اگه شب ها و بخصوص هنگام خواب درد به سراغتان می آید این مطلب را از دست ندهید تا علت و درمان این دردهای شبانه را به شما بگوییم. هر دردی و یا هر نشانه ای در بدن خبر از کمبود یا آسیب میدهد و هیچ دردی بی دلیل اتفاق نمی افتد درد عضلات و ماهیچه ها هم همینطور.

?یکی از مهم ترین علت دردهای شبانه ی عضلات، کمبود پتاسیم و منیزیم در بدن شماست و برای خلاص شدن از این دردها باید میزان نیاز این مواد را به بدن برسانید؛ این مورد را میتوانید با خوردن یک عدد موز قبل از خواب حل کنید و خواب راحتی داشته باشید.

? البته که در افراد و سنین مختلف گرفتگی و درد های عضلات به یک دلیل نیست و میخواهیم در ادامه تمامی علت ها را بررسی و روش درمان و پیشگیری از گرفتگی و درد ماهیچه ها و عضلات در شب به شما معرفی کنیم.

علت درد و گرفتگی عضلات و ماهیچه ها در شب?

?از روی تجربه ابتدا عرض کنم که درد پاها قبل از خواب( به طور کل در ساعاتی پایانی شب) می تواند رابطه ی مستقیم با فعالیت و نحوه ی زندگی شما در طول روز داشته باشد. اگر صبح تا شب یک جا می نشینید و اصلا تحرک کافی ندارید( حداقل 1 ساعت تحرک در حد دویدن آرام) پس مطمئن باشید که علت درد پاهای شما به دلیل بی تحرکی است. همچنین حتما آزمایش میزان ویتامین D در بدنتان را هم انجام بدید، چرا که اکثر مردم جهان و ایران کمبود ویتامینD دارند و بخصوص ماها که اصلا چیزی به عنوان آفتاب گیری نمیشناسیم.

کشش کافی عضلات صورت نمیگیرد

برخی محققان نظریه پردازی کرده اند که سبک زندگی مدرن ما مقصر است. در حالی که اجداد ما زمان زیادی را به حالت چمباتمه زدن می گذرانند – موضعی که باعث کشش تاندون ها و عضلات پا می شود – زندگی معاصر بیشتر نیاز به آن را برطرف کرده است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سبک زندگی بی تحرک باعث کاهش طول و تحرک عضله و تاندون می شود که ممکن است منجر به گرفتگی و علت درد ماهیچه پا در شب شود.

آب بدن کم است

برخی شواهد نشان می دهد که علت درد ماهیچه پا در شب کمبود آب بدن میتواند باشد. الگوی فصلی مشخصی در تعداد گرفتگی عضلات وجود دارد ، تعداد آنها در تابستان بیشتر و در زمستان تعداد کمتری وجود دارد.این نشان می دهد که گرما و احتمالاً تعادل مایعات در ایجاد گرفتگی عضو و درد پا در شب  تأثیر دارند.کمبود آب ممکن است باعث عدم تعادل الکترولیت در خون شود ، که می تواند یکی از عوامل محرک گرفتگی عضلات باشد.

مواد مغذی بدن دچار کمبود است

کمبود کلسیم ، منیزیم و پتاسیم در گرفتگی عضلات و درد پا در شب نقش دارد. هر یک از این ویتامین ها به حفظ تعادل مایعات در خون و ماهیچه ها کمک می کنند ، بنابراین احساس می شود اگر از بین بروند ، گرفتگی ایجاد می شود.

اما باز هم ، مطالعات متناقض بوده اند ، بنابراین باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بدانید که چگونه این مواد مغذی به طور مستقیم بر گرفتگی عضو تأثیر می گذارند.با این وجود اگر احساس کمبود این ویتامین ها را دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید و بدن خود را از این ویتامین ها غنی سازید.

طولانی مدت سرپا ماندن

افرادی که هر روز وقت زیادی را در حالت ایستاده می گذرانند بیشتر از افراد دیگر دچار گرفتگی پا و درد ماهیچه پا در شب می شوند. وقتی روی پایتان ایستاده اید اما در حرکت نیستید ، خون و آب در قسمت پایین بدن شما جمع می شوند. این ممکن است منجر به عدم تعادل مایعات و همچنین کوتاه شدن عضله و تاندون شود – همه اینها می تواند منجر به گرفتگی پا و علت درد ماهیچه پا در شب شود.

برخی از داروها

مصرف داروهای ادرار آور، داروهای آسم و برخی دیگری از داروها میتواند علت درد ماهیچه پا در شب شود.پس اگر داروی خاصی را مصرف میکننید در مورد بروز این عارضه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

تمرینات سخت

مدت هاست که ورزش سخت با گرفتگی عضلات در ارتباط است. اضافه بار عضلات اسکلتی و خستگی می تواند باعث گرفتگی عضلات و علت درد پا در شب شود. محققان می گویند این حتی در میان ورزشکاران حرفه ای بسیار آموزش دیده نیز اتفاق می افتد.پس اگر احساس میکنید تمرینات سخت علت درد ماهیچه پا در شب شما می باشد،کمی به بدن خود استراحت بدهید.

در وضعیت نامناسب خوابیدن

کارشناسان دیگر مشاهده کرده اند که هنگام خوابیدن ، پا اغلب در وضعیت نادرستی قرار میگیرد. هنگامی که پا برای مدت طولانی در وضعیت نادرستی قرار می گیرد ، حتی حرکات کوچک پا می تواند باعث گرفتگی عضله شود.پس اگر درد پا در شب را احساس میکنید حتما به نحوه ی خوابیدن خود دقت کنید و در صورت ناصحیح بودن آن را اصلاح نمایید.

کمبود ویتامین

مهمترین کمبود ویتامینی که می‌تواند باعث درد ساق پا شود کمبود ویتامین D است.

سلامت سیستم عضلانی استخوانی بدن بسیار وابسته به ویتامین D است و کمبود آن می‌تواند منجر به ضعف عضلانی و اختلالات استخوانی شود. بیمار علائمی مانند درد و سفتی عضلانی در ساق پا همراه با کشیدگی و ناراحتی تجربه میکند.