در این پست از سایت عوارض خطرناک نوشیدن مشروبات الکلی,عوارض و اثرات جبران ناپذیر مشروبات الکلی را قرار دادیم. در این پست برای شما عزیزان ما عوارض و اثران منفی و جبران ناپذیر مصرف نوشیدنی ها و مشروبات الگلی و حاوی الکل را که در ادامه بررسی خواهیم کرد، را آماده کرده ایم. از مهم ترین اثرات منفی این مشروبات الکلی می توان به افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان، کوچک شدن مغز و سیستم عصبی ، افسردگی مکرر ، سیروز کبدی ، عدم تمرکز و کندی حافظه و… اشاره کرد. برای اطلاع از کاملترین عوارض مشروبات الکلی به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید.   سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با کاملترین اثرات و عوارض مصرف مشروبات و نوشیدنی های الکلی. . .

الکل با بدن چه می‌کند؟

متاسفانه در میان جوانان و نوجوانان، مصرف مشروبات الکلی به شدت رواج پیدا کرده است و این موضوع یک حقیقت انکارناپذیر به شمار می‌رود. این نوشیدنی‌ها عوارض بسیار بدی را برای جسم و روان مصرف‌کننده به همراه خواهند داشت و به همین خاطر است که روی مصرف نکردن آن تاکید فراوان می‌شود.

مصرف مداوم نوشیدنی‌های الکلی مانند مواد مخدر، اعتیاد را به همراه می‌آورد. حتی خیلی از کسانی که حالا از عوارض و اثرات مشروبات الکلی روی بدن مطلع شده‌اند و قصد ترک آن را دارند، نتوانسته‌اند با موفقیت آن را کنار بگذارند و این امری نگران‌کننده است.

در این مطلب قصد داریم راجع به:

اعتیاد به الکل
عوارض و فواید مصرف آن
چگونگی ترک الکل و مواردی از این قبیل صحبت کنیم. پس اگر علاقمند به این موضوع هستید، تا انتها همراه ما باشید.
زمانی که الکل مصرف می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از این که وارد جزئیات مربوط به اثرات مشروبات الکلی شویم، لازم دانستیم از عملکرد الکل روی بدن صحبت کنیم و بگوییم بعد از مصرف آن، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد.

زمانی که شخص مشروبات الکلی با درصدهای گوناگونی مصرف می‌کند، ۱۰ درصد از آن توسط معده و مابقی در روده بزرگ و روده کوچک جذب خواهد شد.

بعد از مدت زمانی، الکل‌های جذب‌شده توسط این اندام‌ها، به خون راه پیدا می‌کنند و از طریق عروق در تمام بدن پخش می‌شوند. در این حین، فعالیت‌های مربوط به مغز و نخاع با سرعت کمتری انجام می‌گیرد.

با گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت از مصرف، غلظت الکل در خون به حداکثر میزان خود می‌رسد و فرد مصرف‌کننده اصطلاحا مست خواهد شد.

البته ناگفته نماند مسائلی که بیان شد، تنها در شرایط پایدار و ثابت اتفاق می‌افتد. زمان رسیدن به حالت مستی، اوج غلظت الکل در خون و مواردی از این قبیل، به عوامل متعددی وابسته است که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

سن، وزن، سطح سلامت او، میزان تحمل، سوخت و ساز بدن، وضعیت اخلاقی، حالات روحی و تمامی موارد مرتبط به شرایط جسمانی مصرف‌کننده
پر یا خالی بودن معده شخص در زمان مصرف الکل
مقدار مصرف مشروبات الکلی توسط شخص در یک نوبت
۱. مشکلات کبدی با مصرف الکل

زخم کبد یا سیروز کبدی از جمله مشکلاتی است که به خاطر مصرف بی‌رویه و مداوم مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد. در واقع می‌توان به جرات اعلام کرد شایع‌ترین عارضه در میان کسانی که مشروبات الکلی از قبیل شراب، آبجو و انواع دیگر مصرف می‌کنند، بروز مشکلات کبدی است که در بعضی موارد درمان‌پذیر است و در بعضی موارد دیگر باعث بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر خواهد شد.

مشکلات کبدی ناشی از مصرف زیاد مشروب، با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

دردهای شکمی طولانی مدت
زرد شدن بیش از حد سفیدی چشم، رنگ ادرار و پوست
تب‌های شدید و مکرر
۲. مشکلات قلبی ناشی از مشروب

مصرف زیاد و مکرر مشروبات الکلی باعث می‌شود تا احتمال بروز بیماری و حملات قلبی در فرد شدت پیدا کند. کسانی که مدام از مقدار زیادی مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، خطراتی از قبیل فشار خون، سکته قلبی و غیره بیشتر آن‌ها را تهدید خواهد کرد.

۳. امکان بروز سرطان با نوشیدن مشروبات الکلی

متاسفانه مصرف الکل توسط خانم‌ها و آقایان در بیشتر موارد منجر به بروز سرطان شده است. عموما کسانی که مصرف‌کننده الکل هستند یا به آن اعتیاد دارند، درگیر سرطان‌هایی از قبیل موارد زیر خواهند شد:

سرطان گلو
سرطان مری
سرطان حنجره

سرطان دهان

سرطان روده
سرطان سینه(در خانم‌ها)
۴. بروز مشکلات مغزی با اثرات الکل بر مغز

اثر الکل بر مغز و سیستم عصبی، امری ثابت شده است. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته که تاثیر منفی مصرف این مواد را نشان می‌دهد. مشروبات الکلی بیشترین اثرات منفی را روی مغز جوانان و نوجوانانی می‌گذارند که مغز آن‌ها در حال رشد است. اثر الکل بر مغز مختل ساختن موارد زیر است:

قدرت تصمیم‌گیری
نحوه قضاوت
ضعیف شدن حافظه
۵. عوارض الکل بر پانکراس

یکی دیگر از اثرات مخرب و عوارض مصرف الکل، از کار انداختن عضو حیاتی در بدن به نام پانکراس یا لوزالمعده است. زمانی که شخص به‌صورت مداوم از مشروبات الکلی استفاده می‌کند، باعث ایجاد اختلال در کار این عضو می‌شود و اجازه نمی‌دهد قند خون را تنظیم یا به هضم غذا کمک کند.

شکم دردهای مزمن و طولانی مدت، نشانه‌هایی از بروز مشکلات پانکراتیت ناشی از مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی خواهد بود که در اکثر موارد، درمان قطعی برای آن وجود نخواهد داشت.

۶. تضعیف سیستم ایمنی

نوشیدن مشروبات الکلی اثر سوء فراوانی روی دفاع‌های بدن می‌گذارد و باعث می‌شود تا گلبول‌های سفید دیگر توانایی محافظت از بدن را در برابر بیماری‌های گوناگون نداشته باشند.

در نتیجه، سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود و فرد مصرف‌کننده بعد از مدتی، به بیماری‌های گوناگونی مبتلا خواهد شد.