در این پست از سایت استار بورس حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر است,افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ را قرار دادیم . میزان و مقدار حقوق سربازان صفر و حقوق سربازان دیپلم و حقوق سربازان فوق دیپلم و حقوق سربازان لیسانس و حقوق سربازان فوق لیسانس و حقوق سربازان دکتری در سال 1402 چقدر است ؟

حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر است,افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲

افزایش حقوق سربازان برای ۱۴۰۲

یکی از بخش‌های مهم در بحث حقوق و مزایا، به سربازان تعلق دارد. در لایحه بودجه امسال نیز در مورد افزایش میزان دریافتی سربازان صحبت شده است و این میزان افزایش با توجه به عوامل مختلفی، روی حقوق و دستمزد سربازان در سال ۱۴۰۲ اعمال می‌شود.

حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲

در حال حاضر و بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در بهار ۱۴۰۱، حداقل حقوق سربازان ۲ میلیون ۵۲۰ هزار تومان بوده و با توجه به گزینه‌هایی چون تاهل، تحصیلات، درجه، بومی یا غیربومی بودن و عملیاتی بودن منطقه خدمت، تا بیش از ۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

محسن دهنوی، نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر از مصوبه این کمیسیون برای افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت که حداقل حقوق ماهیانه سربازان مجرد در سال آینده ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سربازان متاهل ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

 

این رقم اعلام‌شده، حقوق خام است و مطمئنا هستند افرادی که به موجب کسوراتی مانند بیمه، استحقاقی و دیگر مسائل دریافتی کمتری داشته باشند. به صورت کلی، انتظار این است که حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ بین ۴ تا ۶ میلیون تومان باشد.

با توجه به ارقام اعلام شده، می‌توان نتیجه گرفت که حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری دارد و عواملی مانند وضعیت تاهل، درجه، تعداد فرزندان و منطقه خدمت سربازان روی افزایش حقوق آنها، تاثیر بسیاری دارند.

 

بر این اساس، میزان حقوق دریافتی سربازان مجرد در سال ۱۴۰۲ از ۶۰ تا ۷۵ درصد افزایش دارد و این رقم برای متأهلان تا ۹۰ درصد خواهد بود. جدول زیر میزان دریافتی سربازان بر اساس محل خدمات و وضعیت تاهل را نشان می‌دهد

وضعیت تاهل محل خدمت حقوق دریافتی
مجرد مناطق غیرعملیاتی ۴ میلیون و ۸۰۰ تومان
مجرد مناطق عملیاتی ۶ میلیون تومان
متاهل سراسر کشور ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

*کسوراتی مانند بیمه، استحقاقی و دیگر مسائل می‌توانند میزان این ارقام را کاهش دهند.

نحوه محاسبه حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲

همان‌طور که گفتیم، عوامل مختلفی روی تعیین میزان حقوق سربازان تاثیر دارد. سربازان بسته به درجه، وضعیت تاهل، تحصیلات و همچنین موقعیت جغرافیایی محل خدمت، دریافتی متفاوتی دارند. علاوه بر این، حقوق و دستمزد سربازان امریه‌بگیر ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

در ادامه به این عوامل می‌پردازیم و اثر آنها روی حقوق سربازان را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر میزان تحصیلات در حقوق سربازی

تحصیلات یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین حقوق و دستمزد برای همه افراد است و این در مورد سربازان نیز صدق می‌کند. به طور مثال حقوق دریافتی یک سرباز با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، بیشتر از یک سرباز با مدرک تحصیلی دیپلم است. اما به صورت کلی، فردی با مدرک تحصیلی پایه، کمتر از ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ دریافت نخواهد کرد.

تاثیر میزان درجه در حقوق سربازی

هر چه میزان تحصیلاتِ سربازی بیشتر باشد، درجه او نیز بالاتر می‌شود. علاوه بر این، افزایش درجه سربازان نقش مستقیمی روی دریافتی آنها دارد.

محسن دهنوی، نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، در این باره گفته است:

باید با توجه به لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری حقوق سربازان نیز افزایش پیدا کند؛ همچنین از آنجایی که طبق قانون باید سرباز حداقل ۶۰ درصد حقوق یک پایور را دریافت کند، حقوق سربازان نیز باید زیاد شود.

تاثیر منطقه خدمت در حقوق سربازی

قوانین مربوط به خدمت در مناطقی با آب و هوای بد و مرزی، منحصربه‌فرد هستند و به عنوان مثال، مدت زمان خدمت در این مناطق کمتر از مناطق دیگر است. اما نکته دیگر در مورد خدمت در این مناطق این است که، سرباز در این مناطق حقوق بیشتری دریافت می‌کند.

به صورت کلی، مناطق خدمت سربازی به دو دسته کلی مناطق عادی و مناطق عملیاتی تقسیم می‌شوند که به مناطق عملیاتی، ضریب حقوقی بالاتری دارند. اما به صورت کلی، فردی با مدرک تحصیلی پایه کمتر از ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ دریافت نخواهد کرد.

تاثیر امریه در حقوق سربازی

حقوق و دستمزد سربازان امریه بگیر ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی نزدیک به دریافتی سربازان عادی است.

تاثیر تاهل در حقوق سربازی

تاهل یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در میزان حقوق و دستمزد در کارمندان و همچنین سربازان است. این ویژگی، در صورت وجود فرزند نیز تغییر می‌کند. بر اساس قوانین مربوط به حقوق سربازان، اگر مشمولی دارای فرزند باشد، یک حقوق اضافه‌تر از تاهل برای هر فرزند دریافت می‌کند.

سربازان متاهل مزایای بیشتری نیز دارند که این مزایا عبارت‌اند از:

میزان حقوق بیشتر
کسر خدمت
امتیاز فرزند برای کسر خدمت
مرخصی بیشتر: سالی ۳۰ روز معادل ۲.۵ روز در ماه
خدمت در شهر محل سکونت همسر و یا حومه
اولویت برای گرفتن امریه
اولویت برای آموزش‌های مهارت‌آموزی (فنی و حرفه‌ای)

آیا لغو خرید سربازی، افزایش حقوق سربازان را منتفی می‌کند؟

با توجه به میزان افزایش حقوق سربازان در سال آینده، این موضوع مطرح می‌شود که آیا لغو خرید سربازی می‌تواند روی این افزایش حقوق تاثیر بگذارد. این در حالی است که صحبت‌ها و شنیده‌هایی حاکی از تامین منابع مالی برای حقوق ۱۴۰۲ سربازان از محل فروش سربازی خواهد بود.

اما طبق گفته مسئولین، افزایش حقوق سربازان در سال آینده منتفی نشده و افزایش حقوق سربازان از اردیبهشت ماه روی دریافتی آنها اعمال خواهد شد. طبق گفته مسئولین امر، حقوق سربازان از محل تبصره ۷ بودجه تأمین می‌شود و فروش سربازی به تامین منابع ربطی ندارد.

حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر است,افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲,حقوق سربازان سال ۱۴۰۲,حقوق سرباز سال ۱۴۰۲,حقوق سربازی سال ۱۴۰۲,حقوق سربازان سال 1402,حقوق سربازی سال 1402,حقوق سرباز سال 1402,حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر است,افزایش حقوق سربازان سال ۱۴۰۲,حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ کی واریز میشود,حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر میشود,حقوق سرباز در سال ۱۴۰۲,حقوق سرباز صفر سال ۱۴۰۲,حقوق سرباز از سال ۱۴۰۲,حقوق سرباز ارتش سال ۱۴۰۲,حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲,افزایش حقوق سربازی سال ۱۴۰۲,حقوق سربازان در سال 1402,حقوق سربازان در سال 1402 چقدر است,حقوق سربازان متاهل سال 1402,حقوق سربازی در سال 1402,حقوق سربازان ارتش در سال 1402,حقوق سربازان متاهل در سال 1402,حقوق سربازان لیسانس در سال 1402,حقوق سرباز در سال 1402,حقوق سرباز ها در سال 1402,حقوق سربازان دیپلم در سال ۱۴۰۲ چقدر است,حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲ چقدر است,افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲,افزایش حقوق سربازان در سال 1402,افزایش حقوق سربازی در سال 1402,میزان افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲,آیا حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد,افزایش حقوق سربازان سال 1402,افزایش حقوق سربازی در سال ۱۴۰۲,زمان افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲