در این پست از سایت افزایش قیمت خودرو از چه تاریخی اعمال می شود,مجوز افزایش قیمت خودرو ۱۴۰۲ را قرار دادیم . بر اساس مصوبه و بخشنامه جدید قیمت خودروها درب کارخانه به میزان 29 درصد افزایش قیمت خوردند . تاریخ و زمان و مجوز اعمال افزایش قیمت خودرو کی است ؟ چه زمانی افزایش قیمت خودرو اعمال و نهایی می شود ؟

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با تاریخ و زمان و مجوز اعمال افزایش قیمت خودرو در سال 1402 …

بر اساس دستور العمل شورای رقابت، ساعات پایانی شب گذشته جدول قیمت جدید خودروهای داخلی سایپا و ایران خودرو اعلام شد و افزایش قیمت آن‌ها بین ۱۰ تا ۴۲ درصد متغیر است. برای خودروهای مونتاژی نیز در آینده نزدیک، قیمت گذاری توسط شورای رقابت اعلام خواهد شد.

براساس دستورالعمل شورای رقابت، علاوه بر بررسی کارشناسی صورت‌های مالی خودروسازان داخلی، معیار شاخص رقابت پذیری با بررسی خودروهای هم رده داخلی با همکاری دانشکده و پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت بررسی شده است و از سازمان حمایت مصرف‌کننده و سایر ارکان صنعتی کشور نیز بهره گرفته شده است.

به طور متوسط، افزایش قیمت محصولات دو خودروساز اصلی کشور ۲۹ درصد است و برخی از محصولات هنوز هم تا ۳۰۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار هستند. در طرح جدید تخصیص یکپارچه خودرو، تخصیص خودرو بدون قرعه کشی امکان‌پذیر است و همه واجدان شرایط می‌توانند با قیمت جدید، بدون قرعه کشی، خودروهای مدنظر خود را دریافت کنند. باید توجه داشت که قیمت‌های اعلام شده بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، هزینه شماره گذاری و غیره هستند و این هزینه‌ها برای مشتریان به قیمت جدید اضافه خواهند شد.

قیمت های جدید خودرو ها پس از کشمکش های فراوان اعلام شد.

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت کارخانه‌ای خودروها پس از چند سال باید افزایش یابد، گفت: اینکه این افزایش نرخ‌ها از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت اعلام شود مهم نیست، بلکه مردم انتظار دارند یک زبان واحد از سوی متولیان امر در این زمینه شاهد باشیم.

«بابک صدرایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: قیمت کارخانه‌ای خودروها در چند سال گذشته به تناسب تورم و نرخ ارز افزایش نیافته است.

وی بیان‌داشت: هرچند معتقدیم قیمت خودروها غیرمنطقی و گران است و این مساله را ناشی از عواملی همچون سوء مدیریت، هزینه‌های سربار، هزیه‌های پنهان و غیره می‌دانیم، اما باید پذیرفت همه این مشکلات را نمی‌توان یک شبه حل کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه‌داد: اکنون شاهد یک پاسکاری در بین دستگاه‌ها در مساله اعلام قیمت‌های جدید هستیم که به هیچ عنوان زیبنده نیست.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورتی که قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش نیابد، خودروساز دیگر انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارد، همچنین ممکن است خودروها از بازار آزاد سر درآورد یا به سمت بورس برود.

صدرایی معتقد است: راهکار اصلی در این زمینه نزدیک شدن قیمت خودرو به نرخ‌های بازار است و علاوه بر آن خودروسازان با اجرای برنامه‌های افزایش تیراژ و تحویل در بازه زمانی کوتاه‌مدت به مشتریان، حباب‌های قیمتی موجود را بشکنند.

وی تاکید کرد: باید یک هماهنگی بین وزارت صمت و شورای رقابت وجود داشته باشد، همچنین با انجام هم‌اندیشی و با یک دید واقعی به مسائل کلان اقتصادی و مسائل صنعت خودرو، موضع مشترکی را در این زمینه اعلام کنند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در واقع از دید مردم، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، متولی اعلام قیمت‌های جدید مهم نیست، بلکه مهم این است که چه کسی قدرت بیشتری برای اجرایی کردن آن دارد تا مصرف‌کننده متضرر نشود.