مکمل های غذایی را زیر نظر پزشک مصرف کنید تا تداخل های غذایی و اثرات آن را بدانید. مصرف مکمل مولتی ویتامین در سالمندان باعث بهتر کار کردن حافظه در آنها می شود. هم چنین با مصرف ویتامین ب کمپلکس میزان انرژی و سلامت جسم و روان افزایش پیدا می کند.

چه مواد غذایی با داروها تداخل دارند؟!

چه مواد غذایی با داروها تداخل دارند؟!

مصرف مکمل ها ممکن است با برخی از مواد غذایی تداخل داشته باشد، و اثرات بدی برای سلامتی داشته باشد،به همین علت قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید تا تداخل های غذایی آن را به شما بگوید.

برخی از مواد غذایی که با مکمل ها تداخل دارند:

۱- چای و قهوه:

چای و قهوه دارای محرک های گیاهی مثل کافئین می باشد، مصرف بیش از حد باعث افزایش محرک شود و عوارضی مثل سردرد، لرزش و افزایش ضربان قلب شود، هم چنین کافئین مانع جذب ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن می شود‌. بهتر است قبل از مصرف مکمل ها چای یا قهوه مصرف نشود و یک ساعت فاصله بندازید.

۲- داروهای آنتی بیوتیک:

آنتی بیوتیک با پروبیوتیک ها تداخل دارویی دارد و اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید از خوردن پروبیوتیک ها پرهیز کنید، آنتی بیوتیک ها با پروبیوتیک ها که حاوی باکتری های زنده برای سلامت روده و دستگاه گوارش اند تداخل دارد و آنتی بیوتیک باعث از دست رفتن باکتری های مفید روده می شود‌.

۳- گیاهان و ادویه ها:

بعضی از گیاهان و ادویه ها مثل سیر و زردچوبه ممکن است بر داروها و مکمل ها اثر بگذارد، مصرف این ادویه و گیاهان باعث بروز حساسیت یا عوارض جانبی دیگر و یا هم چنین کاهش اثر بخشی دارو می شود.

۴- داروهای افسردگی:

مصرف “گل راعی” با داروی ضد افسردگی تداخل دارد و این دو را با هم نخورید ، مکمل ضد افسردگی گل راعی با داروی افسردگی باعث افزایش هورمون سرتونین می شود که بالا رفتن سرتونین عوارضی مثل گیجی ، اضطراب و حتی تشنج دارد.

۵- برخی مواد غذایی:

مواد غذایی مثل سبزیجات سبز تیره، زرد آلو، کینوا، مغز ها و شکلات ها، دارای ترکیباتی به نام اگزالات هستند که مانع جذب آهن و کلسیم می شود‌. هم چنین مواد غذایی مثل انگور ، توت، کاکائو و مغز ها و تخمه ها چون پلی فنول بالایی دارند باعث جذب نشدن آهن و روی می شوند.

تداخل مکمل های غذایی باعث بروز چه علامت هایی می شود؟!

تداخل مکمل های غذایی باعث بروز سردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه، خستگی، جوش یا کهیر، دل درد و تغییر ضربان قلب می شود.

بلافاصله بعد از بروز این علامت ها به پزشک مراجعه کنید و پزشک خود را از مصرف مکمل مطلع کنید تا تداخل های غذایی و عوارض آن دارو و مکمل را به شما بگوید .