با توجه به رسیدن فرا رسیدن زمان حج ، رئیس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه از تمامی حجاج بیت الله الحرام خواست رعایت اصول بهداشتی را انجام دهند و مراقب سلامت خود باشند. بر اساس گزارشات گروه اجتماعی، دکتر سیمین دخت بیات از مسافرین سفر معنوی خواست از آب آشامیدنی سالم و یخ بهداشتی در سفر حج استفاده کنند. همچنین یادآور شد ژائرین خانه خدا در مناطقی که سطح بهداشتی پایینی دارند فقط از آب‌های بسته‌بندی استفاده نمایند.

توصیه های بهداشتی که مسافران حج باید بدانند!

توصیه های بهداشتی که مسافران حج باید بدانند!

دکتر بیات اظهار نمود: با توجه به آب و هوای گرم ?? عربستان زائران حج، فقط از وعده های غذایی که توسط سازمان حج و زیارت و مسئولین کاروان‌ها در اختیار آن ها قرار می دهند استفاده نمایند. رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیر همچنین از زائران خواست با توجه به گرمازدگی در عربستان در طول روز از مایعات فراوان استفاده کند و هنگام پیاده روی برای جلوگیری از گرمازدگی تا حد امکان از مسیرهای سایه عبور نمایند.

از دیگر نکات بهداشتی که مورد تاکید دکتر بیات می باشد این است که  از تماس دست ها آلوده با دهان، بینی و چشم جدا خودداری نمایند و همچنین حجاج باید دستهای خود را مرتب با آب و صابون بشویند و ناخن های خود را کوتاه نگه دارند.

به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی در حد امکان فاصله اجتماعی را رعایت نمایند و در صورت بروز هرگونه علائم گوارشی و تنفسی مانند سرفه عطسه و یا …. سریعاً به پزشک و مسئولان کاروان اطلاع دهند.

دکتر بیات همچنین از زائرین خواست از هر گونه تماس با حیوان زنده یا مرده  بپرهیزند و در صورت حیوان گزیدگی (توسط گربه، خفاش، و موارد دیگر) سریعتر پزشک کاروان را مطلع سازند. در اخر دکتر سیمین بیات رئیس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشت از زائرین سرزمین وحی خواست پس از بازگشت به وطن از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن دیگران بپرهیزند و همچنین پس از بازگشت از سفر تا دو هفته  مراقب علائم بیماری در خود باشند و در صورت بروز هرگونه علائم بیماری سریع به مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.