هر فردی ممکن است در طول زندگی خود با ترک خوردن لب‌هایش مواجه شود. چیلیتیس در واقع نوعی التهاب می‌باشد که در آن لب‌ها قرمز، خشک، ترک خورده، پوسته، متورم و خارش‌دار می‌گردد و در بعضی مواقع نیز با سوزش همراه می‌شود. ترک خوردگی لب‌ها دارای دلایل مختلفی است که ممکن است حاشیه لب‌ها و پوست اطراف لب همگی دچار این التهاب گردند.

زیاد از بالم لب استفاده نکنید

دلایل زیادی هستند که باعث می‌شوند که لب‌هایتان خشک و ترک خورده شوند. فاکتورهایی مثل هوای گرم و سرد، زبان زدن لب‌ها، کمبود آهن و ویتامین، آلرژی، اختلال تیروئید و درماتیت تماسی می‌باشند.
اما امروزه یکی از اصلی‌ترین دلایل ترک خوردن لب استفاده از بالم‌لب هایی است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این محصولات سبب می‌شوند که لب رطوبت طبیعی خود را از دست دهد و باعث خشک شدن لب‌ها شود.

پس اگر فکر می‌کنید باید بیشتر بالم لب استفاده کنید شما وارد یک چرخه نادرست شده‌اید. بام لب‌های معروف دارای ترکیباتی مانند منتول کافور یا فنول و اسانس‌ها می‌باشند که تحریک کننده هستند. بهتر است که آگاه باشید که اسانس‌های اوکالیپتوس و اسید سالسیلیک باعث خشک شدن لب‌ها می‌شود.

پس اگر لب‌هایتان ترک می‌زند باید به دنبال راهی باشید اما در مصرف بال لب زیاده‌روی نکنید.

فارم لب در هوای سرد بیرون خوب است اما باید لب بدن شما هم خودش مقداری چربی تولید کنه اگر از بام لب استفاده می‌کنید ترکیبات آن را چک کنید به عنوان مثال شی باتر و وازلین ترکیبات خوبی می‌باشند اما بارم لب ساس‌دار اصلاً مناسب نیست.

از وازلین استفاده کنید

وازلین همانند سدی در مقابل عوامل محیطی مانع ترک خوردن لب‌ها می‌شود شما می‌توانید به طور مستقیم از وازلین استفاده کنید یا پمادی که حاوی وازلین باشد را مصرف نمایید.

به لب‌هایتان ضد آفتاب بزنید

گرما و پرتوهای فرابنفش خورشید باعث می‌شود که لب‌های شما آسیب بزند به همین دلیل از بالم لبی استفاده کنید که SPF داشته باشد. SPF 30 برای بالم لب بسیار مناسب است.

در صورت لزوم از دستگاه رطوبت ساز استفاده نمایید

هنگامی که در زمستان هوای بیرون سرد است و هوای داخل به وسیله وسایل گرمایشی گرم می‌گردد رطوبت داخل کم می‌شود و هوا خشک میشود.  پوست شما ممکن است دچار خشکی و کم آبی شود.

به لب‌هایتان دست نزنید

عادت‌هایی که باعث می‌شود ترک خوردگی لب‌ها بدتر شود را انجام ندهید. مثل کندن پوست لب با دندان یا انگشت.این کار باعث می‌شود که پوست تازه در مرز عوامل محیطی قرار بگیرد در حالی که آماده دفاع و ظاهر شدن نیست.

رژ لب نزنید یا آن را به آرامی پاک کنید

هنگامی که برای مدت طولانی از رژ لب استفاده می‌کنید باعث می‌شود که پوست لب شما خشک شود. اگر لب‌های ترک خورده‌ای دارید آگاه باشید که برخی از رژ لب‌ها خشکی پوست لبتان را بیشتر می‌کندپس می‌بایست رژ لبتان را عوض کنید.
در این مواقع برق لب می‌تواند گزینه بهتری باشد اما اگرچه آبرسان نیست اما مانند رژ، لب را خشک نمی‌کند. هنگام پاک کردن رژ لب از پاک کننده‌های آرایش ملایم استفاده نمایید و لب‌ها را نسابید.

کمتر غذای شور و تند بخورید

اگر از افرادی هستید که طرفدار چیپس، چوب شور و اسنک هستید باعث می‌شود که پوسته شدن لب‌هایتان بیشتر شود. مواد غذایی پرنمک که نمک در سطح آنها بیشتر می‌شود باعث می‌شود که نمک روی لب‌ها قرار بگیرد و پوست آنها را خشک‌تر کند. نمک موجود در این مواد غذایی باز می‌شود آب را حفظ کند و مانع از رسیدن آب به لب‌ها می‌شود.
خوردن غذاهای تند و فلفلی نیز باعث ایجاد همین اثر بر روی لب‌ها می‌شود و پوست آن را تحریک و کم آب می‌نماید.

داروهای مصرفی‌تان را بررسی کنید

برخی از داروها باعث ایجاد خشکی لب و پوسته شدن می‌شوندکه بیشتر در افرادی که داروهای آکنه مصرف می‌کنند دیده می‌شود.
داروهای دیگری که باعث خشک شدن لب‌ها می‌شوند عبارتند از:

داروهای شیمی‌درمانی
ترکیبات مراقبت از پوست مانند رتینول، اسید سالیسیلیک و بنزویل پروکسید
داروهای ضدافسردگی
آنتی‌هیستامین‌ها
آنتی‌بیوتیک‌ها
برخی از داروهای OTC

اگر در اکثر مواقع لب‌هایتان ترک خورده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود. آکتینیک چیلیتیس یک عارضه پیش سرطانی می باشد که می‌تواند به نوعی سرطان است تبدیل گردد.
علائمی مانند زمخت شدن لب و پینه‌های خشک و بدرنگ روی لب‌ها را جدی بگیرید.