در این پست از سایت زمان شروع آلرژی فصلی و حساسیت فصلی,آلرژی و حساسیت فصل بهار چگونه است را قرار دادیم . آلرژی و حساسیت فصلی یک نوع بیماری است که بیشتر در فصل بهار برای برخی افراد ایجاد می شود . آلرژی و حساسیت فصلی چرا ایجاد می شود ؟ آلرژی و حساسیت فصلی به دلیل گرده افشانی گل ها و درختان و گیاهان و همچنین در اثر انتشار گرده قارچ ها و کپک ها در هوا به وجود می آید . از علائم و نشانه های آلرژی و حساسیت فصلی می توان به عطسه های مداوم و پشت سر هم و آبریزش شدید بینی و خشکی پوست دست و صورت و خارش گلو و گرفتگی صدا اشاره کرد . در ادامه از سایت استار بورس با روشهای درمان و رفع آلرژی و حساسیت فصلی و همچنین تاریخ و زمان شروع و پایان آلرژی و حساسیت فصلی درخدمت شما هستیم …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با همه چیز درباره آلرژی و حساسیت فصل بهار و زمان شروع و پایان حساسیت و آلرژی فصلی …

حساسیت فصلی بهار

علت حساسیت فصلی در فصل بهار، علف‌های تازه بریده شده، درختان و گل‌های تازه شکفته و گرده علف های هرز است که سبب آلرژی فصلی در حدود ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون نفر در هر سال می شود. آلرژیک رینیت اصطلاح پزشکی برای تب یونجه و آلرژی فصلی است که نه تنها در بهار، بلکه در طول تابستان و پاییز رخ می‌دهد.

بهار برای اغلب ما فصل زایش و زیابیی است؛ اما برای برخی افراد زمان حساسیت فصلی است. افراد مبتلا به آلرژی فصلی، این فصل را با آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها و عطسه‌های پی‌درپی می‌گذارنند. البته بهار تنها فصلی نیست که می‌تواند حساسیت ایجاد کند؛ برخی افراد در فصول دیگری این مشکل را تجربه می‌کنند. در این مقاله به بررسی علل و راه‌های درمان حساسیت فصلی می‌پردازیم.

حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی چیست؟

سیستم ایمنی بدن وظیفه‌ی دفاع از بدن را در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی دارد؛ اما سیستم ایمنی در برخی از افراد به عوامل بی‌خطر واکنش نشان می‌دهد و منجربه واکنش‌های ازدیاد حساسیت می‌شود.

این واکنش‌ها انواع مختلفی دارند که شایع‌ترین آن‌ها حساسیت فصلی است. حساسیت فصلی واکنشی است که به‌دلایل خاصی تنها در برخی از افراد دیده می‌شود. سیستم ایمنی این افراد نسبت به برخی چیزهای بی‌خطر موجود در محیط مثل گرده‌ی گیاهان، قارچ‌ها و … واکنش بیش‌ازحد نشان می‌دهد و باعث بروز علائمی شبیه به سرماخوردگی می‌شود.

بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مردم در دوره‌های خاصی از سال علائم حساسیت فصلی را بروز می‌دهند.

علائم حساسیت فصلی

در طی واکنش حساسیت، سیستم ایمنی شروع به واکنش بیش‌ازحد کرده و هیستامین و لکوترین‌ها را ترشح می‌کند. این مواد منجربه التهاب بینی، سینوس‌ها و پلک‌ها می‌شوند.

علائم حساسیت فصلی شبیه به علائم سرماخوردگی است؛ بااین‌تفاوت‌که سرماخوردگی ناشی از عفونت ویروسی است؛ اما حساسیت فصلی از واکنش بیش‌ازحد سیستم ایمنی به عوامل بی‌خطر ایجاد می‌شود:

گرفتگی و آبریزش بینی
قرمزی و خارش و آبریزش چشم
عطسه
سرفه
خارش بینی، کام دهان و گلو
تورم زیر چشم‌ها و آبی شدن پوست این ناحیه
ترشحات پشت حلق
خستگی

علائم شدید حساسیت فصلی

برخی از افراد علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند:

تعریق
سردرد
ازدست‌رفتن حواس بویایی و چشایی
درد صورت؛ ناشی از انسداد سینوس‌ها
خارش که از گلو به بینی و گوش‌ها منتشر می‌شود.

علل ابتلا به آلرژی در فصول مختلف

عوامل مختلفی مثل گرده‌ی گیاهان، کپک‌ها، گردوخاک و … باعث حساسیت فصلی می‌شوند. در فصول مختلف سال، مواد حساسیت‌زا (آلرژن) مختلفی در هوا وجود دارند و بسته به اینکه شما به کدام‌یک از این مواد حساسیت داشته باشید، ممکن است زمان حساسیت فصلی شما متفاوت باشد.

حساسیت فصلی بهار

حساسیت فصلی در فصل بهار بیشترین شیوع را دارد. عوامل زیر می‌توانند منجربه آلرژی فصلی بهار شوند:

گرده‌ی گیاهان: بسیاری از درخت‌ها و گیاهان در این فصل گرده‌افشانی می‌کنند. گرده‌ی گیاهان مهم‌ترین عامل حساسیت فصلی در بهار است.
قارچ‌ها: باران‌های بهاری می‌تواند رشد قارچ‌ها را افزایش دهد. برخی افراد به گرده‌ (اسپور) قارچ‌ها حساسیت نشان می‌دهند.
مایت‌ها: مایت‌ها موجوداتی میکروسکوپی هستند که برخی افراد به آن‌ها حساسیت نشان می‌دهند. نظافت عید می‌تواند باعث شود مایت‌هایی که طی زمستان رشد کرده‌اند در هوا پخش شوند و ایجاد حساسیت کنند.