در این پست از سایت یک شرکت مرموز که می خواهد پیش از همه به هوش مصنوعی انسان گونه برسد! را قرار دادیم. در این مطلب برای شما عزیزان معرفی و بررسی تکمیلی یک شرکت مرموز که می خواهد پیش از همه به هوش مصنوعی انسان گونه برسد را برایتان آماده کرده ایم. حتما در ادامه به ادامه این مطلب مفید توجه برسانید.    سایت استار بورس …       در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید معرفی یک شرکت مرموز. . .

یک شرکت مرموز که می خواهد پیش از همه به هوش مصنوعی انسان گونه برسد!

این‌روزها همه OpenAI را با چت‌بات ChatGPT می‌شناسند؛ اما این شرکت مرموز با پروژه‌های مخفی خود سعی دارد زودتر از دیگران به هوش مصنوعی انسان‌گونه برسد.

در تقاطع خیابان هجدهم و فولسوم در سان‌فرانسیسکو، دفتر OpenAI شبیه انباری مرموز به‌نظر می‌رسد. این ساختمان قدیمی با آن نمای بی‌روح خاکستری و پنجره‌های دودی با کرکره‌های اکثرا پایین کشیده، همچون ورودی وزارت جادوی دنیای هری پاتر به نظر می‌رسد که به چشم «مشنگ‌ها» چیزی جز باجه‌تلفنی بی‌استفاده‌ای نیست که افراد عادی را از کنجکاوی درباره اتفاقات تاریخ‌ساز و حیرت‌انگیزی دور نگه می‌دارد که آن‌سوی دیوارهایش در جریان است. دورتادور این ساختمان نیز حروف قرمز رنگ‌ورورفته «PIONEER BUILDING» به‌چشم می‌خورد که از مالک قبلی آن، کارخانه کامیون‌سازی پایونیر، به‌جا مانده است؛ اما هیچ اثر و لوگویی از مالک فعلی آن نیست.

احتمالاً تا حالا دیگر درباره Dall-E یا چت‌بات ChatGPT یا «بینگ جدید» مایکروسافت چیزهایی شنیده‌اید؛ بااین‌حال، بعید می‌دانم درباره‌ی شرکت توسعه‌‌دهنده هوش مصنوعی به‌کار رفته در این پلتفرم‌ها که این روزها با قابلیت‌های خود کاربران اینترنتی را شگفت‌زده کرده است، چیز زیادی بدانید. اینکه این شرکت تأثیرگذار تا این حد ناشناخته است، از کم‌کاری من و شما نیست؛ بلکه OpenAI تعمداً مرموز و پنهان‌کار است و تعداد افرادی که در جریان پروژه‌های آن قرار دارند، به‌طرز مشکوکی انگشت‌شمارند.

کارمندان OpenAI به‌رسم هرسال دورهم جمع می‌شوند تا درباره‌ی زمانی شرط‌بندی کنند که رؤیای بشر برای دستیابی به «هوش مصنوعی قوی» به حقیقت خواهد پیوست. هوش مصنوعی قوی/عمومی (Artificial general intelligence) یا AGI همانی است که در فیلم‌های علمی‌تخیلی نظیر ترمیناتور و Her می‌بینیم: سیستم دانای کل و خودآگاهی که در عین داشتن هوش انسان‌گونه و قابلیت استدلال و تفکر منطقی، توانایی‌های فرابشری دارد (و معمولا منجر به نابودی زمین و نسل بشر می‌شود).

ساختمان OpenAI
ساختمان OpenAI هیچ نشانی از اتفاقات هیجان‌انگیزی ندارد که پشت دیوارهای‌ آن می‌افتد

البته شرط‌بندی کارمندان OpenAI نوعی سرگرمی است و تخمین‌های آن‌ها اختلاف زیادی با یکدیگر دارد. بااین‌حال، در حوزه‌ای که هنوز امکان دستیابی به سیستم‌های خودمختار و خودآگاه موردبحث است، نیمی از کارمندان OpenAI واقعاً بر این باورند که دستیابی به AGI احتمالاً تا ۱۳ سال آینده صورت خواهد گرفت.

نیمی از کارمندان OpenAI معتقدند تا ۱۳ سال آینده به هوش مصنوعی قوی دست پیدا خواهند کرد

درواقع، مأموریت OpenAI این است که اولین شرکتی باشد که به هوش مصنوعی قوی دست پیدا می‌کند؛ اما نه برای تسلط کامل بر دنیا و به‌زانودرآوردن جمعیت جهان، بلکه برای اطمینان از اینکه این تکنولوژی بسیار پرخطر به‌طور ایمن توسعه داده شود و توزیع مزایای آن به‌طور مساوی در جهان صورت گیرد (دست‌کم این چیزی است که خودشان ادعا می‌کنند!)

دانشمندان این حوزه عموماً بر این باورند که اگر توسعه AGI مسیری با کمترین مقاومت را دنبال کند؛ یعنی نهادی نباشد تا برای آن قوانین سخت‌گیرانه وضع کند، به‌راحتی می‌تواند از کنترل خارج شود. این ترس و نگرانی با نگاه به وضعیت هوش مصنوعی ضعیف، یعنی همین مدل پردردسری که امروزه به‌شکل الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی دورمان را احاطه کرده، توجیه‌پذیر است.

اگر سیر تکامل الگوریتم‌ها را به AGI تعمیم دهیم، می‌توان مطمئن بود که در نبود هدایت و مدیریت «چوپانی» خیرخواه، فرجام این تکنولوژی فاجعه‌بار خواهد بود. درست حدس زدید، شرکت OpenAI می‌خواهد نقش این چوپان خیرخواه را برای هدایت توسعه‌ی هوش مصنوعی قوی به‌سمت مسیری درست و امن بازی کند. در شرایطی که حوزه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی تحت‌کنترل غول‌های دنیای فناوری نظیر گوگل و مایکروسافت است، OpenAI به‌عنوان شرکت غیرانتفاعی تأسیس شد تا دستاوردهای آن برای «همه» ارزش ایجاد کند، نه برای سهام‌داران.

در منشور OpenAI آمده است که دستیابی به هوش مصنوعی قوی ازطریق روش‌های امن چنان مهم است که اگر سازمان دیگری زودتر به این هدف نزدیک شد، این شرکت دست از رقابت برمی‌دارد و درعوض با آن سازمان همکاری می‌کند. همین موضع‌گیری منحصر‌به‌فرد و خیرخواهانه توجه رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران را جلب کرد؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹، سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری مایکروسافت را به‌همراه داشت و حالا این شرکت با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دیگر، ۴۹ درصد سهام OpenAI را در اختیار دارد.

و همان‌طورکه خودتان احتمالا از سیر تحولات اخیر حدس زدید، واقعیت ماجرا طور دیگری رقم خورد.

فهرست مطالب
  • OpenAI چگونه شکل گرفت؟
  • چرا این‌قدر پنهان‌کاری؟
  • دستاوردهای مهم OpenAI در حوزه هوش مصنوعی
  • بات ‌OpenAI Five – آگوست ۲۰۱۷
  • مدل زبانی GPT-2 – نوامبر ۲۰۱۹
  • سیستم تولید آهنگ Jukebox – آوریل ۲۰۲۰
  • مدل زبانی GPT-3 – ژوئن ۲۰۲۰
  • ابزار کدنویس Copilot – ژوئن ۲۰۲۱
  • مولد تصویر Dall-E
  • چت‌بات ChatGPT -نوامبر ۲۰۲۲
  • منشور و استراتژی OpenAI
  • مشکلات OpenAI: نبود تنوع و بودجه
  • هوش مصنوعی قوی؛ پایان خلاقیت انسانی؟