ایران و ژاپن بعد از 14 سال با یکدیگر بازی خواهند کرد و این بازی روز شنبه  14 بهمن 1402 در ساعت 3بعد از ظهر از شبکه 3 و شبکه ورزش پخش زنده خواهد شد.

ایران 9 – ژاپن 5

تیم ملی ایران در 20 بازی رودررو با ژاپن 9 بار برنده شده است و 5 بار هم مقابل ژاپن شکست خورده در حالی که 6 بازی دو تیم هم مساوی شده است.

ایران 2 – ژاپن یک

تیم ملی ایران در رقابت مستقیمش با تیم ملی ژاپن در پنج بازی آخر، دو برد به دست آورده است و یک بازی را هم باخته است. یک بازی دو تیم هم مساوی شده است.

ژاپن یک – ایران صفر

اما آمار جدال دو تیم در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به سود تیم ملی ژاپن است. این دو تیم در تاریخ جام ملت‌ها و تا به حال سه بار با هم دیدار کرده‌اند که دو بازی در سال‌های 1988 و 2004 مساوی شده و در سال 1992 نیز تیم ملی ژاپن به پیروزی رسیده است.

آخرین برد

آخرین برد تیم ملی ایران مقابل ژاپن در سال 2005 و بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2006 رقم خورد که ایران بانتیجه دو بر یک حریف را شکست داد.

آخرین باخت

آخرین باخت تیم ملی ایران نیز در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 اتفاق افتاد و تیم ایران در ژاپن با نتیجه دو بر یک برابر حریفش شکست خورد.

بدترین شکست

بدترین شکست تیم ملی ایران برابر ژاپن در 20 آذر 1345 و در بازی‌های آسیایی بانکوک رقم خورد که ژاپنی‌ها با نتیجه سه بر یک به برتری رسیدند. تک گل ایران را در این بازی حمید شیرزادگان به ثمر رساند.

بهترین پیروزی

بهترین برد ایران نیز در سال 1354 و در یک بازی دوستانه به دست آمد که ایران با نتیجه سه بر صفر ژاپن را شکست داد.

پرگل‌ترین بازی‌ها

دو نتیجه سه بر دو که در سال‌های 1329 (بازی‌های آسیایی دهلی 1951) و 1376 (مقدماتی جام جهانی 1998 ) پرگل‌ترین مسابقات دو تیم است که هر دو با پیروزی ژاپن به پایان رسیده است.

آخرین گلزنان

مهدی ترابی مهاجم تیم ملی ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا آخرین بازیکن ایرانی است که دروازه تیم ملی ژاپن را باز کرده است. یوشینوری موتو نیز در این مسابقه دوستانه که در ورزشگاه آزادی برگزار شد تک گل ژاپنی‌ها را زد.

بازمانده‌های آخرین بازی

8 بازیکنی که در بازی ایران برابر ژاپن در دیدار دوستانه دو تیم در 21 مهر 1394 در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشتند در این دیدار نیز در لیست تیم ملی ایران نام‌شان دیده می‌شود.  ووریا غفوری، پژمان منتظری، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، رامین رضاییان، اشکان دژآگه، وحید امیری و سردار آزمون این هشت بازیکن هستند ضمن اینکه علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، سعید عزت‌اللهی سه بازیکنی هستند که در آن بازی حضور داشتند و در جام ملت‌ها نیستند. اما تیم ملی ژاپن نسبت به تیم 5 سال قبلش که برابر ایران بازی کرد سه بازیکن را هنوز در ترکیبش دارد. موتو یوشینوری، مایا یوشیدا، گاکو شیبازاکی سه بازیکنی هستند که هنوز در ترکیب تیم ملی ژاپن حضور دارند.

آمار بازیهای ایران و ژاپن

به گزارش فوتبالی، در 18 بازی قبلی، تعادل کاملی حکمفرما بوده است: 6 برد ایران، 6 برد ژاپن و 6 مساوی. دو تیم برای پنجمین بار در جام ملتها به مصاف هم می‌روند که در رویارویی‌های قبلی، ژاپن 2 بار برده و 2 بازی مساوی شده است. تیم ملی نه‌تنها هرگز موفق به شکست دادن سامورایی‌ها در جام ملتها نشده که هرگز موفق به باز کردن دروازه آنها هم در 4 دوئل قبلی نشده است. 3 رویارویی ابتدایی ایران و ژاپن در جام ملتها، مربوط به مرحله گروهی است و آخری، در نیمه‌نهایی دوره قبلی رقم خورده است.

1- دو تیم در نیمه‌نهایی بازیهای آسیایی دهلی به مصاف هم رفتند. دیداری که در سال 1951 برگزار شد و بدون گل به پایان رسید.

2- بازی تکراری برای تعیین فینالیست 24 ساعت بعد برگزار شد و ایران 3 بر 2 حریفش را با دبل مهدی محمودانصاری و مسعود برومند شکست داد.

3- بازی مرحله گروهی بازیهای آسیایی بانگکوک را ژاپن با نتیجه 3 یک برد. تک گل تیم ملی را حمید شیرزادگان زد.

4- دو تیم در بازی نیمه‌نهایی همان سال دوباره به مصاف هم رفتند و این بار تیم ملی توانست با تک گل فریبرز اسماعیلی، رقیبش را شکست بدهد.

5- در مرحله گروهی بازیهای آسیایی 1982 در دهلی، ژاپن توانست با گل دقیقه 79 کیمورا، تیم جلال چراغپور را شکست بدهد.

6- دو تیم در مرحله گروهی بازیهای آسیایی 1986 به مصاف هم رفتند که ایران با دو گل مهدی ابطحی و ناصر محمدخانی رقیبش را شکست داد.

7- اولین مصاف دو تیم در جام ملتهای آسیا، دیداری از مرحله گروهی بازیهای سال 1988 در دوحه بود که بدون گل تمام شد.

8- ایران و ژاپن در یک مصاف دوستانه در سال 1989 و در تهران برابر هم قرار گرفتند که 2 بر 2 مساوی شد. فرشاد پیوس و مدافع ژاپن برای تیم ملی گل زدند.

9- یک‌چهارم بازیهای آسیایی پکن، مصاف بعدی ایران و ژاپن بود. تیم ملی این بازی را با گل زیبای صمد مرفاوی در دقیقه 6 برد و راهی نیمه‌نهایی و بازی با کره جنوبی شد.

10- دو تیم در بازی آخر مرحله گروهی جام ملتهای 1992 به مصاف هم رفتند که ژاپن با گل دقیقه 87 کازویوشی میورا، برنده‌اش شد. تیم پروین، بازی را با 8 نفر تمام کرد.

11- در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 1994 در قاره آسیا، ایران با گلهای رضا حسن‌زاده و علی دایی توانست ژاپن را در قطر شکست بدهد.

17068629985658

12- پلی‌آف آخر قاره آسیا برای رسیدن به جام جهانی 1998 در مالزی. ژاپن این بازی را با نتیجه 3 بر 2 برد. برای تیم ملی در این بازی، خداداد عزیزی و علی دایی گل زدند.

13- یک بازی دوستانه در ورزشگاه ملی یوکوهاما در سال 1999. دیداری که درنهایت با تساوی یک بر یک تمام شد. گل تیم ملی را علی دایی زد.

14- بازی آخر مرحله گروهی جام ملتهای 2004 در چونگ‌کینگ. صعود هر دو تیم قطعی بود و هیچکدام به آب و آتش نزدند تا بازی بدون گل تمام شود.

15- بازی رفت مقدماتی جام جهانی 2006 را تیم ملی در خانه با دبل وحید هاشمیان، 2 یک از ژاپن برد. دیداری که با فاجعه کشته شدن تماشاگران، تلخ شد.

16- بازی برگشت را در ژاپن با نتیجه 2 یک باختیم. گل‌مان را علی دایی از روی نقطه پنالتی زد و گل دوم حریف را ابراهیم میرزاپور وارد دروازه‌مان کرد.

17- دیدار دوستانه سال 2015 دو تیم در ورزشگاه آزادی، بدون برنده و با تساوی یک یک تمام شد. گل تیم ملی را مهدی ترابی دقیقه 45 زد.

18- نیمه‌نهایی جام ملتهای 2019 در امارات را ژاپن با 3 گل برد. دیداری که تا دقیقه 56 و قبل از هجوم بازیکنان ایران به سمت داور بابت خطای رقم نخورده، هیچ اتفاق خاصی نداشت.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی