بیماری سرطان دارای نشانه‌هایی می‌باشد که می‌تواند از چشم هر انسانی دور بماند اما با دانستن برخی از علائم در هنگام غذا خوردن می‌توان به وجود این بیماری پی برد.

بر اساس نظر متخصصان هنگام غذا خوردن مشکل در بلعیدن که دیسفاژی نام دارد می‌تواند نشان از بیماری سرطان باشد. این علامت که امکان ابتلا به سرطان سر،فک، گردن یا. دهان را نشان می‌دهد اغلب توسط افراد نادیده گرفته می‌شود. زیرا توموری که در این قسمت‌ها رشد می‌کند باعث مسدود شدن می‌گردد.

در جای دیگر دیسفاژی می‌تواند نشان از وجود بیماری سرطان پپوست صورت مانند ملانوم نیز باشد. هنگام غذا خوردن نشانه‌هایی از سرطان ممکن است لو برود.

متخصصان در این باره می‌گویند: گلودردی که به صورت مداوم و پشت سر هم وجود داشته باشد به ویژه در زمان‌هایی که علائمی مانند تورم صورت و یا کاهش بی دلیل وزن همراه باشد می‌تواند بیانگر وجود سرطان در فرد باشد.

البته باید به این نکته توجه کنید که همیشه مشکلی که در بلعیدن غذا وجود دارد نمی‌تواند نشان از سرطان باشد،این مشکل ممکن است به موارد ساده‌ای مثل ریفلاکس معده یا آسیب به سر بستگی داشته باشد.

متخصصین بر این باور معتقد هستند اگر دارای علائم دیگری هستید و مشکل بلع شما هم روز به روز بدتر می‌شود می‌بایست شما حتماً به پزشک مراجعه کنید. طبق تحقیقات حوزه سرطان در انگلیس شایع‌ترین علائم این بیماری  شامل تشکیل توده‌های زیر پوستی، کاهش وزن، تغییرات پوستی، نفخ مداوم، خونریزی غیر منتظره، کاهش اشتها و یا خشن شدن صدا می‌باشد.

بر اساس صحبت‌های دکتر آن ماری اوبروین لنون که متخصص گوارش می‌باشد علاوه بر مشکل بلع ۴ علامت دیگر هم می‌تواند نشانه از وجود سرطان بدهد که هیچگاه نباید آنها را نادیده گرفت.

این چهار علامت و نشانه عبارتند از:

تنگی نفس، خونریزی، پیدا کردن توده و یا هرگونه تغییر در عملکرد بدن.