اگر میخواهید بدانید خوردن یک موز ?در روز با بدن چه میکند با ما همراه شوید. محققان دریافته اند که خوردن تنها یک موز در روز مانع سکته قلبی و مغزی میشود. از آنجایی که پیشگیری از بیماری های قلبی نیاز به مصرف مقدار زیادی پتاسیم در روز را دارد و موز غنی از پتاسیم است بنابراین مصرف هر روز آن به سلامت قلب بسیار کمک میکند.

علاوه بر این موز برای سلامت کلی بدن بسیار مفید و منبعی از ویتامین های مختلف است. این میوه ی خوشمزه را که در هر فصلی میتوانید پیدا کنید در رژیم هر روزتان جای دهید و بهتر است موزی که مصرف میکنید رسیده باشد. در ادامه از خواص بی نظیر موز بیشتر بخوانید.

قدرت یک موز/ فقط با یک عدد موز از سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنید?

قدرت یک موز/ فقط با یک عدد موز از سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنید?

فواید موز برای بدن

تنظیم قند خون

یکی از خواص مهم موز، سرشار بودن آن از پکتین (نوعی فیبر محلول که به کاهش اسهال و رفع یبوست کمک می‌کند) است. موزهای نارس حاوی نشاسته مقاوم هستند، که مانند فیبر محلول عمل می‌کنند و به سختی هضم و گوارش می‌شوند. هم نشاسته پکتین و هم نشاسته مقاوم ممکن است میزان قند خون را بعد از مصرف غذا تعدیل کرده و به دلیل دیر هضم بودن، مدت طولانی‌تری در معده باقی بمانند و در نتیجه، اشتها را کاهش دهند.

تقویت سیستم گوارش

فیبر غذایی فواید متعددی برای حفظ سلامتی دارد، برای مثال می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. یک موز با اندازه متوسط حدود ۳ گرم فیبر دارد که آن را به یک منبع فیبر نسبتا عالی تبدیل می‌کند.

کمک به کاهش وزن

یک موز متوسط کمی بیشتر از ۱۰۰ کالری دارد و در عین حال بسیار مغذی و سیر کننده است. مصرف فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌هایی مانند موز با کاهش وزن بدن ارتباط مستقیم دارند. علاوه بر این، موزهای نارس پر از نشاسته مقاوم هستند، بنابراین ممکن است مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارند و در نتیجه اشتهای شما کاهش پیدا کند لذا کمک به کاهش وزن یکی دیگر از خواص و فواید موز است.

حفظ سلامت قلب

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب و خصوصا کنترل فشار خون ضروری است. با وجود اهمیت آن، تعداد کمی از افراد به اندازه کافی پتاسیم دریافت می‌کنند. موز یک منبع عالی برای تامین پتاسیم است. یک موز متوسط (۱۱۸ گرم) حدود ۹٪ از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می‌کند. خواص موز در حفظ سلامت قلب طی آزمایش‌هایی مورد تایید قرار گرفته است.

یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و افرادی که مقدار زیادی پتاسیم می‌خورند، تا ۲۷٪ کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. علاوه بر این، موز حاوی مقادیر مناسبی منیزیم است که در حفظ سلامت قلب موثر خواهد بود.

تقویت و افزایش تعداد اسپرم

ویتامین‌های A، B1 و C شاخصه‌هایی کلیدی برای تعیین تعداد و سلامت اسپرم‌ها هستند. از آنجایی که موز تمام این ویتامین‌ها را به میزان فراوان در خود دارد، بنابراین خواص موز برای تقویت اسپرم را ثابت می‌کند. همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی موز می‌تواند منجر به ترشح منظم هورمون‌های جنسی و در نتیجه افزایش قوای جنسی شود. به همین دلیل است که این دسته از فواید موز برای مردان مورد توجه افرادی که می‌خواهند رابطه جنسی منظم و موفقی داشته باشند، قرار می‌گیرد.

آنتی اکسیدان‌های قوی

میوه‌ها و سبزیجات منبع عالی آنتی اکسیدان‌‌های غذایی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست.از فواید موز، چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله دوپامین و کاتچین و فلاوونوئید و آمینه است که در موز موجود هستند.

این آنتی اکسیدان‌ها با بسیاری از مزایای سلامتی، مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دژنراتیو (اختلال در مفاصل و ستون فقرات) مرتبط هستند. از سوی دیگر، دوپامین حاصل از خوردن موز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از اکسیده‌شدن سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. همچنین کاهش بیماری‌های قلبی را می‌توان از مهم‌ترین خواص موز دانست.

سرشار از فیبر، سرشار از سلامتی

رژیم غذایی بیشتر ما در این زندگی فست‌فودصفتانه، از فقر فیبر در رنج و عذاب است. اگر عادت کرده‌اید که شکم خود را با کربوهیدرات‌هایی مثل برنج، نان و سیب‌زمینی پر کنید و وعده‌های زیادی را در هفته به فست‌فود اختصاص می‌دهید، باید به شما هشدار دهیم که کمبود فیبر می‌تواند حسابی کار دستتان دهد! میوه‌ها و سبزیجات، تمام آن چیزی هستند که شما نیاز دارید.

داشتن فیبر زیاد یکی از خواص موز است که می‌تواند به متعادل‌کردن رژیم غذایی شما کمک کند. یک موز رسیده متوسط حاوی ۳ گرم فیبر است و کمک می‌کند میزان کلسترول و فشار خون شما کنترل شود. خبر خوش برای افرادی که اضافه‌وزن دارند این است که مصرف فیبر کافی اشتهای شما را کم می‌کند و در نتیجه وزنتان را کاهش می‌دهد. پس بهتر است از خواص موز غافل نشوید.

تقویت سلامت کلیه‌ها

پتاسیم برای کنترل فشار خون و بهبود عملکرد کلیه ضروری است. موز به عنوان یک منبع غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند برای حفظ سلامت کلیه‌های مفید باشد. یک مطالعه ۱۳ ساله در خانم‌ها مشخص کرد که افرادی که ۲ تا ۳ بار در هفته موز می‌خورند، تا ۳۳٪ کمتر از سایر زنان در معرض ابتلا به بیماری کلیوی قرار دارند. مطالعات دیگر نشان می‌دهند افرادی که ۴ تا ۶ بار در هفته موز می‌خورند، تقریبا ۵۰٪ کمتر از کسانی که از این میوه مصرف نمی‌کنند به بیماری‌های مربوط به کلیه دچار می‌شوند.