حتما برای شما هم پیش آمده که برای خواندن مطلبی زمان کم بیاورید یا در حال تماشای تلویزیون هستید و زیر نویس تلویزیون به سرعت رد می شود و شما هنوز اول جمله را هم نخوانده باشید، مهارت تند خوانی به شما کمک می کند تا در زمان کمی حجم بیشتری از مطالب را بخوانید، کند خوانی هم باعث خستگی چشم می شود و شما در مدت کوتاهی از خواندن نوشته ها خسته می شوید.

چگونه تند خوانی را شروع کنیم؟!

چگونه تند خوانی را شروع کنیم؟!

خواندن یک نوع مهارت است که با تکنیک و تمرین درست، می توانید آن را بهبود بدهید . شما می توانید در مدت زمان کوتاه تر مطالب زیاد تری را بخوانید در صورتی که تکنیک های تند خوانی را رعایت کنید.

خواندن یک مهارت است که با چشم ها، گوش ها دهان و مغز ارتباط دارد.

در اینجا ۸ روش حرفه ای برای تند خوانی را به شما معرفی می کنیم:

۱- پیش مطالعه یا اسکن:

قبل از اینکه مطالعه کلی خود را شروع کنید، مطلب را به طور کلی نگاه کنید و اسکن داشته باشید، سرعت مغز ما بسیار بالا می باشد و کلمات را در کنار هم معنا می دهد.هرچه ذهن برای جملات طولانی تر آماده باشد سرعت مطالعه هم بیشتر می شود‌.

۲- پاراگراف به پاراگراف متن را مطالعه کنید:

یکی از مشکلات کند خوانی، سرعت پایین مطالعه می باشد. وقتی یک پاراگراف را مطالعه می‌کنید امکانش هست که جمله یا کلمه ای را متوجه نشوید و دوباره خوانی می کنید، این دوباره خوانی باعث کند شدن سرعت مطالعه شما می شود.

۳- زمزمه کردن ممنوع:

زمزمه کردن عادت بدی است که باید آن را فراموش کنید، شاید در هفته های اول سخت و طاقت فرسا باشد اما به مرور زمان کنار گذاشته می شود.

۴- از راهنما استفاده کنید:

در هنگام مطالعه ممکن است به دلایل مختلفی‌خط خود را گم کنید، استفاده از خودکار، مداد، یا حتی انگشتان در زیر متنی را دارید مطالعه می کنید مشکلات از دست دادن تمرکز و کندخوانی را برطرف می کند.

۵-افزایش زاویه دید:

چشم ها زاویه دید محدودی دارند، سعی کنید در زمان مطالعه کتاب یا چیزی که دارید آنرا مطالعه می کنید را در فاصله دور تر از چشم قرار دهید تا زوایه ی بیشتری برای دید داشته باشید، هرچند باید در نظر داشت که فاصله ی انتخاب شده مناسب باشد که جملات خوانا و گردن شما هنگام مطالعه اذیت نشود.

۶-هدف مطالعه کردن خود را بدانید:

قبل از مطالعه کردن مطلب هدف خود را در نظر بگیرید و سوالاتی درباره متن در ذهن خود داشته باشید این کار به شما کمک می کند کع با درک بهتر متن را شروع به خواندن کنید و درک مطلب شما بالا می رود.

۷- از چندین کار همزمان بپرهیزید:

انجام چند کار همزمان باعث حواس پرتی شما می شود. در محیطی که مطالعه می کنید عوامل که باعث حواس پرتی و بهم ریختن تمرکز شما می شود را از خود دور کنید.

۸- استفاده از روش تند خوانی فانتوم:

آموزش تندخوانی فانتوم دوره آموزش رایگان است که با کمک ویدیو و کاملا کاربردی تلاش می‌کند که سرعت مطالعه و تمرکز شما را افزایش دهد. با شرکت در این دوره سرعت مطالعه خود را افزایش دهید.