آیا ایمپلنت دندان خراب می‌شود؟

 

هدف از استفاده از ایمپلنت دندان حفظ زیبایی ظاهری دندان‌ها و استفاده کاربردی از دندان‌ها برای جویدن و بلعیدن غذا و … است. در برخی موارد ممکن است اجرا و نصب ایمپلنت دندان به صورت غیر اصولی و ناصحیح انجام گیرد که در نهایت ناموفق بودن نصب ایمپلنت را به همراه خواهد داشت که این امر می‌تواند به منزله خراب شدن ایمپلنت دندان تلقی گردد. البته دلیل خرابی ایمپلنت دندان تنها به این مورد منتهی نمی‌شود بلکه اگر مراقبت‌های لازم از ایمپلنت دندان به صورت اصولی صورت نگیرد ایمپلنت خراب خواهد شد. لازم است عنوان کنیم که خراب شدن ایمپلنت دندان یا ناموفق بودن آن بیشتر معطوف به بخش پایه یا فیکسچرهای ایمپلنت است یعنی اگر بخش مربوط به اباتمنت‌ها یا روکش ایمپلنت مشکل داشته و نیاز به ترمیم داشته باشد این مشکلات  به عنوان ناموفق بودن اجرای ایمپلنت محسوب نمی‌شوند.

آیا ایمپلنت دندان خراب می‌شود؟

دلایل خراب شدن ایمپلنت دندان

عوامل، شرایط و دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است خراب شدن ایمپلنت دندان را به دنبال داشته باشند اما اگر این عوامل و دلایل احتمالی توسط دندانپزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرند و حین اجرای ایمپلنت به آن‌ها توجه گردد درصد خرابی ایمپلنت دندان به شدت کاهش می‌یابد اما به طور کلی ایمپلنت دندان می‌تواند بر اثر موارد زیر خراب شود.

بروز عفونت

یکی از این دلایل مربوط به عفونت ایمپلنت است. اگر ایمپلنت شما دچار عفونت شود اتصال و پیوند بین استخوان فک و پایه ایمپلنت به درستی برقرار نخواهد شد، در نتیجه اجرای ایمپلنت ناموفق خواهد بود و به عبارتی ایمپلنت خراب می‌شود.

حساسیت نسبت به جنس پایه ایمپلنت

بدن تعداد نادری از کیس‌های ایمپلنت دندان ممکن است نسبت به فلزهای مختلف از جمله فلز تیتانیوم حساسیت نشان دهد، در نتیجه به دلیل اینکه پایه ایمپلنت از تیتانیوم ساخته شده است اجرای ایمپلنت با موفقیت روبرو نخواهد شد در چنین شرایطی می‌توان از ایمپلنتی با پایه زیرکونیوم استفاده کرد.

ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای

حتماً پیش از اجرای ایمپلنت دندانپزشک خود را از بیماری‌ها و داروهای مصرفی خود مطلع سازید زیرا برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان، پوکی استخوان، دیابت و … می‌توانند درصد موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش دهند.

استخوان نامناسب فک

برای قرارگیری فیکسچر ایمپلنت درون فک باید استخوان فک فضای کافی داشته باشد به همین دلیل اگر شکل استخوان فک نامناسب باشد با خراب شدن ایمپلنت در دراز مدت یا کوتاه مدت روبرو خواهید شد.

عدم رعایت مراقبت‌های پس از درمان

برای اینکه اتصال بین استخوان فک و ایمپلنت به صورت صحیح و سریع انجام گیرد باید از استعمال دخانیات و خوردن برخی از داروها اجتناب گردد. عدم رعایت این موارد خراب شدن ایمپلنت را به دنبال خواهد داشت.

وارد شدن فشار زیاد به پایه ایمپلنت

چنانچه فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد شود ممکن است ایمپلنت بشکند یا لق شده یا از جای خود خارج گردد، در نتیجه ایمپلنت شما خراب می‌شود و احتیاج به ترمیم یا تعویض خواهد داشت.

علائم خراب شدن ایمپلنت دندان

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم ایمپلنت دندان ممکن است به دلایلی خراب شود اما خرابی ایمپلنت دندان با چه نشانه‌هایی همراه است؟ برخی از این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

آیا ایمپلنت دندان خراب می‌شود؟

  • چنانچه ۲ الی ۴ هفته از کاشت ایمپلنت گذشته باشد و بیمار احساس درد غیر طبیعی داشته باشد.
  • لثه بیمار به طور غیر طبیعی دچار عفونت یا تورم شود.
  • بروز واکنش‌های آلرژیک مانند احساس تب و لرز یا از دست دادن حس چشایی که ممکن است در نتیجه حساسیت به فلزهایی مانند تیتانیوم رخ دهد.
  • ایجاد فرورفتگی در اطراف لثه و بلندتر دیده شدن روکش ایمپلنت
  • بروز مشکل در جویدن
  • ایجاد بوی بد دهان
  • شل یا لق شدن پایه ایمپلنت

راهکارهای جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت دندان

مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان شامل روزی دو بار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه‌های فاقد الکل

  • چکاپ منظم ایمپلنت‌ها توسط دندانپزشک متخصص که می‌تواند هر ۳ الی ۶ ماه انجام گیرد.
  • رعایت رژیم غذایی جهت حفظ سلامت لثه و استخوان فک. برای مثال استفاده از ماهی، تخم مرغ و لبنیات می‌تواند در این زمینه مفید باشد.
  • عدم مصرف خوراکی‌های سفت مانند آبنبات
  • استفاده از برند های معتبر ایمپلنت کره ای، سوئیسی، آمریکایی و ….

آیا ایمپلنت یک درمان دائمی است؟

به طور کلی ایمپلنت دندان جزو درمان‌های دائمی محسوب می‌شود زیرا این روش درمانی اگر به صورت اصولی انجام گیرد و مراقبت‌های پس از جراحی نیز به درستی رعایت گردد طول عمر بالایی که تقریباً به ۲۰ سال می‌رسد را شامل می‌شود. در واقع در کاشت ایمپلنت دندان پایه‌های تیتانیومی ایمپلنت مشابه دندان طبیعی درون استخوان فک جایگذاری می‌شوند به همین دلیل کاربرد دائمی خواهند داشت و می‌توان از آن‌ها به عنوان ایمپلنت دائمی یاد کرد.

درمان خراب شدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به عنوان یک روش دائمی به منظور جبران دندان یا دندان‌های از دست رفته انجام می‌گیرد، در نتیجه باید مراقبت‌های لازم از آن صورت گیرد تا حدالامکان هیچگونه آسیبی آن را تهدید نکند. ممکن است تاج یا روکش ایمپلنت دچار شکستگی یا آسیب دیدگی شود که به راحتی می‌توان با مراجعه به پزشک متخصص نسبت به تعویض یا ترمیم آن اقدام نمود اما چنانچه آسیب مربوط به بخش پایه یا فیکسچرها باشد موضوع کمی پیچیده‌تر می‌شود. برای مثال اگر این آسیب دیدگی با عفونت همراه باشد ابتدا باید عفونت برطرف گردد و سپس نسبت به خارج کردن و تعویض فیکسچر اقدام کرد. البته کلیه این موارد زیر نظر دندانپزشک متخصص و با بررسی شرایط استخوان فک، لثه‌ها و روند بهبودی بیمار انجام می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید عنوان کنیم که ایمپلنت دندان یک روش دائمی و غیر تهاجمی برای بازسازی و ترمیم دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته محسوب می‌شود. برخی شرایط و عوامل ممکن است این خاصیت دائمی بودن ایمپلنت را تهدید کنند. اگر شما عزیزان قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید در قدم اول حتماً به شما توصیه می‌کنیم که به یک پزشک متخصص و حرفه‌ای مراجعه کنید و در نهایت پس از نصب ایمپلنت توصیه‌های دریافتی از جانب پزشک را رعایت کنید تا بدین ترتیب دوام و طول عمر بالای  ایمپلنت دندان خود را تضمین نمایید.