امروزه در سر تا سر جهان حرف از وجود هیولایی است به نام هوش مصنوعی که کاری وجود ندارد که نمی توان به وسیله آن انجام نداد اما آیا این خبر خوش حال کننده است ؟ آیا هوش مصنوعی جای انسان ها را خواهد گرفت ؟ آیا وجود آن برای انسان ها مفید است ؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات با وان مارکت همراه باشید تا با مزایا و معایب هوش مصنوعی آشنا شویم.

فواید هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

هوش مصنوعی به پزشکان کمک میکند که بیماری ها و ناهنجاری ها را در زمان کمتر و با دقت بیشتری شناسایی کنند و از طرفی در درمان بیماری ها و مدت زمان بهبودی نیز می توانند کمک کننده باشد هم چنین با استفاده از هوش مصنوعی بدون نیاز به نیروی انسانی شرح حال و وضعیت بیماران سریع تر به پزشکان منتقل میشود و دستور بستری یا ترخیص آن ها توسط پزشکان صادر می شود.

کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی

هوش مصنوعی به کشاورزان کمک میکند تا از وضعیت زمین به درستی آگاه شوند و مطمئن شوند که این زمین غنی از املاح مورد نیاز هست یا خیر.  هم چنین با استفاده از سیستم های آبیاری هوشمند که توسط هوش مصنوعی طراحی شده اند می توان از مصرف بی رویه ی آب جلوگیری کرد و شرایط رشد محصولات کشاورزی را بهبود بخشید و علاوه بر کیفیت روی کمیت محصولات نیز اثر گذار بود هم چنین هوش مصنوعی با پیش بینی وضعیت آب و هوا زمان مناسب برای آبیاری و سم پاشی را مدیریت می کند و از این طریق سبب افزایش سود کشاورزان نیز می شود.

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی می‌تواند به طور گسترده در بخش آموزش نیز مورد استفاده قرار گیرد تا کارها و فعالیت‌های اداری در این حوزه را اولویت‌بندی و مدیریت کند. این مسئله به معلمان اجازه می‌دهد تا بتوانند تمرکز بیشتری روی دانش‌آموزان خود داشته باشند. یکی از مهم‌ترین فواید هوش مصنوعی در حوزه آموزش مربوط به اتوماسیون وظایف اداری است که باعث می‌شود تا بهره‌وری معلمان به میزان زیادی افزایش پیدا کند. به‌ عنوان‌ مثال هوش مصنوعی می‌تواند پیام‌های خصوصی خودکار را برای دانش‌آموزان ارسال کرده و تکالیف آنها را درجه‌بندی کند. این مسئله در زمان معلمان نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.

هوش مصنوعی موجودی ترسناک

هوش مصنوعی موجودی ترسناک

مضرات هوش مصنوعی

اتومبیل های خودرانی که می توانند قاتل نامیده شوند

امروزه سخن از خودروهایی است که بدون دخالت و کنترل سرنشین حرکت می کنند اما مسئله اینجاست که آیا این خودروها سلامت جان سرنشینان را تضمین می کنند یا خیر؟ به عنوان مثال فرض کنید هنگام حرکت در مسیر گروهی از افراد در جلوی خودرو ظاهر می شوند آیا این اتومبیل ها به سمت افراد حرکت می کنند و جان آنان را به خطر می اندازند یا اینکه از مسیر منحرف می شوند و جان سرنشین خود را در معرض خطر قرار می دهند ؟ این نمونه ای از سوالاتی است که از جانب شرکت های خودروسازی جواب قاطعانه ای به آن داده نشده است. اما گوگل به این سوال صادقانه پاسخ داده و گفته است که خودروهای ما از عابرین پیاده دوری می کنند پس در این حالت جان سرنشین به خطر می افتد.

ربات ها زمانی شغل انسان ها را تصاحب می کنند

پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور ربات ها جای نیروهای انسانی را می گیرند و در مورد زمان این تصاحب‌ها، گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ کامیون‌های خودران به‌طور گسترده روانه‌ی جاده‌ها می‌شوند. تا سال ۲۰۴۹ ربات‌ها قادر به نوشتن کتاب خواهند بود و تا سال ۲۰۵۳ هم می‌توانند عمل‌های جراحی را انجام دهند. در کل می‌توان گفت که شغل‌های کمی از هجوم ربات‌ها در امان می‌مانند.