طرح جدید سهمیه بندی بنزین از طرف دولت رونمایی گردید. بر اساس این طرح، بنزین آزاد هم سهمیه بندی می شود و هر ماه میزان مشخصی بنزین دولتی و آزاد به کارت سوخت هر خودرو  واریز می گردد.

افزایش قیمت بنزین با سهمیه بندی جدید دولت

افزایش قیمت بنزین با سهمیه بندی جدید دولت

احمد مجرد مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی ارومیه با توجه به استقبال مردم از کارت سوخت شخصی از طرح جدید دولت برای سهمیه بندی بنزین صحبت کرد.
در طرح جدید بنزینی که به تصویب دولت رسیده است کارت سوخت بنزین ابتدای هر ماه به میزان 210 لیتر شارژ می شود که 60 لیتر آن سهمیه قبلی بنزین و دولتی  می باشد که به قیمت هر لیتر 1500 تومان عرضه می گردد . 150 لیتر دیگر به صورت بنزین آزاد با نرخ لیتری 3000  تومان در کارت سوخت شارژ می شود.

ایشان در ادامه گفت: در صورت استفاده  نکردن از بنزین دولتی تا پایان ماه این سهمیه  در کارت سوخت باقی می ماند  و تا 9 ماه امکان استفاده از آن وجود دارد اما بنزین آزاد در پایان هر ماه صفر می گردد و امکان انتقال آن به ماه بعد وجود ندارد.

بنا بر گزارشات احمد مجرد از ابتدای طرح جدید بنزینی، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی چه در سهمیه آزاد  و چه در سهمیه دولتی بالغ بر 66 درصد افزایش پیدا کرده است.

نسبت به میانگین جهانی، وضعیت مصرف بنزین در کشور ایران بالاست به طوری که میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری بیش از 110 میلیون لیتر می باشد و در روز 29 اسفند 1401 به رقم بی‌سابقه 144 میلیون و 300 هزار لیتر رسیده است.

قیمت پایین سوخت در ایران باعث ایجاد یک ناترازی  میان عرضه و تقاضا گردیده و تنها راه حل برای این موضوع اصلاح الگوی درست مصرف می باشد.
با توجه به قیمت پایین سوخت در ایران مصرف کننده در مصرف انرژی صرفه جویی نمی کند  که سهمیه‌بندی با افزایش قیمت می تواند راه حل امیدبخشی برای اصلاح الگوی مصرف سوخت باشد.

منبع:ایسکانیوز