در روزهای گرم تابستان زیر باد کولر نشستن یکی از لذت بخش‌ترین کارهاست اما این لذت بعد با ایجاد سردرد، خستگی و مشکلات تنفسی ممکن است از بین برود. باد کولر علاوه بر خنک کردن محیط دارای عوارضی است که می‌بایست به آن توجه کرد تا سلامتتان به خطر نیفتد.

بر اساس گزارشات سردرد و خستگی اولین مشکلاتی هستند که از مضرات باد کولر می‌باشند که با دور شدن از باد کولر و قرار گرفتن در هوای آزاد این سردرد و خستگی رفع می‌گردد.

کارمندانی که در زیر باد کولر کار می‌کنند هنگامی که محل کار خود را ترک می‌کنند اغلب دارای خستگی بیش از حد، سردرد و احساس ضعف هستند که این نشانه‌های بیماری، پس از ترک محیط دارای کولر و قرار گرفتن در فضای آزاد از بین می‌رود این علائم سندروم ساختمان بیمار نام دارند.

آیا باد کولر شما را بیمار می‌کند؟

برای برخی از افراد در روزهای گرم تابستان هیچ چیزی لذت بخش‌تر از روشن کردن کولر و احساس خنک‌های نسیم آن نیست ، بعضی دیگر با یک دوش آب سرد و شستن عرق‌ها احساس لذت می‌کنند
اما افرادی که به جای دوش از کولر برای خنک کردنشان استفاده می‌کنند بدانند که سلامتی‌شان در خطر می‌باشد.
بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از زمانی که شما خود را با باد کولر خنک کرده‌اید ممکن است در شما علائم لرز، درد استخوان، گلو درد و سردرد  ایجاد شود که تا ساعت‌ها هم ممکن است ادامه پیدا کند.

استفاده از کولر با وجود اینکه گرما را از شما دور می‌کند و به شما حس طراوت و سرحالی می‌دهد اما پشت این مزایای گول زننده دارای عواقب منفی پنهانی است.

در سایت هافینگتون پست گزارشی تحت عنوان آیا کولر شما را بیمار می‌کند؟ منتشر شده است که همه چیز را درباره تهویه مطبوع در دسترس خوانندگان قرار داده است.

سیستم تهویه مطبوع برای افرادی که دارای آسم و آلرژی هستند مناسب نمی‌باشد زیرا ورود گرد و غبار از طریق سیستم فیلتر برای مبتلایان به این بیماری آلرژی ایجاد می‌کند.

باد کولر

باد کولر

سیستم تهویه مطبوع با خشک کردن رطوبت باعث می‌شود که جریان هوای گرم را از بین برده و ایجاد هوای خنک می کند پس اجازه نمی‌دهد که ما در روزهای تابستان و بهار گرمای زیاد را تحمل کنیم اما با این وجود کولرها دارای مشکلاتی می باشند.

هنگام استفاده از این سیستم‌ها می‌بایست به آلاینده‌ها و جمع شدن فضولات پرندگان توجه کرد تا آلودگی‌هایی که در روی آنها جمع شده از بین روند. در غیر این صورت کولر باعث ایجاد مشکلات تنفسی و عفونت می‌گردد و قبل از اینکه دمای اتاق را خنک کند پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

1- مشکلات تنفسی

اگر سیستم تهویه مطبوع کاملاً تمیز نگردد و فیلتر آن تعویض نشود باعث رشد باکتری و قارچ‌ها می‌شود؛ باکتری و قارچ‌ها در سیستم تهویه از طریق هوای سرد وارد فضا می‌شوند و باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی از جمله ذات الریه و بیماری لژیون می‌گردد. پس برای پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی لازم است که سیستم تهویه مرتب تمیز و فیلتر آن هرچند ماه یکبار تعویض گردد.

2-خستگی، سردرد و احساس بیماری

کارمندانی که در زیر باد کولر قرار دارند هنگامی که محل کار خود را ترک می‌کنند احساس خستگی، سردرد و ضعف می‌کنند که با قرار گرفتن در هوای آزاد این علائم از بین می‌رود.

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شده است محققان ادعا دارند که افرادی که در ساختمان‌هایی با تهویه مطبوع مرکزی هستند نسبت به افرادی که تهویه مطبوع ندارند احساس بیماری بیشتری دارند.  برای جلوگیری از سندروم ساختمان بیمار لازم است کارمندان هر چند ساعت یکبار محوطه ساختمان را ترک کنند و در هوای آزاد قرار بگیرند تا درجه حرارت بدنشان متعادل گردد.

3-انتقال آلودگی هوا به داخل خانه

بر اساس نظر آژانس بین‌المللی حفاظت از محیط زیست افرادی که بیشتر از کولر استفاده می‌کنند به میزان بیشتری در مرز آلاینده‌ها قرار می‌گیرند. چون تهویه مطبوع مرکزی هوای تازه به خانه وارد نمی‌کند بلکه هوایی قدیمی را به گردش می‌آورد پس افراد آن خانواده بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهند گرفت.

4-پوست خشک

افرادی که به مدت بیشتری در مرز باد کولر قرار می‌گیرند باعث می‌شود که پوستشان خشک و زبر شود چون هوای خشک باعث می‌شود که رطوبت پوست از بین برود همچنین این تاثیر بر روی موها هم ممکن است در اثر باد کولر ایجاد شود.