بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ!

 

بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ یک نوع فرصت شغلی است که در میان افراد با استقبال روبرو شده است. برخی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ایران، مثل تکسو، بیز، نیوشا و پنبه ریز و هلدینگ تجارت قرن بیست و یکم ایرانیان از جمله معروف‌ترین این شرکت‌ها هستند.

اما بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ نتورک مارکتینگ کجای این مسیر قرار است قرار بگیرد؟ در این مقاله تصمیم داریم در مورد بازاریابی شبکه‌ای صحبت کنیم و پاسخ کاملی به سوال نتورک مارکتینگ چیست دهیم. اگر به این زمینه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

بازاریابی شبکه‌ای یک نوع از سیستم بازاریابی فروش است که برخی از شرکت از آن بعنوان استراتژی فروش محصولات خود و شیوه بازاریابی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. در بازاریابی شبکه‌ای شما یک محصول را خریداری می‌کنید و وارد چرخه بازاریابی می‌شوید. شما با معرفی این محصول به دیگران و خرید از شرکت تولید کننده به صورت مستقیم آن محصول را به دیگران می‌فروشید و بابت فروش‌های خود پورسانت دریافت کنید.

 

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ!

سیستم‌های مختلف بازاریابی شبکه‌ای

چند سیستم یا دسته بندی مختلف در صنعت بازاریابی شبکه‌ای وجود دارد:

-بازاریابی شبکه‌ای تک لایه، که در آن فروش مستقیم تنها منبع درآمد یک توزیع کننده است. بازاریابی شبکه‌ای تک لایه شامل بازاریابی وابسته نیز می‌شود.

-بازاریابی شبکه‌ای دو لایه، که در آن فروش مستقیم و توزیع کنندگان استخدام شده هر دو منبع درآمد هستند.

-بازاریابی شبکه‌ای چند سطحی، که مشابه بازاریابی شبکه‌ای دو لایه است، اما در آن توزیع کنندگان اغلب بخشی از فروش استخدام شده خود را به دست می‌آورند.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه‌ای

به طور کلی این مدل بازاریابی مزایا و معایبی دارد که در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم:

مزایای بازاریابی شبکه‌ای

تعیین قوانین کاری توسط فرد

اگرچه ممکن است برای فروش محصولات شرکت‌های شبکه‌ای، قوانینی وجود داشته باشد؛ اما شما آزادی زیادی در فروش محصول دارید. زمان فروش را خودتان تعیین می‌کنید، مکان فروش را نیز به همین صورت.

دسترسی گسترده

استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌‌ای برای شرکت‌ها و توزیع‌کنندگان بسیار مفید است. شرکت‌ها از طریق بازاریابی چند سطحی به مشتریان زیادی در محدوده جغرافیایی وسیع دسترسی پیدا می‌کنند.

انتخاب در فروش محصولات مورد علاقه خود

معمولا شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، محصولات متنوعی را برای فروش عرضه می‌کنند؛ به عنوان مثال اگر مهارت زیادی در ارائه محصولات آرایشی بهداشتی دارید، می‌توانید فقط محصولات آرایشی بهداشتی شرکت شبکه‌ای را برای فروش انتخاب کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های فروش

با توجه به مستقل‌بودن توزیع‌کنندگان، شرکت‌ها نیازی به پرداخت حقوق ثابت نخواهند داشت و تنها هنگام خرید و فروش کمیسیون می‌پردازند. این امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های فروش می‌گردد.

ساعات کار انعطاف‌پذیر

نتورک مارکتینگ برای توزیع‌کنندگان بسیار انعطاف‌پذیر است. آنان می‌توانند برحسب نیاز، الویت‌ها و مسئولیت‌های موجود برنامه‌های خود را تطبیق دهند و به‌صورت پاره‌‌وقت یا تمام‌وقت کار کنند. بسیاری از مردم علاوه‌بر مشاغل معمولی در فروش مستقیم نیز فعال هستند و مقداری پول اضافی از آن به‌دست می‌آورند.

ایجاد رابطه و ارتباط موثر

ارتباطات قوی با اعضای تیم و مشتریان بسیار ارزشمند است. باید بتوانید به افراد گوش دهید، پاسخگو باشید و ارتباطات مثبتی برقرار کنید.

افزایش انگیزه کارکنان

نتورک مارکتینگ برخلاف روش‌های سنتی و درنظر گرفتن حقوق ثابت برای افراد عمل می‌کند. در این شیوه هرکس برحسب میزان توانایی و نفوذ خود درآمد دارد. ازاین‌رو، افراد دست از تلاش برنداشته و برای موفقیت کسب‌وکار خود تلاش بسیاری خواهند کرد.

توانمندسازی تیم

اگر به عنوان یک رهبر تیم در حوزه نتورک مارکتینگ فعالیت می‌کنید، باید توانمندی‌ها و مهارت‌های اعضای تیم را شناسایی و تقویت کنید. همچنین، آموزش و راهنمایی مناسب برای افراد تحت مدیریت خود ارائه دهید.

بدون رفت و آمد

با این شیوه زمان و پول لازم برای رفت‌وآمد به محل کار یا کار روزانه پس‌انداز خواهد شد.

امنیت

با این مدل، کارکنان استرس برای اخراج‌شدن نخواهند داشت.

یادگیری مهارت‌های اجتماعی

این مدل افراد را به فردی بهتر و با روابط اجتماعی قوی‌تری تبدیل می‌کند.

سوددهی سریع

توزیع‌کنندگان در این مدل برخلاف مشاغل سنتی که به‌طور‌کلی ۳ الی ۵ سال برای سوددهی زمان نیاز دارد، بسته به فعالیت خود می‌توانند در مدتی اندک بازدهی داشته باشند.

 

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ!

استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فناوری

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های دیجیتال برای ارتباط با مشتریان و اعضای تیم بسیار مهم است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بازاریابی خود را به صورت موثر و گسترده‌تر انجام دهید.

معایب بازاریابی شبکه‌ای

برخی از مهم‌ترین معایب بازاریابی شبکه‌ای عبارت اند از:

درآمدزایی در بازاریابی شبکه‌ای دشوار است

شما در کنار فروش محصول می‌بایست فروشنده نیز برای خود جذب کنید. این دو کار هر کدام دغدغه‌های زیادی داشته و حتی ممکن است، تلاش‌های شما به نتیجه نرسد و شما آخرین فرد زنجیره باشید.

عدم وجود عدالت بین درآمد طبقات گوناگون

در این مدل توزیع‌کنندگان قرارگرفته در طبقات پایین‌تر اغلب فعالیت بیشتری دارند، اما در مقابل درآمدهای بسیار کمتری نسبت به درآمدهای ردیف بالا دارند؛ چراکه توزیع‌کنندگان رده‌بالا کمیسیون فروش خود را تقسیم می‌کنند.

عدم آموزش کافی

انعطاف‌پذیری و خودمختاری در کنار مزایای اشاره‌شده دارای اشکال بزرگی است. در این شیوه توزیع‌کنندگان تنها پشتیبانی محدودی از شرکت دریافت می‌کنند. عدم آموزش صحیح فروش و یا پشتیبانی از تخصص می‌تواند تلاش‌های فروش محصولات یا خدمات را بی‌نتیجه گرداند.

عدم کنترل بر نیروهای فروش

سازمان‌های بازاریابی چند سطحی فاقد کنترل بر نیروی فروش خود هستند. اگر برخی از توزیع‌کنندگان غیرمسئولانه رفتار ‌کنند و یا به مشتریان اعتماد نداشته باشند، باگذشت زمان به شهرت شرکت آسیب می‌رسانند.

اشتباه‌گرفتن مردم با طرح‌های هرمی

نگرانی دیگر بازاریابی چند سطحی طرح‌های هرمی است. طرح‌های هرمی ضررهای هنگفتی را برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کنند. علاوه‌براین، با توجه به گسترش تعداد شرکت‌های هرمی و نارضایتی مردم، افراد به‌راحتی به این مدل بازاریابی اعتماد نمی‌کنند. درنتیجه، توزیع‌کنندگان با چالش بیشتری برای قانع‌کردن مشتریان مواجه هستند.

چگونه در بازاریابی شبکه‌ای موفق باشیم؟

برای اینکه شما در بازاریابی شبکه‌ای موفق باشید، باید اصولی را رعایت کنید.

مهارت رهبرسازی: همان فرمولی که برای شما کسب سود می کند، برای زیرمجموعه شما نیز صادق است. پس باید توانایی این را داشته باشید که آنها را نیز به رهبرانی سخت کوش و با انگیزه تبدیل کنید.

مهارت مذاکره و فروش: مهارت‌های فروش اکتسابی هستند. با کسب این مهارت‌ها می‌توانید راهکارهایی افزایش فروش خود پیدا کنید. باید توانایی صحبت با مشتری را داشته باشید. باید فوت و فن صحبت و رفتار با مشتری را بدانید.

کیفیت کالا: محصولاتی که برای عرضه انتخاب می‌کنید باید کیفیت بالایی داشته باشند تا مشتری آن‌ها را به دیگر محصولات ترجیح دهد. اگر کیفیت کالای شما پایین باشد، دلیلی ندارد مشتری آن را از شما بخرد.

مهارت تیم سازی و رهبری: همانطور که در بالا اشاره شد یکی از راه های کسب سود در بازاریابی شبکه ای، پورسانتی است که به ازای فعال بودن زیرمجموعه شما برایتان حاصل می‌شود. پس باید توانایی آن را داشته باشید که افراد زیادی را به مجموعه خود اضافه و در آن‌ها انگیزه ایجاد کنید.

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ تعریف نتورک مارکتینگ!

بازاریابی شبکه‌ای را چطور شروع کنیم؟

اگر می‌خواهید به عنوان یک بازاریاب شبکه‌‌ای فعالیت کنید، می‌توانید گام‌های زیر را برای شروع بردارید:

انتخاب مربی مناسب: مهم‌ترین بخش این نوع بازاریابی، آموزش درست و اصولی در این حوزه است. وظیفه مربی شما این است که به شما آموزش‌های کافی را در مورد محصول و خدماتی که می‌فروشید و همچنین نحوه بازاریابی و فروش آن‌ها بیاموزد.

شناخت محصولات و خدمات: حتما در کنار آموزش‌های مربی، در مورد محصولات و خدماتی که قرار است بفروشید اطلاعات کافی کسب کنید. ویژگی‌های محصول، نحوه تولید، اطلاعات فنی محصول و … مواردی هستند که هنگام معرفی محصول به مصرف‌کنندگان باید بدانید تا به خوبی به سوالات آن‌ها پاسخ دهید.

شرکت در جلسات آموزشی: معمولا به صورت دوره‌ای، شرکت جلساتی گروهی ترتیب می‌دهد که شرکت در آن‌ها بسیار به شما کمک می‌کند.

دنبال مشتریان جدید باشید: صرف فروش به دوستان و خانواده کافی نیست. شما برای کسب درآمد بیشتر لازم است تا به دنبال مشتریان جدید بگردید و شبکه فروش خود را گسترش دهید.

پس از فروش، مشتریان خود را رها نکنید: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک فروشنده باید داشته باشد، حضور به عنوان یک مشاور، قبل و پس از فروش محصول است. مشتری نباید حس کند که شما فقط برای فروش محصول به سراغ او آمدید، بلکه باید حس کند شما قصد کمک به او را دارید.

مقایسه بازاریابی شبکه‌ای با طرح هرمی

مهم‌ترین عامل تفاوت سیستم‌های بازاریابی شبکه‌ای نسبت به شرکت‌های هرمی، داشتن محصول مشخص و همچنین داشتن مجوز بیان می‌کنند.

در بازاریابی شبکه‌ای، شما محصول مشخصی را به فروش می‌رسانید و برای کمک به افزایش فروش، افراد جدید را به مجموعه خود اضافه کرده و با این کار درآمد اضافی کسب می‌کنید.

با این تعریف شما برای کسب درآمد حتما نیازی به گرفتن زیرمجموعه و شبکه سازی ندارید و می‌توانید صرفا از فروش محصولات درآمد داشته باشید. اما در واقعیت مسئله متفاوت است و ساز و کار بسیاری از سیستم‌های نتورک مارکتینگ خصوصا بازاریابی چندلایه با شرکت‌های هرمی تفاوتی آن چنانی ندارد و بر عضوگیری متمرکز است.

سخن آخر

در کل، بازاریابی شبکه‌ای به عنوان یک روش بازاریابی موثر و کارآمد شناخته شده است که باعث ایجاد شبکه‌های گسترده افراد و شرکت‌ها می‌شود و درآمد زیادی را برای افراد مشارکت‌کننده به دنبال دارد. با این حال، به عنوان هر روش بازاریابی دیگری، نتورک مارکتینگ نیز دارای مزایا و معایب خود است که باید در نظر گرفته شوند. برای استفاده موثر از این روش، باید به دانش و تجربه کافی در حوزه بازاریابی داشته باشید و در کنار آن، از روش‌های شفاف و قانونی در فعالیت‌هایتان استفاده کنید.