امروزه کبد چرب از بیماری های شایعی است که همراه با علائم ظاهری هم است و مهمترین این علائم لکه های پوستی تیره رنگ است. کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که کبد شما مقدار زیادی چربی در سلول های خود ذخیره میکند و این بیماری بخاطر مصرف زیاد الکل ، تغذیه نامناسب ،مصرف قند زیاد و کم تحرکی اتفاق می افتد. لکه های ایجاد شده از کبد چرب روی پوست صورت معمولا به رنگ قهوه ای هستند و در افراد با رنگ پوست روشن بیشتر دیده میشود که برای سلامتی شما هیچ ضرری ندارند اما میتواند ظاهر شما را خراب کنند. در ادامه این مطلب اطلاعات کامل از علائم کبد چرب روی پوست و روش های جلوگیری از ایجاد لکه های کبدی را بخوانید.

کبد چرب

کبد چرب داری؟ مراقب پوستت باش

علائم کبد چرب در چهره

تری‌گلیسرید و کلسترول، دو نوع چربی خون هستند که افزایش آن‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود. افزایش این دو عامل، باعث تولید مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود. در نتیجه، کبد چرب شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

علائم کبد چرب در چهره دیرتر خود را نشان می‌دهند. این بیماری در مراحل اولیه علائم و نشانه‌ای روی صورت ایجاد نمی‌کند. اما در مراحل پیشرفته باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم می‌شود. اگر احساس می‌کنید، صورت شما نسبت به قبل زرد شده است، باید آزمایش‌های لازم را برای تشخیص بیماری انجام دهید.

لکه های کبدی ، معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها، در نتیجه‌ی تولید ملانین بیش از حد در بدن، به وجود می‌آیند. ملانین، رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌بخشد.

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن برای محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید (UV) ملانین اضافی تولید می‌کند. هر چه ملانین بیشتری تولید شود، پوست نیز تیره‌تر خواهد شد. لکه های پیری هنگامی ظاهر می‌شوند که ملانین اضافی در یک نقطه‌ی پوست تجمع یابد.

مشکلات مربوط به کبد و لکه های صورت که به لکه های سنی نیز معروف هستند، به رنگ قهوه ای تیره یا برنزه مشاهده می شوند. این عارضه معمولا روی صورت، دست ها، گردن و بازو ظاهر می شود. شکل ظاهری لکه های کبدی شبیه به کک و مک است. لکه های کبدی معمولا به شکل دایره یا بیضی هستند و اندازه آن ها نیز حدود نیم اینچ یا ۱۳ میلی متر است. لکه های سنی هیچ گونه علائم جسمانی ناراحت کننده مثل درد، خارش و سوزش ایجاد نمی کنند.

روش پیشگیری از لکه های کبدی

موثرترین روش برای جلوگیری از لکه های کبدی، محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب است. برای این کار باید توصیه های زیر را جدی بگیرید:

  1. هر روز قبل از خارج شدن از منزل از بهترین ضد آفتاب ها با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید. این کار را هر ۴ ساعت یک بار تکرار کنید. اگر مدت زمان زیادی را در فضای باز می گذرانید، مدت زمان تمدید کرم ضد آفتاب را به دو ساعت کاهش دهید.
  2. از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر که میزان تشعشع اشعه خورشید در بیشترین حد خود قرار دارد، از خروج از منزل یا محل کار خودداری کنید.
  3. سعی کنید تعداد دفعات و مدت زمان آفتاب گرفتن خود را به حداقل برسانید.
  4. هنگام خروج از منزل از لباس های بلند و محافظ استفاده کنید. استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز به شدت توصیه می شود.

توجه کنید که هر علامت یا ضایعه پوستی نشان‌دهنده کبد چرب نیست؛ ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه بیماری پوستی، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

علائم لکه های کبدی

این لکه‌ها معمولاً در مناطقی از پوست ظاهر می‌شوند که بیشتر در معرض آفتاب هستند.

  1. صورت
  2. پشت دست ها
  3. شانه‌ها
  4. پشت بدن
  5. بازوها
  6. روی پاها

لکه های کبدی ممکن است روی پوست هر کسی ایجاد شود؛ هرچند در افرادی که پوست روشن‌تر و حساس‌ به نور خورشید دارند، بیشتر قابل مشاهده هستند.