در این پست از سایت پیاده روی اربعین 1402 از کی شروع میشه,تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ را قرار دادیم . راهپیمایی و پیاده روی اربعین امسال چه روزی است ؟ تاریخ و زمان راهپیمایی و پیاده روی اربعین حسینی سال 1402 چه روزی است ؟ تاریخ شروع و پایان راهپیمایی و پیاده روی اربعین 1402 چند شنبه است ؟ راهپیمایی و پیاده روی اربعین حسینی سال 1402 چه روزی شروع و چه روزی به پایان می رسد ؟ طبق آخرین اخبار تاریخ و زمان شروع پیاده روی اربعین در سال 1402 از اول صفر یعنی 27 مرداد ماه شروع می شود و تا 20 شهریور به قمری 25 صفر ادامه خواهد داشت …

 

تاریخ شروع پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

تاریخ شروع پیاده روی اربعین درسال 1402 دقیقا 27ام مرداد است. اما اربعین حسینی دقیقا 40 روز بعد از روز عاشورا است. پیاده روی اربعین امسال از اول ماه صفر یعنی ۲۷ مردادماه 1402 آغاز می‌ شود و تا ۲۵ صفر یعنی ۲۰ شهریورماه 1402 ادامه خواهد داشت. در واقع زائرینی که قصد دارند در مراسم با شکوه پیاده روی اربعین 1402 شرکت کنند باید از یک هفته قبل از شروع پیاده روی به سمت مرز حرکت کنند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که پیاده روی اربعین تا چند روز پس از اربعین همچنان ادامه دارد و زوار زیادی تا 4 الی 5 روز بعد از اربعین همچنان در عراق و کربلا حضور دارند. موکب های حسینی از اواخر مرداد ماه شروع به کار می کنند و تا تاریخ 20 شهریور به زوار امام حسین (ع) خدمات می دهند.

بهترین زمان برای حضور در پیاده روی اربعین، یک الی دو هفته قبل از اربعین حسینی است که مرزهای عبوری نسبتا خلوت تر هستند. بهتر است در صورت امکان، سفر خود را به روز اربعین موکول نکنید، چون مطمئنا با کمبود وسیله نقلیه، عبور سخت از مرز، کمبود پارکینگ و شلوغی در کشور عراق روبرو خواهید شد.

تاریخ و زمان شروع اربعین سال 1402 چه روزی است :

کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که عملیات اربعین سال ۱۴۰۲ از اول ماه صفر (۲۷ مرداد ماه) آغاز می‌شود و تا ۲۵ صفر (۲۰ شهریور ماه) ادامه خواهد داشت.
سومین نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درحالی برگزار شد که امید کوثری‌فر ـ مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین ـ با اعلام این خبر که عملیات اربعین سال ۱۴۰۲ از اول ماه صفر (برابر با ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲ به تقویم شمسی) آغاز خواهد شد، گفت: یکی از مباحثی که در سال گذشته وجود داشت، موضوع حضور زائران اربعین پیش از اجرای عملیات اربعین در کشور عراق بود.

 

او با بیان این‌که مواکب عراقی از دهم ماه صفر خدمت‌رسانی خود را آغاز می‌کنند، افزود: تصمیم ستاد اربعین این شد که از اول ماه صفر تا ۲۵ ماه صفر عملیات اجرایی اربعین آغاز شود.

کوثری‌فر همچنین گفت: محوریت کمیته خدمات شهری از شهرداری تهران به سازمان شهرداری‌های کل کشور محول شد تا بتوانیم از خدمات تمام شهرداری‌های سراسر کشور بهره‌مند شویم.

سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز از ستاد مرکزی اربعین خواست عملکردش را بررسی کند و با شناخت نسبت به نقاط ضعف و قوت، تلاش کند تا هر سال وضعیت برگزاری مراسم اربعین بهتر از سال قبل شود.

 

پیگیری خدمات پزشکی و همچنین چگونگی خروج اتباع خارجی از مرزها به انگیزه حضور در پیاده‌روی اربعین از موضوعاتی بود که پس از طرح آن‌ها، قرار شد کمیته‌های مرتبط، با تدوین راه‌کارهای مناسب، مشکلات آن را برطرف کنند.

تسهیل در امور موکب‌ها و مشکلاتی که در تردد زائران وجود دارد، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد. همچنین پیشنهاد شد تردد زائران در مرز بر اساس نوبت‌دهی باشد تا ازدحام در مرز صورت نگیرد. هرچند این پیشنهاد، اربعین هرسال مطرح می‌شود، اما اجرای آن همواره با مشکلاتی روبه‌رو شده و تردد از برخی مرزها را دشوار کرده است.

 

میراحمدی ـ رئیس ستاد مرکزی اربعین ـ نیز پیش‌تر گفته است: ما به دنبال انتظام‌بخشی سفر زائرین هستیم. امسال به دنبال این هستیم که از قبل تاریخ رفت و برگشت هر زائر و همچنین مرزی را که قصد عبور از آن دارد مشخص کنیم تا زائر با مشکل مواجه نشود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین از توافقات خوبی که با وزارت کشور عراق برای تسهیل امور اربعین در سال جدید انجام شده، ‌ خبر داده و گفته بود که برای جلوگیری از ازدحام و معطلی با عراق توافق شده که گذرنامه‌های ویژه‌ و موقتی برای زائران اربعین به منظور تردد از مرزهای عراق هنگام اربعین درنظر گرفته شود.

پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ از چه تاریخی شروع میشود

تاریخ شروع پیاده روی اربعین :

بیشتر زائران پیاده روی را از روز شانزدهم صفر شروع می کنند و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می رسانند.

اما باز هم بسته به برنامه و دلایل شخصی خود امکان این را دارید که چند روز زودتر پیاده روی را آغاز کنید و یا در روز هفدهم صفر از نجف راه بیفتید.

مزیت انتخاب روز شانزدهم، همراهی با جمعیت کثیر، لمس اتحادی بی بدیل و شوری همگانی است.

البته اگر ترجیح می دهید از شلوغی و ازدحام دور باشید، یک هفته قبل از اربعین بهترین زمان برای شماست.

حداقل شرایط جسمانی برای پیاده‌روی

برای افرادی‌که مشکل قلبی دارند و همچنین بیماران دیابتی به دلیل امکان بروز آسیب و زخم در کف پا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که راهپیمایی طولانی‌مدت داشته باشند.

سال‌مندان بالای ۵۰ سال و همچنین پسران کمتر از ۱۵ سال و دختران کمتر از ۱۳ سال هم بهتر است به دلیل ضعف جسمانی و امکان خطر از این سفر معنوی پرهیز کنند و یا حداقل پیاده‌روی طولانی‌مدت نداشته باشند.

شروع مسیر پیاده روی کجاست؟

برای آن که خود را به شروع مسیر پیاده روی برسانید، از درِ باب الساعه حرم امام علی (ع) خارج شوید و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) حرکت کنید. خود را به بزرگراه کربلا برسانید و در کنار دیگر مشتقان و زائران حسینی به راه خود ادامه دهید. پیدا کردن ادامه مسیر پیاده روی کار چندان سختی نیست و کافیست تا به دنبال نشانه ها و خیل جمعیت بروید.

برای پیدا کردن مسیر چه کنیم