در این پست از سایت آیا ریزش بورس ادامه دارد,چرا بورس دوباره ریزش کرد,علت ریزش بورس امروز را قرار دادیم . یکی از از مهمترین علل و دلایل ریزش و اصلاح شدید بورس در چند روز گذشته شروع ثبت نام خودرو بود . با آغاز ثبت نام خودرو روند ریزشی و اصلاح شدید بود نیز شروع شد . مردم با عجله پول های خود را از بورس خارج کرده و برای ثبت نام در خودرو واریز کردند . این خروج پول زیاد موجب ریزش بورس شد …

فهرست دسترسی سریع

دستکاری یا اصلاح؟

اما چرا بورس امروز هم ریزش کرد؟ بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، سازمان بورس را عامل ریزش بازار می‌دانند. چرا که گفته می‌شود مجید عشقی رئیس این سازمان، در جلسه اخیر خود بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها را ملزم کرده است که تنها فروشنده باشند. در صورتی که این گمانه صحیح باشد، این دستور مصداق بازار دستکاری در بازار سرمایه و دخالت مستقیم رگولاتور در معاملات، به جای نظارت بر آن است.

در همین حال برخی دیگر از فعالان بازار هم عنوان می‌کردند که مدیرعامل شرکت بورس تهران دو روز پیش به بازارگردان‌ها تاکید کرده است تا روزانه دو برابر تعهدات خودشان سهام عرضه کنند!

محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس تهران البته این گمانه را تکذیب و اظهار کرده است که روال جلسات با نهادهای فعال بازار سرمایه، روالی مرسوم است و این جلسات در گذشته برگزار شده و در آینده هم برگزار می‌شود.

او در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده است: «ما به هیچ عنوان بازارگردان‌ها را الزام به خرید و فروش سهام نخواهیم کرد؛ بلکه اعلام می‌کنیم که باید مفاد دستورالعمل‌ها رعایت شوند. به هیچ عنوان موارد مطرح شده در این زمینه که بازارگردان‌ها باید سهام را تا دو برابر عرضه کنند، صحت ندارد.»

 

گودرزی اظهار کرده است: «در مقررات بازار سرمایه، هیچ عنوانی در مورد الزام به انجام معاملات وجود ندارد و در حوزه بازارگردانی سفارش‌گذاری و رعایت پارامترهای بازارگردانی مورد نظر است؛ حداکثر سهم فعالیت بازارگردانی در حجم کل معاملات بورس نیز پنج درصد است که بسیار ناچیز است.»

با گذر از این شایعات که امروز با تایید و تکذیب‌های فراوان روبرو بوده است، گمانه دیگری نیز مطرح می‌شود و آن اصلاح بازار است. به ویژه اینکه بازار سهام روند صعودی بی‌وقفه‌ای را طی می‌کرد و ناگزیر از اصلاحی عمیق بود.

با این حال اما روند بی‌سابقه امروز سبب شده است که وجه دستکاری معاملات و عرضه دستوری حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در میان تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها پررنگ‌تر باشد.

منبع : تجارت نیوز