زایمان برای یک مادر لذت بخش ترین و در عین حال سخت ترین کاری است که برایش اتفاق می افتد؛ و با وجود اینکه احتمال عوارض بعد از زایمان برایش وجود دارد آن را پذیرفته و این اتفاق قشنگ را رقم میزند. از عوارض و تغییرات بعد از زایمان احتمالا زیاد شنیده اید و میدانید بعد از هر بار حاملگی و به دنیا آوردن کودک پوست و مو ی مادر دچار ضعف میشود و حتی خلق و خوی او نیز تغییر میکند. حالا جالب است بدانید که تنها اتفاق مثبت بعد از زایمان برای مغز می افتد؛ این واقعیت که با هر زایمان مغز زن جوان میشود را محققان نروژی کشف کرده اند.

تاثیر مثبتی که با هر زایمان برای زن اتفاق می افتد

تاثیر مثبتی که با هر زایمان برای زن اتفاق می افتد

در پژوهشی ثابت شده است که مغز مادران حدود 6 ماه جوان تر از زنان هم سنشان که زایمان نکرده اند، است. این تاثیر مثبت بر مغز تا 4امین فرزند پابرجاست ولی بعد از آن دچار افت میشود. همچنین محققان نروژی به این نتیجه رسیده اند که زایمان باعث جوان شدن سلول ها و پوست میشود که نمیدانیم این مورد در ایران هم نتیجه ی مشابه دارد یاخیر.

با زایمان مغز مادر جوان میشود

به نظر می‌رسد مغز مادران در مقایسه با زنانی که زایمان نکرده‌اند، کمتر مستعد پیر شدن است.
Ann-Marie G. de Lange، دارای مدرک فوق دکترا در دانشگاه آکسفورد و گروه روانشناسی دانشگاه اسلو که یکی از محققان این مطالعه است، می‌گوید: “این تأثیر مثبت با افزایش تعداد کودکان افزایش می‌یابد.”

البته این اثر برای زنانی که بیش از چهار فرزند به دنیا آورده‌اند کمی افت می‌کند. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که نمونه زنانی که بیش از چهار فرزند دارند کوچک‌تر است، یا به این دلیل باشد که برخی از این زنان متعلق به جمعیتی خاص هستند.

آیا زایمان بیشتر تاثیر بیشتری داد؟

با توجه به تحقیقات به نظر می‌رسد که بارداری باعث تقویت مغز می‌شود و احتمالاً تأثیر آن فقط کوتاه‌مدت نیست.
Lars Tjelta Westlye، یکی دیگر از محققان این تحقیق که عضو گروه تحقیقات بالینی علوم اعصاب در گروه روانشناسی است می‌گوید: “ما تا 30 سال بعد از این که این زنان بچه‌دار شدند هم این اثرات را می‌بینیم. این نشان می‌دهد که این امر اثرات طولانی‌مدتی دارد.”

Erik Taubøll، استاد عصب‌شناسی، این مطالعه را بسیار هیجان‌انگیز می‌داند. او که در بخش پزشکی بالینی گروه روانشناسی دانشگاه اسلو کار می‌کند می‌گوید: “این مطالعه نشان می‌دهد که مغز چقدر قابل تغییر و تحول است و چگونه می‌تواند در طول زندگی تحت تأثیر قرار گیرد و نکته جدید و جالب اینجاست که تغییرات ناشی از بارداری، بعدها باعث ایجاد تغییرات دائمی در زندگی فرد می‌شود.”

انعطاف‌پذیر بودن مغز به توانایی مغز برای یادگیری، تغییر و سازمان‌دهی مجدد خود در طول زندگی اشاره دارد.
استاد عصب‌شناسی دانشگاه اسلو می‌گوید: “ما می‌دانیم که هورمون‌های جنسی برای رشد اولیه مغز بسیار مهم هستند”.
همچنین به خوبی مشخص شده است که نوسانات هورمونی مانند آنچه در چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد به طور پویا بر مغز اثر می‌گذارد.