گیلاس در استاربورس؛ یک دستور قدیمی خانگی وجود دارد که در آن با مصرف ۱۰ عدد گیلاس یا کمپوت آن در روز می‌توان سردرد را رفع کرد. آیا این ادعا درست است؟ ما می‌خواهیم بدانیم آیا این توصیه واقعاً اساسیست و یا به صورت افسانه است؟

محققان دانشگاهان میشیگان در سال ۱۹۹۹ بود که به این نتیجه رسیدند گیلاس سبب می‌شود که درد معده و آرتریت کم شود آنها پی بردند که گیلاس ترش دارای اثری ۱۰ برابر بیشتر از اثر قرص آسپرین می‌باشد.

پوست گیلاس دارای خاصیت از بین بردن درد می‌باشد. آنتوسیانینی که باعث قرمز شدن رنگ گیلاس می‌شود در تسکین درد نقش بسزایی دارد.

گیلاس و خواص آن

گیلاس جز آن دسته از میوه‌های معروفی می‌باشد که دارای طعم خوب و تغذیه غنی می‌باشد. این میوه خوشمزه و قرمز رنگ حاوی مواد مغذی آنتوسیانین‌ها، کوئرستین، کامپفرول، پارا-کوماریک اسید، گالیک اسید، پریلیل الکل و ملاتونین، که باعث می‌شود در مبارزه با بیماری‌ها دارای خواص بالقوه باشد.

با توجه به گزارش دویچه وله علاوه بر رنگ، طعم این میوه خوشمزه باعث کاهش درد می‌شود. هر چقدر گیلاس پررنگ‌تر و ترش‌تر باشد خاصیت درد زدایی آن بیشتر خواهد بود. در گوشت گیلاس همانند پوست آن خاصیت درمانی بسیار زیادی وجود دارد.

مواد رنگی موجود در گیلاس سبب می‌شود رادیکال‌های آزادی که به غشای سلول‌ها آسیب می‌رساند خنثی گردد. پس بافت‌های همبند، پوست عروق خونی و مفاصل را در هنگام پیری از ایجاد سرطان و حمله قلبی محافظت می‌کند. آنتی سیانینی که در پوست گیلاس یافت می‌شود دارای خاصیت ضد التهاب می‌باشد.

در طی یک هفته مصرف ۲۵۰ گرم گیلاس در روز باعث می‌شود که اسید اوریکی که در خون وجود دارد پایین آید و احتمال ابتلا به آرتروز را کاهش دهد.
ویتامین C که در گیلاس وجود دارد سبب می‌شود که سیستم ایمنی بدن محافظت شود و گردش خون را تسریع کند. مصرف گیلاس سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث کاهش یبوست می‌گردد.

خاصیت گیلاس در کاهنده دردهای عضلانی

طی تحقیقاتی که صورت گرفته،  ترکیبات مغذی که در گیلاس وجود دارد باعث می‌شود که دردهای عضلانی که به واسطه ورزش ایجاد می‌شود ازبین برود، همچنین از بین رفتن قدرت بدن را در ۹۰ درصد موارد کاهش می‌دهد.

فواید گیلاس در کاهش استرس اکسیداتیو

بر اساس گزارشات مصرف گیلاس ترش یا شیرین می‌تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو شود و سلامت بدن را افزایش دهد.

خواص گیلاس در کاهش خطر سکته مغزی

آنتی اکسیدان‌های آنتوسیانینی که در گیلاس وجود دارد باعث کاهش سطح کلسترول بد، تنظیم فشار خون و مقابله با رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود و این امر سبب می گردد سکته مغری کاهش یابد.

بیماری های که کمپوت گیلاس پیشگیری می کند

طی تحقیقاتی که متخصصان دانشگاه میشیگان بر روی کمپوت گیلاس به منظور ازبین بردن سردرد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این میوه تابستانی دارای خاصیت‌های بسیار زیادی است.

التهاب

یکی از خواص گیلاس خاصیت ضد التهاب و ضد درد بودن آن است. این میوه به دلیل آنکه سرشار از ویتامین سی است باعث کاهش درد آرتریت و نقرس در افراد می‌ گردد.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

چون گیلاس حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین می‌باشد می‌تواند بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی مثل نارسایی قلب محافظت کند.

تنظیم فشار خون

پتاسیم زیادی که در گیلاس وجود دارد سبب می‌شود که سدیم اضافی بدن را دفع کند و باعث متعادل شدن میزان پتاسیم و سدیم شود که به صورت طبیعی باعث کنترل سطح فشار خون می‌شود.

پیشگیری از سرطان

این میوه خوشمزه و تابستانی چون حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است باعث می‌شود که مانع از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها شود.

کنترل قند خون

گیلاس دارای میزان قابل توجه شاخص قند خون پایین است. هنگامی که یک فنجان از آن مصرف شود، باعث افزایش یا کاهش سطح قند خون و انسولین نمی‌گردد.

آنتی اکسیدان

چون این میوه سرشار از پلی فنول‌ها و ویتامین C می‌باشد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که مانع از پیری زودرس و ایجاد آسیب چشمی می‌گردد.