اگر دنبال آموزش تشخیص انواع واگرایی در اندیکاتور RSI و انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی هستید این مطلب رو حتما بخوانید.

اندیکاتور آر اس آی

اندیکاتور آر اس آی یکی دیگر از اندیکاتورهای کاربردی و مهم در بازار بورس ایران و ارزهای دیجیتال و فارکس و کلا بازارهای مالی می باشد .

اندیکاتور آر اس آی RSI از یک نمودار و یک خط میانی تشکیل شده است که بین دو سط 0 تا 100 در حال نوسان می باشد .

اندیکاتور در ناحیه صفر

  • اگر اندیکاتور در ناحیه صفر باشد نشان دهنده اشباع فروش و کف قیمت سهم می باشد
  • اگر اندیکاتور در ناحیه 100 باشد نشان دهنده سقف قیمتی و اشباع خرید می باشد

دو حالت واگرایی مثبت و منفی در اندیکاتور آر اس آی RSI رخ می دهد که تریدر باید این دو حالا را تشخیص دهد تا در صورت لزوم خرید یا فروش خود را انجام دهد .

آموزش استراتژی معاملاتی RSI آر اس آی,روش استراتژی خرید و فروش با اندیکاتور RSI

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI

انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

واگرایی اندیکاتور RSI

همانطور که قبلا ذکر شد، اندیکاتورها به عنوان ابزاری کاربردی برای تحلیل تکنیکال در نظر گرفته می شوند. اندیکاتورها انواع مختلفی دارند و کاربردهای متفاوتی دارند. یکی از مواردی که می توان برای تشخیص معکوس روند استفاده کرد واگرایی است. واگرایی را می توان در بسیاری از اندیکاتورها مانند CCI، RSI و MACD تشخیص داد.

RSI یکی از معروف ترین اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال است. نوسانگر بین سطوح 0 تا 100 در نوسان است. مهم ترین سطوح RSI 30 و 70 به ترتیب بیش از حد فروش و بیش از حد خرید هستند. علاوه بر این، واگرایی اندیکاتور RSI نشان می دهد که اندیکاتور در جهت قیمت حرکت نمی کند. در این مقاله به بررسی واگرایی اندیکاتور RSI می پردازیم.

انواع واگرایی شاخص RSI

واگرایی را می توان به عنوان سیگنال احتمالی تغییر روند در نظر گرفت. واگرایی اندیکاتور RSI نشان می دهد که اندیکاتور در جهت قیمت حرکت نمی کند. در واقع اندیکاتورها و نمودارهای قیمت همدیگر را تایید نمی کنند. به طور کلی، دو نوع اختلاف وجود دارد:

واگرایی منظم یا واگرایی منظم (RD).
پنهان کردن تفاوت ها یا (HD) پنهان کردن تفاوت ها

این دو نوع واگرایی شامل واگرایی مثبت و منفی عادی و واگرایی پنهان مثبت و منفی است.

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI,انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

2 حالت باقی مانده را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI,انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

1) انحراف نرمال مثبت

هنگامی که اندیکاتور پایین بالاتری (مثبت) را در ناحیه فروش بیش از حد فروش تشکیل می دهد، اما در عین حال نمودار قیمت آن را تأیید نمی کند و پایین تر (منفی) را تشکیل می دهد، در این حالت، واگرایی نرمال مثبت + (RD) می تواند باشد. دیده شده و بازگشت انتظار می رود. یک روند وجود دارد.

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI,انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

2) انحراف نرمال منفی

در این حالت، مشاهده خواهید کرد که اندیکاتور یک حد بالایی پایین‌تر را در منطقه خرید بیش از حد ایجاد می‌کند، اما قیمت بدون تایید قیمت اندیکاتور، حد بالایی را تشکیل می‌دهد. در این حالت یک انحراف نرمال منفی (RD) وجود دارد.

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI,انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

3) واگرایی نهفته مثبت

در حالت سوم، اندیکاتور یک کران پایین تر را تشکیل می دهد، اما قیمت یک کران پایین تر را تشکیل می دهد. در واقع، نشانگر قیمت را تایید نمی کند. در این حالت واگرایی پتانسیل مثبت + (RD) است و انتظار می رود روند ادامه یابد.

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI,انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

4) واگرایی نهفته منفی

در آخرین مورد، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، اندیکاتور یک حد بالایی را تشکیل می‌دهد، اما قیمت یک حد بالایی پایین‌تر را تشکیل می‌دهد و اندیکاتور این موضوع را تایید نمی‌کند. در این حالت واگرایی مغلوب منفی (RD) وجود دارد و انتظار می رود روند نزولی ادامه یابد.

آموزش تشخیص واگرایی در اندیکاتور RSI,انواع واگرایی در اندیکاتور RSI آر اس آی

 

استراتژی معاملاتی واگرایی RSI

نقاط ورود و خروج را می توان با استفاده از واگرایی نشانگر RSI شناسایی کرد. تفاوت ها به راحتی قابل تشخیص است و شما به راحتی می توانید از این موقعیت ها سود ببرید.

سیگنال خرید

طبق نمودار، زمانی که یک واگرایی طبیعی مثبت یا یک دوجوی پنهان مثبت وجود دارد، این واگرایی ها را می توان سیگنال های صعودی در نظر گرفت. سپس، اگر یک کندل قوی صعودی دیدید، وارد موقعیت خرید می شوید. مراقب باشید هنگام ورود به معامله، تعیین حد ضرر را فراموش نکنید.

سیگنال فروش

طبق نمودار زیر، اگر یک واگرایی منفی معمولی یا یک واگرایی منفی پنهان مشاهده کردید، می توانید این واگرایی را به عنوان سیگنال فروش در نظر بگیرید و وارد یک موقعیت فروش شوید.

نتیجه گیری :

اندیکاتورها ابزارهای تحلیل تکنیکال پرکاربردی هستند که می توانند برای ورود یا خروج از بازار استفاده شوند. لازم به ذکر است که هرگز نباید از ابزارهای فنی به تنهایی استفاده کنید. برای موثرتر کردن تحلیل خود، بهتر است از ابزارهای دیگر کمک بگیرید. همچنین، حتماً قبل از انجام معامله، حد ضرر مورد نظر خود را تعیین کنید.

قویترین سایت در زمینه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال بورس