زمانی که شما به حمام می‌روید تاثیر متفاوتی بر سلامت بدن انسان دارد. بر اساس گفته برخی از افراد در هنگام غروب و عصر حمام کردن دارای ضرر و عوارض بسیار زیادی برای سلامتی است. با توجه به گزارشات، ممکن است از وابستگان نزدیک خود هنگامی که می‌خواهیم در شب و یا هنگام غروب حمام کنیم این صحبت را می‌شنویم که برای سلامتی شما خوب نیست. علت آن را می‌توان بیماری‌هایی مانند روماتیسم یا سایر بیماری‌ها عنوان کرد. آیا چنین صحبتی حقیقت دارد؟

حمام کردن در وقت غروب و اصل باعث روماتیسم می‌گردد.

روماتیسم یک نوع بیماری خود ایمن می‌باشد و هنگامی اتفاق می‌افتد که درد مفاصل وجود داشته باشد. بنابراین فردی که به روماتیسم مبتلاست در مفاصل خود احساس درد دارد. علت رماتیسم هنوز کاملاً مشخص نیست اما بر اساس نظر بسیاری از پزشکان به دلیل اختلال ژنتیکی ممکن است اتفاق بیفتد که در هر فردی در سنین مختلف ایجاد می‌شود.

در ادامه چندین بیماری مبتلا به روماتیسم وجود دارد که باید آگاه باشید:

  • درد مفاصل
  • قرمز بودن بعضی از نواحی در مفاصل
  • داشتن مفاصل خشن در هنگام صبح
  • پایین آمدن عملکرد مفاصل

روماتیسم بیماری چندان مضر نیست اما اگر شما احساس بیماری روماتیسم داشته باشید می‌بایست به پزشک مراجعه کنید. اگر شما روماتیسم دارید و مجبور هستید که در هنگام غروب حمام نمایید به شما توصیه می‌کنیم از آب گرم استفاده کنید چون آب سرد باعث سخت شدن مفاصل می‌شود.

بدترین ساعات روز برای حمام رفتن/عوارض باورنکردنی

بدترین ساعات روز برای حمام رفتن/عوارض باورنکردنی

تعدادی از ضررهای حمام رفتن در غروب و عصر

پیری زودرس

حمام کردن در هنگام غروب باعث ایجاد پیری زودرس می‌گردد. افرادی که بدن آنها به اندازه کافی قوی نیست هنگامی که در شب یا عصر با آب سرد حمام می‌کنند باعث افزایش متابولیسم در بدن می گردد. بنابراین بدن به کالری و سطح بالایی اکسیژن نیاز دارد که محافظت شود.

ذات الریه

حمام کردن در هنگام شب و غروب می‌تواند باعث ایجاد ذات الریه گردد. این فکر در واقع نادرست می‌باشد چرا که بیماری ذات الریه از عفونت ویروس و باکتری هوا به وجود می‌آید.
ذات الریه باعث می‌شود که فرد سرفه کند و به سختی نفس بکشد و بلرزد. علائم اولیه بیماری ذات الریه مانند آنفولانزا  است و فرد سرفه می کند.

اسید اوریک

حمام کردن در هنگام غروب می‌تواند باعث افزایش اسید اوره در بدن گردد. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که اسیداوره در بدن افزایش پیدا کند. در این صورت کلیه‌ها قادر به آزاد کردن ترکیبات نیستند.

سوخت و ساز را مختل می‌کند

در هنگام عصر حمام کردن باعث می‌شود که روند متابولیسم بدن به هم بخورد. علت چیست؟ به این دلیل می‌باشد که در هنگام شب دمای بدن رو به کاهش است و به استراحت نیازمند است. هنگامی که شما در شب حمام کنید باعث می‌شود که منافذ باز شود و آب وارد بدن گردد که باعث ایجاد اختلال هورمونی در بدن می‌شود.

سرما

در شب می‌بایست استراحت کرد. پس حمام کردن در شب می‌تواند باعث سرماخوردگی در افراد شود به خصوص در هنگامی که دمای بدن خیلی زیاد باشد و احساس گرما داشته باشید و حمام کنید.

تب

هنگامی که بدن ما گرم باشد و با آب سرد شسته شود باعث می‌شود که منافذ بدن باز شود در این مواقع فرد احساس تب می‌کند.

درد ماهیچه

به دلیل ورود آب سرد به داخل حفرات بدن افرادی که در شب حمام می‌کنند باعث ایجاد درد در عضلات می‌شود.
بر اساس نظر متخصصان پزشکی، آنها معتقدند که روماتیسم بر اثر حمام شبانه به وجود نمی‌آید همچنین آنها عنوان کرده اند که حمام کردن در شب باعث پیری زودرس نمی‌گردد در واقع پیری زودرس ناشی از استرس، بیماری‌های دیگر ژنتیک و سایر عوامل روانشناختی است. اما با این حال ما توصیه می‌کنیم که در عصر از حمام کردن اجتناب کنید.