لحظه ی مرگ و جان دادن طبق چیز هایی که برای ما تعریف کرده اند و شنیده ایم سخت است و اینکه لحظه جان دادن افراد چگونه است و در آن لحظه چه بر سر آدم می آید چیزی است که همه به دنبال آن هستند و همه ی آدم ها کنجکاو هستند که بدانند.

دلیل اصلی ترس انسان از مرگ هم همین سختی هایی هست که درباره ی لحظه ی جان کندن شنیده ایم، و اتفاق هایی که لحظه مرگ می افتد و قرار است تجربه کنیم.

لحظات جان کندن چه چیزی نشان ما داده می شود؟!

لحظات جان کندن چه چیزی نشان ما داده می شود؟!

لحظه ی مرگ برای هرانسانی دلهره آور است، از لحظه ی آمدن فرشته مرگ گرفته تا چیزهایی که قرار است ببینیم وسوال و جواب هایی که قرار است بشویم، همه ی اینها ترسی در دلمان می آورد که باعث می شود از مرگ بترسیم.

اما واقعا در آن لحظات چه می شود؟!

انسان چگونه جان می دهد؟!

حضرت علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ کتاب غدیر می فرمایند:

سختی جان کندن و حسرت از دست دادن دنیا، به دنیا پرستان هجوم آورد. بدن‌ها در سختی جان کندن، سست شده و رنگ باختند. مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز می‌دارد و او در میان خانواده‌اش افتاده با چشم خود می‌بیند و با گوش می‌شنود و با عقل درست می‌اندیشد که عمرش را در پی چه کارهایی تباه کرد و روزگارش را چگونه سپری کرده است. به یاد ثروت‌هایی که جمع کرده می‌افتد؛ همان ثروت‌هایی که در جمع کردن آن‌ها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه‌ناک گرد آورده و اکنون گناه جمع‌آوری آن همه بر دوش اوست که هنگام جدایی از آن‌ها فرا رسیده و برای وارثان باقی مانده است تا از آن بهره‌مند گردند و روزگار خود بگذرانند.

۵ چیزی که لحظه مرگ می بینیم:

لحظه مرگ

لحظه مرگ

۱- فرشته ها:

اولین فرشته ای که ما در لحظه مرگ مشاهده می کنیم ، فرشته مرگ است.
طبق آیات قرآن دیدن فرشته ی مرگ به اعمال و کردار ما بستگی دارد اگر عمل های خوب انجام داده باشیم فرشته را به صورت زیبا و دعوت کننده به بهشت می‌بینیم و اکثر اعمال بد انجام داده باشیم برعکس این موضوع می باشد.

دومین فرشته ای که میبینم ، فرشته ی مسئول ثبت اعمال ما می باشد، با دیدن این فرشته اعمال خوب و بدی که در دنیا انجام داده ایم را می بینیم و همانجا متوجه می شویم که آیا وارد بهشت خدا می شویم یا جهنم.

سومین فرشته؛ فرشتگان رزق، آشامیدنی ها و نَفَس ها می باشد.
در آن لحظات، سه فرشته بر بالین او حاضر می‌شوند و هر کدام از آن‌ها گزارش مأموریت خود را بدین شرح بیان می‌کنند:

«اولی سلام کرده، می‌گوید: من موکل روزی تو بودم، شرق و غرب زمین را جستجو کرده، از روزی تو لقمه‌ای پیدا نکردم که نخورده باشی، سپس فرشته دوم می‌گوید: سلام بر تو! من موکّل مایعات و آشامیدنی‌های تو، از آب و غیر آب بودم، شرق و غرب زمین را گشتم، شربت آبی از آن تو نیافتم که نیاشامیده باشی. آن‌گاه ملک سوم درآمده، پس از سلام می‌گوید: من مأمور نفس‌های تو بودم، شرق و غرب زمین را تفحّص کردم، نفسی از تو که نکشیده باشی، پیدا نکردم.

۲- پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع):

اگر محتضر از اولیاء الله و دوستان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام باشد، سفارش او را به ملک الموت می‌کنند و می‌گویند:‌ ای گیرنده جان‌ها! ملاحظه حال این محتضر را بکن؛ زیرا او از دوستان و شیعیان ماست. ملک‌الموت نیز با کمال مهر و محبّت و به آسانی جان او را از بدنش بیرون می‌آورد. بعد از مرگ در پیشانی آن مؤمن نوشته می‌شود: این شخص از دوستان و شیعیان علی و اولادش (علیهم السلام) است.

اگر محتضر از منافقان و دشمنان خدا و اهل بیت (علیهم السلام) باشد به ملک الموت می‌گویند: این شخص از دشمنان ما خانواده بود و در دنیا با ما ارتباطی نداشت.

هر گونه که صلاح می‌دانی با او رفتار نما! فرشته مرگ نیز با شدت و سختی جان او را از بدنش بیرون می‌کشد، و بعد از مرگ هم در پیشانی او نوشته می‌شود: این شخص منافق یا کافر است.

۳- بهشت و جهنم:

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چنین آمده است: «انسان مؤمن در دنیا همواره نسبت به آینده خود و آنچه در پیش رو دارد، در نگرانی و هراس به سر می‌برد، حتی در لحظه مرگ. برخی امور همچون جدا شدن از اهل و اموال بر اندوه او می‌افزاید؛ امّا با دیدن بهشت و نعمت‌های آن، راحتی و آسایش خاطر غیرقابل وصفی پیدا می‌کند که حاضر به عوض کردن آن‌ها با أمر دیگری نمی‌باشد.

۴- شیطان:

در هنگام مرگ انسان شیطان را می بیند که به هر طریقی می‌خواهد ایمان انسان را از او بگیرد و این سخت ترین لحظات فردی است که جان می دهد.

امام صادق می فرمایند:
هیچ انسانی نیست، مگر اینکه در هنگام مرگ شیطان، یکی از مأمورین خود را نزد او حاضر می‌کند تا وی را وسوسه کند و در دینش به شک اندازد و او را به کفر بکشاند. این وسوسه ادامه دارد تا اینکه روح از بدن او خارج شود؛ اگر محتضر از مؤمنان حقیقی باشد، شیطان نمی‌تواند بر او غالب شود و دین و ایمانش را بگیرد. پس هرگاه یکی از شما بر بالین شخصی از کسان خود رفتید که مرگش فرا رسیده است، شهادتش را به او تلقین کنید تا شیطان به او دست نیابد.

۵-مال، فرزندان و اموال:

۳ چیز است که انسان در لحظه مرگ می بینید و به آنها پناه می برد ، ولی فایده ای ندارد و آنجا اعمال ما هستند که همراه ما می باشند.