‍? دیابت یکی از انواع بیماریهایی است که به عنوان سرطان خاموش  از آن یاد میشود. این بیماری از آنجا که به تدریج شروع میشود و در هنگام شروع عوارض جدی ایجاد نمیکند دست کم گرفته میشود و نسبت به درمان آن هیچ جدیتی نشان داده نمی شود ولی به تدریج پیشرفت می کند و سبب بروز عوارض بسیار خطرناک که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد می شود.

‍? دیابت یک نوع بیماری متابولیکی است و زمانی ایجاد می شود که بدن نتواند انسولین تولید کند یا تولید این انسولین خیلی کم تر از حد طبیعی باشد.به زبان ساده تر وظیفه انسولین این است که ، زمانی که فرد قند مصرف می کند گلوکز خون بالا می رود و بدن برای اینکه این گلوکز اضافی را ذخیره کند انسولین ترشح می کند و انسولین با اتصال به گلوکز  قندهای اضافی را جمع آوری و ذخیره می کند . براین اساس هروقت گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی خود باشد و بدن نتواند این گلوکز های اضافی را جمع آوری کند بیماری دیابت ایجاد میشود

‍? دلایل زیادی سبب  ایجاد بیماری دیابت می شود که از مهمترین آن ها می توان به تغذیه ناسالم ،مصرف بیش از حد شیرینی جات و غذاهای پرچرب و عوامل زمینه ای ژنتیکی یا وراثتی را نام برد.

بیماری که به عنوان سرطان خاموش  از آن یاد میشود

بیماری که به عنوان سرطان خاموش  از آن یاد میشود

انواع دیابت را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد

‍? دیابت نوع ۱: این نوع دیابت، یک بیماری خود‌ایمنی است، به این معنی که بدن به خودش حمله می‌کند. در این حالت، سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده از بین می‌روند. حدود ۱۰ درصد از افراد دیابتی به نوع ۱ آن مبتلا هستند و معمولاً در کودکان و بزرگسالان جوان شایع است، اما می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید هر روز انسولین تزریق کنند. به همین دلیل است که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز می‌گویند.

‍? دیابت نوع ۲: در این نوع بیماری، بدن یا انسولین کافی تولید نمی‌کند یا سلول‌های بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهند. این شایع‌ترین نوع دیابت است. بیش از ۹۰ درصد افراد دیابتی به نوع ۲ مبتلا هستند و معمولاً در افراد میانسال و مسن رخ می‌دهد. دیگر نام‌های رایج برای نوع ۲، شامل دیابت بزرگسالان و دیابت مقاوم به انسولین است.

‍? پیش دیابت: این نوع بیماری، مرحله قبل از دیابت نوع ۲ است. سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که به طور رسمی دیابت نوع ۲ تشخیص داده شود.

‍? دیابت بارداری: این نوع دیابت در برخی از زنان در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. دیابت بارداری معمولاً بعد از بارداری از بین می‌رود. با این حال، اگر دیابت بارداری دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستید.

علایم بیماری دیابت

نکته مهم در مورد دیابت، خاموش بودن این بیماری است. یعنی افراد زمانی متوجه وجود آن در بدن خود می‌شوند، که بیماری علائم بسیار شدیدی از خود نشان می‌دهد و عوارض دیابت، فرد را درگیر کرده است. هر دو نوع دیابت، علائم تقریبا یکسانی نشان می‌دهند.

? تشنگی زیاد و تکرر ادرار:  

به‌صورت طبیعی هر فرد در طول شبانه روز، بین ۴ تا ۷ مرتبه نیاز به دفع ادرار دارد. افراد مبتلا به دیابت، ممکن است تعداد دفعات دفع ادرارشان خیلی بیشتر از این باشد. دلیل این موضوع عدم جذب گلوکز از کلیه‌هاست. در واقع، در حالت عادی بدن قند و گلوکز مورد نیاز خود را از کلیه‌ها می‌گیرد و وقتی کلیه نتواند تمام گلوکز را از دست بدهد، ادرار بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه فرد همواره احساس تشنگی دارد. به این ترتیب دچار پرنوشی و تکرر ادرار می‌شود.

? احساس خستگی زیاد:

 بدن انرژی خود را از سوختن قند و گلوکز به‌دست می‌آورد. اگر لوزالمعده نتواند انسولین تولید کند، سلول‌ها نمی‌توانند گلوکز جذب کنند. در نتیجه انرژی مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود و فرد احساس خستگی می‌کند.

? احساس گرسنگی بیش از حد:

کمبود انرژی و جذب نشدن قند، حالت گرسنگی دائم برای فرد به‌وجود خواهد آورد.

 خشکی پوست:

 به‌دلیل دفع آب زیاد هنگام ادرار، فرد همیشه احساس تشنگی و خشکی دهان دارد. این خشکی حتی با خوردن آب هم رفع نمی‌شود. به علاوه این کم‌آبی باعث خشک شدن پوست و خارش آن نیز می‌شود

ازآنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است می توان با انجام کارهایی ازجمله ، کنترل وزن بدن ، رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم ،خواب کافی وترک سیگار به این بیماری به ظاهر ساده ولی خطرناک مبتلا نشیم.