شستن سبزی یکی از کارهای تقریبا دشوار است، چون باید نهایت دقت خودتان را بگذارید تا آلودگی های سبزی از بین برود. بعضی از سبزی ها با آب آلوده آبیاری می شوند برای همین موقع شستن سبزی ها باید دقت کافی داشته باشید. البته منظور سبزی خوردنی است؛ چون سبزی های کوکو و قرمه سبزی روی شعله پخته می شوند و آلودگی هایشان از بین می رود، اما سبزی خوردن فقط باید بواسطه شست و شو با آب آن را تمیز کنید.

شستن سبزی نیاز به دقت بالایی دارد و شما هم باید شستن سبزی را جدی بگیرید تا دچار مسمومیت غذایی نشوید . چون از طریقه آبیاری سبزی خبر ندارید و نمی دانید که سبزی به وسیله ی چه آبی آبیاری شده است و از کجا به دست شما رسیده و دارای چه میکروب هایی است. در این مطلب هم روش نادرست شستن سبزی و هم روش درست را برایتان آورده ایم تا خودتان با علم و اختیار انتخاب کنید چگونه مراقب سلامتی خود و عزیزانتان باشید.

ضررهای شستن سبزی با مایع:

برخی از هموطنانمان برای شست و شوی سبزیجات وضد عفونی کردن آنها از مایع ظرفشویی استفاده می کنند. شستشوی سبزیجات با مایع ظرفشویی به دلیل چسبیدن این مواد به سبزی ها احتمال کارسینوژنی را بالا برده و سبب مسمومیت اعضای خانواده می شود.

۱-سرطان خون:

زمانی که برای شست و شو سبزی ها از مایع ظرفشویی استفاده می کنید آن هم به مقدار زیاد، این کار ممکن است باعث ایجاد سرطان خون شود.

۲- سلول سرطانی:

مایع ظرفشویی به سبزی می‌چسبد و به راحتی از روی آنها کنده نمی شود، خوردن این سبزی باعث ایجاد سلول های سرطانی در بدن می شود.

۳- انگل:

مایع ظرفشویی باعث میشود تخم و کیست انگل های سطح سبزی لیز شوند و رشد کنند.

۲ روش مناسب برای شستن سبزی:

۱- نمک و سرکه:

برای ضد عفونی کردن سبزی از محلول نمک و سرکه استفاده کنید، ۲ قاشق چای خوری نمک را در ۴ لیوان آب گرم حل کنید، اجازه بدهید میوه و سبزی حدود نیم ساعت درون آب نمک باشد.
برای ضد عفونی با سرکه هم، یک فنجان سرکه را در ۴ لیوان آب مخلوط کنید سپس سبزی ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون آن بگذارید بماند و بعد با آب شست‌وشو کنید.

۲- آبلیمو و جوش شیرین:

یک قاشق چای خوری آبلیمو و ۲ قاشق جوش شیرین را باهم مخلوط و کمی آب بریزید، این محول را روی سبزی و میوه اسپری کنید.
محلولی از آبلیمو و جوش شیرین درست کنید و اجازه دهید این محلول بین ۵تا ۱۰ دقیقه روی سبزی ها بماند .