مدل راه رفتن هر کس در واقع نشان دهنده میزان سلامتی اوست. بدین صورت که با راه رفتن می‌توان شاخص سریع مشکلات سلامتی را شناسایی کرد و مانع از پیشرفت آن شد. ما در این مطلب چند مدل راه رفتن را که نشان وجود بیماری دارد را بررسی خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

لنگان لنگان راه رفتن

افرادی که بدین صورت راه می‌روند بیشتر وزن خود را بر روی یک پا انداخته و باعث ایجاد آسیب در مفصل آن پا می‌شوند. گاهی دلیل این شکل راه رفتن می‌تواند مشکلات ساختاری در بدن مثل مشکلات عضلانی، تقارن نداشتن و آسیب دیدگی‌هایی مثل آرتروز، تفاوت طول پاها و مشکلات دیگر که مرتبط با پا می‌باشد را فرد داشته باشد.

هنگامی که فرد در هنگام راه رفتن تعادل نداشته باشد و به همین روش ادامه بدهد باعث تشدید مشکل در او می‌شود. در افرادی که بدین صورت راه می‌روند معمولاً یکی از پاها کوتاه‌تر از دیگری می‌باشد و ممکن است این مشکل باعث ایجاد درد زانو، لگن و کمر شود پس لازم است حتماً به یک تراپیست مجرب مراجعه نمایید و علت را جویا شود.

گام بلند یا گشاد راه رفتن

عامل مهمی که بر سرعت راه رفتن افراد دارای تاثیر می‌باشد سن آنهاست. در واقع می‌توان گفت فیبری که در عضلات وجود دارد هم می‌تواند در سرعت راه رفتن نقش مهمی را ایفا کند همچنین قدرت راه رفتن را می‌تواند کم یا زیاد نماید.

در بعضی از مواقع چاقی و یا  آسیب دیدگی مفاصل، پوکی استخوان می‌تواند عاملی در کاهش سرعت راه رفتن باشد. هنگامی که فرد دارای وزن زیاد است راه رفتن برای او سخت می‌شود بعضی از افراد نیز به دلیل رژیم غذایی کم کالری هم ممکن است با این مشکل مواجه باشند.

گام کوتاه یا شافل

قدم‌های شافل به قدم‌هایی گفته می‌شود که در آن فرد توانایی کافی برای بالا آوردن قدم هایش در حین راه رفتن ندارد و قدم‌های کوتاهی برمی‌دارد. در بعضی از مواقع ممکن است پای او کمی چرخش پیدا کند که نشانه از بیماری پارکینسون دارد. هنگامی که این مدل راه رفتن با درد همراه باشد می‌بایست حتماً به پزشک مراجعه کرد و علت آن را جویا شد.

البته لازم است گفته شود این مدل راه رفتن ورزش‌هایی دارد که می‌تواند آنرا اصلاح کند. معمولاً در چنین مواقعی افرادی که دارای این مشکل هستند به بیش از یک ماه تمرین نیاز دارند.

لرزان

بعضی از افراد وجود دارند که به راحتی نمی‌توانند راه بروند و هنگام راه رفتن دچار لرزش می‌شوند. در بعضی از مواقع این افراد تعادل خود را از دست داده که نشان از ضعیف بودن عضلات گلوتال است. این الگو از راه رفتن مشابه با قدم‌های پنگوئنی است که در بعضی از افراد نشان از پوکی استخوان دارد که با تمرین‌های اصلاحی می‌توان ضعف عضلانی و نامتعادلی لگن را از بین برد.

راه رفتن با قدرت بیش از حد

هنگامی که شما دچار احساس شادی و هیجان می‌شوید و یا عشق زیادی در درون شما ایجاد می‌شود باعث تغییر در راه رفتن شما می‌شود در واقع نوع راه رفتن نشان از وضعیت ذهنی افراد دارد. در چنین مواقعی افراد بیشتر گام‌های محکم برمی‌دارند و حتی ممکن است پایشان را بر روی زمین بکشانند. این مدل راه رفتن بیانگر احساسات بسیار قوی است.

هنگامی که در حین راه رفتن قدرت زیادی به خرج بدهید فواید زیادی برای سلامتی شما دارد اما توجه کنید که در میزان آن نباید زیاده روی نمود.

گرفتگی عضلات هنگام راه رفتن

بعضی از افراد وجود دارند که ممکن است به صورت ناگهانی در هنگام راه رفتن عضلات آنها گرفته شود و احساس کنند که دیگر نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند. اگر شما در حین راه رفتن با این مشکل مواجه هستید می‌بایست حتماً به پزشک مراجعه کنید.

وجود این مشکل نشان از بیماری‌های ریوی یا شریانی محیطی دارد که حتماً باید تحت نظر متخصص درمان شود. در بعضی از مواقع هم بالا رفتن سن و علائم پیری نشان از این علت دارد که طبیعی نیست  و در هر سنی با بروز چنین مشکلی باید به پزشک مراجعه نمود.

به هم خوردن تعادل هنگام راه رفتن

اگر به هنگام راه رفتن و پیاده‌روی شما به طور ناگهانی مسیر را اشتباه بروید و دارای تعادل کافی نباشید، همچنین قدم‌های سبک بردارید نشان از وجود مشکلات نورولوژیک یا عصبی در بدن شماست که حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

دیابت نوروپاتی نشان از ایجاد چنین مشکلی است که در چنین مواقعی افراد احساس بی‌حسی می‌کنند و نمی‌توانند تغییرات دما در پای خود را متوجه شوند. کنترل قند خون به وسیله ورزش کردن، استفاده از غذای سالم و داروی تجویزی طبق نظر پزشک می‌تواند باعث بهبود شرایط شود.

قدم زدن بی جان

اگر شما با سرعت راه بروید و به یکباره دچار تنگی نفس شوید می‌باید علت آن را حتماً بررسی نمایید. در بعضی از مواقع افرادی وجود دارند که در راه رفتن آرام اما سربالایی یا بالا رفتن از پله‌ها چنین مشکلاتی در آنها به وجود می‌آید که در هر صورت باید وضعیت قلب برای آنها بررسی شود. وجود چنین عوارضی نشان از بیماری‌هایی مثل آسم و عفونت تنفسی دارد که نیازمند مشاوره با پزشک متخصص دارد.

راه رفتن بدون میل و رغبت

در بعضی از افراد در هنگام استرس و ناراحتی راه رفتن به صورت کاملاً بی‌میل و بی‌حوصله صورت می‌گیرد که نشان از وجود افسردگی در آنها دارد و عموماً دارای علت جسمانی خاصی نیست.