محققان اسکاتلندی طی پژوهشی توانستند از  مدل یادگیری ?ماشینی برای کشف و شناسایی ترکیبی استفاده کنند که می تواند با پیری مقابله کند. آن ها معتقدند رویکرد جدیدی که به دست آورده اند راه موثری برای شناسایی داروهای کسانی است که بیماری پیچیده و نادر دارند. بر اساس گزارشات گروه علم و فناوری، از آنجایی که با تقسیم سلولی بدن ما رشد می کند و در بازسازی بافت ها ضروری می باشد. ?پیری سلولی پدیده ای است که در آن سلول ها مرتباً تقسیم نمی شود، در بدن باقی می ماند و باعث آسیب یا پیری در اندام و سیستم های بدن می گردند.

➡️? از آنجایی که سیستم ایمنی بدن ما سلول های پیر ر اپاکسازی می کند اما با افزایش سن توانایی سیستم ایمنی بدن در بازسازی سلول ها کمتر می گردد و تعداد سلول های پیری افزایش میابد.

هوش مصنوعی ترکیبات ضد پیری را کشف کرد/ اولین داروهای ضد پیری به بازار می آیند

هوش مصنوعی ترکیبات ضد پیری را کشف کرد/ اولین داروهای ضد پیری به بازار می آیند

افزایش سلولهای پیری با بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری آلزایمر، بدتر شدن بینایی و کاهش تحرک ارتباط مستقیم دارد. به همین خاطر دانشمندان در تلاشند ترکیباتی را شناسایی کنند که این سلول های پیر را از بدن پاک کنند که به این ترکیبات سنولیتیک می گویند.

دانشمندان در مطالعات خود توانسته چندین سلول سنولیتیک را شناسایی کنند اما موضوع مهمی که وجود دارد این سلول ها دارای ترکیباتی هستند که برای سلولهای سالم بدن مضر می باشد.

به همین منظور دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند توانست روشی را پیدا کند که سلول‌های معیوب را از بین ببرد. آن ها یک مدل یادگیری ماشینی را توسعه دادند و به او آموزش دادند تا ویژگی های کلیدی مواد شیمیایی  با خواص سنولیتیک را شناسایی کند. داده‌های آموزشی مدل از منابع متعدد، از جمله مقالات دانشگاهی و پتنت‌های تجاری را با ترکیبات دو کتابخانه شیمیایی ادغام کردند که حاوی طیف وسیعی از ترکیبات مورد تائید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) یا مرحله بالینی هستند.

دانشمندان این آزمایش ها متوجه شدند که ماده شیمیایی  جینکژتین، پری پلوسین و اولاندرین – سلولهای پیر بدن را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین می برند که از میان آن ها اولاندرین از همه مهمتر بود. این سه ترکیب کاملا گیاهی بوده و در گیاهان سنتی یافت می شوند.

خرزهره

اولاندرین از گیاه خرزهره استخراج می شود و برای درمان نارسایی قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب مورد استفاده می باشد. همچنین خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد چاقی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد و این در حالی است که اولاندرین به خودی خود سمی است و مانع کاربرد بالینی آن می گردد.

جینکژتین

جینکژتین از درخت جینکو بیلوبا استخراج می شود که برگ هاش در  طب گیاهی چینی برای هزاران سال مورد استفاده بوده است و همانند اولئاندرین دارای خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی و همچنین محافظت کننده قلب است.

پری پلوسین

پری پلوسین از ریشه تاک ابریشم چینی استخراج می گردد  که باعث بهبود عملکرد قلب می شود و همچنین سلول های سرطانی را نابود می کند.
دانشمندان در این باره می گویند: هوش مصنوعی نقطه عطفی در شناسایی داروهای جدید به ویژه برای بیماری های پیچیده می باشد. همچنین روش جدید ماشینی بسیار کارآمد بوده و تعداد ترکیباتی که نیاز به غربالگری دارند بیش از ۲۰۰ برابر کاهش پیدا کرده است.