تمام انسان ها در زندگی روز مره خود دچار فشارهای روحی و روانی مانند ترس هیجان یا حوادث های گوناگونی میشوند که این حالت ها در انسان می تواند اثرات منفی به دنبال داشته باشد و باعث اختلال در فعالیتهای روزانه شود .

زمانی که بدن این حالتها را تجربه میکند ممکن است از حالت طبیعی و نرمال خود خارج شود و برای این که حالت طبیعی خود را باز یابد نسبت به این تغییرات واکنش نشان دهد . به این واکنش غیر طبیعی که بدن از حالت طبیعی خود خارج میشود استرس گفته میشود خطری که علاوه بر جسم ، روحمان را نیز تهدید می کند .استرس می‌تواند بر احساس، تفکر، رفتار و نحوه عملکرد بدن شما تأثیر بگذارد. ازعلائم رایج استرس می توان مشکلات خواب، تعریق، از دست دادن اشتها و عدم تمرکز را نام برد.

استرس باعث افزایش هورمون‌ها در بدن شما می‌شود. این هورمون‌ها برای افزایش توانایی بدن در مقابله با عوامل استرس‌زا و تهدیدکننده آزاد می شوند. هنگامی  که فشار یا تهدید از بین رفت، سطح هورمون استرس معمولاً به حالت عادی بازمی‌گردد. با این حال، اگر به طور مداوم تحت استرس هستید، این هورمون‌ها در بدن باقی می‌مانند و منجر به علائم استرس می‌شوند.

خطری که علاوه بر جسم ، روحمان را نیز تهدید می کند

خطری که علاوه بر جسم ، روحمان را نیز تهدید می کند

 

از نظر علم روانشناسی استرس در سه دسته طبقه بندی میشود که عبارتند از :

1.استرس کوتاه مدت

این نوع از استرس مواقعی پیش می‌آید که مسئله یا عاملی مشخص، منجر به تنش و نگرانی لحظه‌ای شما شده است. سردرد، دردهای عضلانی، درد معده، تپش قلب، احساس پریشانی و حمله‌های عصبی لحظه‌ای از علائم این نوع استرس هستند.

2.استرس مکرر

استرس و نگرانی‌های دائمی پس از مدتی به شکل استرس مکرر بروز می‌کند. افرادی که دچار استرس مکرر باشند، خلق‌وخوی آشفته و رفتاری عصبی و پرخاشگر دارند. ذهن این افراد سرشار از افکار منفی و نگرانی‌های غیرمنطقی است. این افراد دائماً در عجله و شتاب هستند و خیلی زود بی‌حوصله می‌شوند  صبر خود را از دست می‌دهند. مشکلات دائمی در برقراری ارتباط با اطرافیان، تحریک‌پذیری سریع و واکنش‌های عصبی و پرخاشگرانه از علائم این نوع استرس هستند.

3.استرس کرونیک

این نوع استرس ریشه در کودکی افراد دارد و منجر می‌شود هر مسئله کوچک و بزرگی، نگرانی‌های شدیدی برای این افراد ایجاد کند. این افراد بسیار سخت می‌توانند با استرس خود مقابله کنند و ممکن است پس از مدتی منجر به مشکلات قلبی و گوارشی شود.

عوارض استرس

عوارض استرس در بدن بسته به نوع و شدت و شرایط جسمانی فرد دارد که این عوارض میتواند هم بصورت جسمانی و هم بصورت روانی ظاهر شود .

عوارض جسمانی: انقباض عضلات ، احساس تنگی نفس ، افزایش ضربان قلب ، بهم خوردن تعادل بیوشیمایی بدن ، باعث اختلال در فرایند گوارش ، سردرد و سرگیجه ، بی خوابی

عوارض روانی :اختلال در حافضه کوتاه مدت ، خستگی بدن از لحاظ روحی و ذهنی ، کاهش شدید تمرکز ، کاهش شدید تمرکز ، پرخاشی و عصبانیت ، بی قراری

مدیریت استرس

اگرچه استرس و اضطراب امروزه به عضو جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده است اما با تغییر شیوه زندگی و استفاده از روش های کنترل استرس میتوان زندگی شادتر و سالم تری را تجربه کرد.تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش علائم استرس و اضطراب کمک کند. این تکنیک را می‌توان همراه با درمان‌های پزشکی به توصیه متخصصان مربوطه، برای کاهش اضطراب استفاده کرد. از راهکارهای موثر در این زمینه میتوان موارد زیر را ذکر کرد:

بپذیرید کنترل همه ی امور در دست شما نیست ، تکنیک های ارامسازی (مدیتیشن، یوگا، گوش دادن به موسیقی آرام و …) را فرابگیرید ، ورزش کنید ، زمان خود را مدیریت کنید و از اهمال کاری بپرهیزید ، از مکمل‌های دارویی استفاده کنید ، میزان کافئین مصرفی خود را کم کنید ،

درمورد موضوعی که باعث نگرانی شما شده چیزی بنویسید ، تنفس عمیق را از یاد نبرید ، با درمانگر خود در ارتباط باشید ، “نه” گفتن را تمرین کنید و برای توانایی‌ها خود حد و مرزی قائل شوید ، تغذیه سالم و خواب کافی را از زندگی خود حذف نکنید ،با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید ، زمانی را به تفریح و استراحت اختصاص دهید و خود را در حجم زیادی از کار غرق نکنید ، برنامه‌ریزی و الویت‌بندی را وارد زندگی روزمره خود کنید.