باتوجه به وقوع زلزله های اخیر در ایران و برخی کشور های همسایه ، خبرهای جدید حاکی از وقوع زلزله ای شدید در تهران می باشد. انتشار این خبر مبنی بر مطالعه ی انجام شده در سال 1397 می باشد که امکان وقوع زلزله‌ ای شدید در تهران میان سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ را پیش بینی کرده است.

????? تهران شهری بسیار پر جمعیت است و تقریبا هشت میلیون نفر از جمعیت آن در منطقه های بسیار خطرناکی از نظر وقوع زمین لرزه ساکن هستند. بر اساس یک پیشبینی مطرح شده ممکن است زمین لرزه ای به بزرگی 7 ریشتر در تهران رخ دهد که در پی آن  تقریبا یک میلیون و نیم نفر کشته و چهار میلیون نفر زخمی شوند.

〰️ مهرداد حلوایی دبیر کمیتهٔ دفع آفات شهری و صنعتی شهرداری تهران در سال 1392 این طور عنوان کرده است که اگر زلزله ای بزرگ و جدی در تهران رخ دهد قبل از رسیدن نیروهای امدادی موش های زیر زمین ، در زیر آوار مانندگان را می خورند و زنده نمی گذارند. اسماعیل کهرم استاد دانشگاه و مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست این ادعا را تایید کرده است. منبع شهرخبر و خبرفارسی.

فریبرز ناطقی الهی، کارشناس حوزه زلزله در یادداشتی نوشت: در چند مقاله اخیر خود درباره زلزله های پاکستان، افغانستان و هم چنین زلزله ترکیه در شرق و غرب کشور و تاثیر رها سازی فشار های درون صفحه‌ای تکتونیکی مطالب زیادی ارائه و تقدیم مردم فهیم کشور کرده‌ام.

هشدارهای جدی درباره امکان رخداد زلزله‌های بزرگ در دو نوار شرقی و غربی کشور و همچنین در نهایت برای ایجاد تعادل در بلوک و صفحه ایران بزرگ، تهران و مناطق میانی ایران با تاکید بر زلزله محتمل و وحشتناک تهران، زیاد صحبت کرده‌ام! در میان هیاهوی مشکلات روزمره، امری خطیر، یک زلزله با تبعات نادر در تاریخ بشریت در تهران، که گویی متاسفانه در ذهن مسئولان کشوری به فراموشی سپرده و ابتر مانده است؟ ولیکن چند ثانیه بعد ار رخداد آن دیگر هیاهویی نخواهد بود!

همانطور که در مقالات قبلی دو زون شرقی و غربی و پیش بینی بزرگتر شدن بزرگی زلزله ها را در این دو پهنه به مرور زمان را بیان کرده بودم! به دو زلزله چند روز گذشته یعنی زلزله سرخس با بزرگی ۴/۸ (۱۳ خرداد) و زلزله کرمانشاه به بزرگی ۴/۷ (۱۴ خرداد) اشاره دارم، که بصورت نسبی خیلی بزرگتر از قبل شده‌اند، میانگن ماههای گذشته حدود + ٣/٢ میانگین هفته های اخیر حدود + ٤/٥. لذا، تصور می شود عینا طبق مطالعات ارائه شده قبلیم، در حال تجربه کردن زلزله های بزرگتر در دو باند تعریف شده و سپس باید منتظر یک زلزله بزرگ و شدید در ناحیه تهران باشیم.

زلزله بزرگ در تهران

زلزله بزرگ در تهران

 

گسل های اصلی تهران

گسل‌های اصلی تهران شامل گسل مُشاء – فَشَم، گسل شمال تهران، گسل نیاوران، گسل تِلو پایین، گسل محمودیه و گسل شیان و کوث می‌شود و این گسل‌ها خطرناک می‌باشد. طبق محاسبات علی درویش زاده (پدر علم زمین‌شناسی ایران)، این دوره برای تهران ۱۵۰ سال است در حالی که از وقوع آخرین زمین‌لرزهٔ بزرگ آن ۱۸۰ سال گذشته. این تأخیر ۳۰ ساله به این معنی است که زمین‌لرزهٔ بعدی، احتمالاً شدت و بزرگی بیشتری خواهد داشت.
انرژی زمین در حال جمع شدن در گسل هاست و زلزله بعدی تهران قابلیت وقوع تا ۷/۵ ریشتر را دارد. گسل شمال ری، گسل جنوب ری، گسل کهریزک، گسل گرمسار، گسل پیشوا، گسل پارچین هستند؛ البته گسل‌های فرعی زیادی در سطح شهر تهران وجود دارد مانند نارمک، شادآباد، داوودیه، عباس‌آباد، باغ فیض و … بر پایهٔ پژوهش گروه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن جایکا (JICA) از این میان احتمال فعال شدن سه گسل مشا، جنوب ری و شمال تهران تشخیص داده شد که فعال شدن هر کدام خسارات و شدت گوناگونی را در هر منطقه از تهران در پی خواهد داشت.[۱۶] البته در ماهیت گسل ری تردید وجود دارد.

تغییر شکل گسل مُشا

طبق اعلام سازمان نقشه‌برداری کشور، بر اثر وقوع زمین‌لرزهٔ ۵٫۱ ریشتری اردیبهشت ۱۳۹۹ در ناحیهٔ دماوند، گسل مُشا دچار تغییر شکل گردیده‌است و این به معنای بالا رفتن احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تر در این گسل می‌باشد.

فعال شدن گسل شرق تهران

طبق گزارشات گسل شرق تهران بعد از مدتی طولانی دوباره فعال شده است و احتمال دارد در آینده باعث وقوع زلزله‌های قوی‌تری شود