به تازگی خبر هایی از قانون بازنشستگی با 10 سال سابقه پخش شده است که برای مشمولان این طرح شرایط خاصی را میطلبد. این طرح در حال حاضر فقط برای بیمه شدگان تامین اجتماعی اجرا شده است و برای دیگر صندوق های بازنشستگی در مرحله طرح باقی مانده است.افراد به دلایل مختلف از جمله از کار افتادگی که معمولا در مشاغل سخت اتفاق میفتد، خواهان بازنشستگی پیش از موعد میشوند. بازنشستگی پیش از موعد زمانی اتفاق می افتد که هم شرط سنی و هم سابقه کار به حد نساب نرسیده باشد که در برخی مشاغل این امکان وجود دارد و در برخی مشاغل نه. در ادامه به جزئیات شرایط طرح بازنشستگی با 10 سال سابقه از جمله شرایط سنی اشاره شده است.

قانون بازنشستگی با 10 سال سابقه

قانون بازنشستگی با 10 سال سابقه

جزئیات امکان بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه

دی ماه سال گذشته طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد. براساس این تغییرات افراد با پرداخت حق بیمه بالای ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال بیمه‌پردازی می‌توانند پرداخت کسری سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز را داشته باشند. البته باید توجه داشت که بین بازنشستگی در صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و بازنشستگی در صندوق بازنشستگی سایر نهادها تفاوت وجود دارد. بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و کمتر از آن در حال حاضر فقط برای بیمه شدگان تامین اجتماعی قانونی شده است و به اجرا درآمده است. برای دیگر صندوق‌های بازنشستگی فعلا به صورت طرح باقی مانده است و هنوز از طرف شورای نگهبان به تصویب نرسیده است و بنابراین قابلیت اجرا شدن را ندارد.

شرایط سنی در خصوص بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و کمتر از آن

متقاضیان طرح بازنشستگی زیر ۱۰ سال یا با ۱۰ سال سابقه باید حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ۱۰ساله را داشته باشند و در غیر این صورت مابه التفاوت حق بیمه را به قیمت روز پرداخت کنند. در مورد شرایط سنی نیز متقاضیان مرد در طرح بازنشستگی با ۱۰ سال و یا کمتر باید ۶۰ سال تمام شده باشند و در مورد زنان نیز سن ۵۵ سال تمام مورد نیاز است. همچنین در مواردی که سابقه حق بیمه متقاضی کمتر از ۱۰ سال است، فرد باید قادر به پرداخت هزینه خرید سابقه تامین اجتماعی در زمینه مابه التفاوت سابقه تا ۱۰ سال را باشد. باید توجه داشته باشید که این قانون شامل حق کارگر و حق کارفرما به قیمت سال جاری محاسبه می‌شود.

کسانی که دارای چند نوع سابقه بیمه‌ای در دوره‌های زمانی کوتاه بیش از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال هستند نیز مشمول طرح بازنشستگی در ۱۰ سال و کمتر از آن خواهند بود. البته این امکان در صورت تصویب آن توسط شورای نگهبان به اجرا می‌رسد. شرایط سنی برای این افراد هم همچون افراد تحت پوشش تامین اجتماعی است و برای مردن ۶۰ سال تمام و در مورد زنان ۵۵ سال تمام ذکر شده است.