در این پست از سایت آموزش بورس و فیلتر و اندیکاتور و تحلیل تکنیکال بورس starbourse.ir الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو را قرار دادیم . الگوی سقف و کف دوقلو جزو الگوهای بازگشتی هستند و از جمله الگوهای کلاسیک به شمار می روند . . در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با آموزش کامل و جامع الگوی کف دوقلو و سقف دوقلو و روشهای معماله و ترید کردن با الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال …

اعتبار الگوی سقف دوقلو

برای این که از صحت شکل گیری الگو مطمئن شویم تا با خیال آسوده به معامله با آن بپردازیم، نکات و مواردی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانیم اعتبار الگوی دو گانه سقف و کف را بسنجیم.

نکته‌ی مهم:

تقارن و تناسب در الگوی دو قلو اهمیت بسیار زیادی دارد. باید دقت کنیم که این الگو زمانی تشکیل می‌شود که دو قله‌‌ی این الگو دقیقا به یک اندازه باشند؛ نه یک ریال بالاتر و نه یک ریال پایین‌تر.

به عنوان مثال اگر قله‌ی اول به 2000 ریال باشد، قله‌ی دوم هم باید دقیقا به 2000 ریال رسیده باشد تا از صحت الگو مطمئن شویم.

نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو

همانطور که گفتیم برای انجام یک معامله‌ی مطمئن با این الگو باید از شکل‌گیری الگوی سقف دوقلو مطمئن شویم.

پس اگر در نمودار قیمتی شاهد ایجاد دو قله دقیقا به یک اندازه بودیم، به سراغ معامله با آن می‌رویم. درست مانند الگوی سر و شانه، ابتدا خط گردن را رسم می‌کنیم (یک خط افقی مماس با نقطه‌ی فرو رفته یا دره).

چه هنگامی وارد معامله می‌شویم؟

الگوی سقف دوقلو یک الگوی نزولی به حساب می‌آید و می‌دانیم که در الگوهای نزولی باید وارد پوزیشن فروش یا SELL شویم. پس مطمئن‌ترین نقطه ورود به معامله فروش را پیدا می‌کنیم.

نقطه‌ی شکست خط گردن مناسب‌ترین نقطه برای ورود به پوزیشن فروش است. چرا؟ چون از تشکیل الگو مطمئن شده و قبل از شکل‌گیری روند نزولی از معامله خارج می‌شویم. حال به سراغ حد سود و حد ضرر برویم.

حد سود و حد ضرر در الگوی سقف دوقلو

حد ضرر در این الگو بالای قله‌ی دوم یا قله‌ی سمت راست در نظر گرفته می‌شود. چه مقدار بالاتر؟ در بازار بورس ایران به اندازه یک یا دو ریال و در بازار جهانی فارکس اصطلاحا به اندازه یک پپ یا دو پپ (Pep) بالاتر از قله‌ی سمت راست را حد ضرر خود در نظر می‌گیریم.

برای به دست آوردن حد سود ابتدا فاصله خط گردن (Neck Line) تا قله را اندازه می‌گیریم،

سپس به همان اندازه از خط گردن یا همان نقطه خروج از معامله به پایین اعمال می‌کنیم. 70 تا 100 درصد این اندازه می‌تواند TP یا هدف ما باشد.

اگر دید مبتنی بر امواج الیوت و تحلیل تکنیکال حرفه ای داشته باشیم، با نیم نگاهی به ابتدای روند، می‌توانیم هدف دوم و سوم را هم تعیین کنیم؛ چرا که ممکن است روند بازگشتی الگو تا ابتدای روند ادامه پیدا کند.

یک بار دیگر با هم مرور کنیم:

نقطه ورود به معامله و فروش: ناحیه شکست خط گردن
حد سود: به اندازه فاصله‌ی خط گردن تا قله، پایین‌تر از خط گردن
حد ضرر: بالای قله‌ی سمت راست یا قله‌ی دوم

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

نحوه ترسیم الگوی سقف دوقلو در بازارهای معاملاتی

برای تشخیص بهتر الگوی سقف دوقلو و ترسیم آن در بازارهای معاملاتی، بهتر است در قالب مثال این الگو را در یکی از بازارها بررسی کنیم. در این مثال به سراغ بورس ایران و سهام وتوکا رفتیم. به تصویر زیر نگاه کنید. آیا می‌توانید الگو را تشخیص دهید؟

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

اگر توانستید به شما تبریک می‌گویم. چرا که دید خوبی از الگوی سقف دوقلو دارید.

برای پیدا کردن الگو در نمودارهای قیمتی، در صورت مشاهده دو قله نزدیک به هم نشانه‌گر موس را روی بیشترین قیمت هرکدام از قله‌های نگه دارید.

اگر بیشترین قیمت در هر دو قله به یک اندازه بود، شما الگوی سقف دو قلو را پیدا کرده‌اید.

در مثال بالا هر دوقله در نمودار قیمتی سهام وتوکا روی عدد 626 است. پس ساختار الگو شکل گرفته.

اما برای ترسیم دقیق آن به ترتیب زیر عمل می‌کنیم:

اندیکاتور MACD را فعال کرده و در زیر چارت قیمتی قرار می‌دهیم. تایم فریم را روی زمانی تعیین می‌کنیم که پیوت‌ های سقف و کف در الگو شکل بگیرد. در این مثال تایم فریم را روی 5m یا 5 دقیقه در نظر گرفتیم. حال به کمک اندیکاتور مکدی و تغییر فازها، پیوت‌های سقف و کف را مشخص می‌کنیم.

تعیین پیوت ها در الگوی سقف دوقلو با اندیکاتو MACD

اندیکاتور MACD را فعال کرده و در زیر چارت قیمتی قرار می‌دهیم. تایم فریم را روی زمانی تعیین می‌کنیم که پیوت‌ های سقف و کف در الگو شکل بگیرد. در این مثال تایم فریم را روی 5m یا 5 دقیقه در نظر گرفتیم. حال به کمک اندیکاتور مکدی و تغییر فازها، پیوت‌های سقف و کف را مشخص می‌کنیم.

در این مرحله خطی افقی از روی پیوت کف رسم می‌کنیم و آن را امتداد می‌دهیم.

ترسیم خط گردن در الگوی سقف دو گانه

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو6

در نهایت الگو را نام گذاری کرده و حد سود، حد ضرر و نقطه ورود به معامله را مشخص می‌کنیم.

حد سود و ضرر با الگوی دوقلو در بازار بورس ایران

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو6

نکته‌ی مهم:

مشاهده‌ی الگوی سقف دوقلو در بازارهای معاملاتی در تایم فریم‌های بالا آسان‌تر است. اما برای ترسیم الگو باید تایم فریم‌ها را تا حدی پایین بیاوریم که پیوت‌های سقف و کف در الگو مشخص شوند.

الگوی کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی کف دوقلو به انگالیسی Double Bottom هم نوع دیگری از الگوهای بازگشتی است. این الگو در انتهای حرکت‌ها یا امواج‌های نزولی شکل می‌گیرد. هنگامی که این الگو به وجود می‌آید به ما هشدار بازگشت یا تغییر روند قیمت از نزولی به صعودی را می‌دهد. پس در کل می‌توانیم بگوییم که الگوی کف دوقلو نشان‌گر یک روند صعودی و افزایشی است. این الگو دارای دو کف می‌باشد که دقیقا به یک اندازه هستند. نه یک واحد بیشتر و نه یک واحد کمتر؛ درست مانند حرف W در حروف انگلیسی. عضو دیگر در ساختار کف دو قلو، خط گردن (Neck Line) است. خط گردن در الگوی کف دوقلو مماس با قله‌ی بین دو کف رسم می‌شود. تصویر زیر را مشاهده کنید.

الگوی سقف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟3

نحوه معامله با الگوی کف دوقلو

همانطور که گفتیم الگوی کف دوقلو در انتهای یک روند نزولی نمایان می‌شود و در ادامه، روند قیمت روند صعودی را طی می‌کند.

قبلا اشاره کردیم که الگوهای صعودی مناسب برای ورود به پوزیشن خرید (BUY) در بازارهای مالی مختلف هستند.

در انتهای الگوی کف دوقلو روند صعودی ایجاد می‌شود. پس برای معامله با این الگو به سراغ مناسب‌ترین ناحیه برای ورود به معامله می‌رویم.

بهترین نقطه برای ورود به معامله در الگوی کف دوقلو، ناحیه‌ی شکست خط گردن است.

هنگامی که مشاهده کردیم کف‌های دقیقا به یک اندازه‌ی این الگو شکل گرفته، و از تقارن و تناسب آن مطمئن شدیم، شروع به معامله کرده و وارد موقعیت خرید می‌شویم.

بنابراین ناحیه شکست خط گردن را برای ورود به معامله انتخاب می‌کنیم.

تعیین حد سود و حد ضرر در الگوی کف دوقلو

برای یک معامله‌ی حساب شده و مطمئن با الگوها، تعیین حد ضرر و حد سود الزامی است. پس از تشخیص الگو و رسم آن، تعیین این نقاط بسیار آسان می‌شود.

حد ضرر (SL) در این الگو مقداری زیر کف یا دره‌ی سمت راست در نظر گرفته می‌شود (یکی دو ریال پایین‌تر).

برای به دست آوردن حد سود (TP) نیز اندازه خط گردن تا کف الگو را حساب کرده و به همان اندازه به بالای خط گردن اعمال می‌کنیم. 70 تا 100% این اندازه به عنوان هدف اول تعیین می‌شود.

یک بار دیگر با هم مرور کنیم:

نقطه ورود به معامله خرید (BUY): ناحیه شکست خط گردن
حد سود (Take Profit): به اندازه فاصله کف تا خط گردن، بالاتر از خط گردن
حد ضرر (Stop Loss): یک یا دو واحد زیر کف یا دره سمت راست

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

نکته:

بهتر است در تعیین حد سود یک نیم نگاهی هم به ابتدای روند داشته باشیم؛ چرا که در الگوهایی بازگشتی احتمال بازگشت تا ابتدای روند وجود دارد.

پس می‌توانیم هدف دوم را تقریبا موازی با ابتدای روند نیز در نظر بگیریم. معامله‌گرانی که دید الیوتی و تحلیل تکنیکال حرفه‌ای دارند، انتخاب هدف دوو و سوم برایشان راحت‌تر است.

اگر شما هم می‌خواهید دید عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تری به بازارهای معاملاتی داشته باشید، دوره معامله گری حرفه‌ای اینوست یار کمک زیادی در این راه به شما می‌کند.

الگوی کف دوقلو در ارزهای دیجیتال (بیت کوین)

یکی از بازارهایی که معامله‌گران علاقه‌ی زیادی به معامله کردن در آن دارند، بازار ارزهای دیجیتال است.

به همین علت مثالی از الگوی کف دوقلو در بازار بیت کوین تتر را برای شما در نظر گرفتیم.

به نمودار قیمتی بیت کوین که در نرم افزار تریدینگ ویو ( TradingView ) می‌باشد، دقت کنید. آیا می‌توانید الگو کف دوگانه را تشخیص دهید؟

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

حالا چطور؟

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

تحلیل این نمودار به چه شکل است؟

فرض کنید درحال مشاهده‌ی نمودار قیمتی بازار بیت کوین هستیم و ساختار الگوی دوگانه برایمان آشنا به نظر می‌رسد.

برای این که مطمئن شویم این الگو همان الگوی کف دوقلو است، نشانه‌گر موس را روی هر دو کف می‌بریم تا ببینیم آیا قیمت در هر دو دقیقا به یک اندازه است یا خیر.

اگر به یک اندازه باشد الگو را پیدا کردیم. حال برای پیدا کردن نقاط حد سود و حد ضرر و نقطه ورود به معامله، باید الگو را ترسیم کنیم.

مانند الگوی سقف دوقلو، به سراغ اندیکاتور MACD رفته و پیوت‌ها را مشخص می‌کنیم.

همانطور که گفتیم انتخاب درست تایم فریم (Time Frame) اهمیت زیادی در پیدا کردن پیوت‌ها (Pivot) دارد.

پس از پیدا کردن پیوت‌های کف و سقف، مماس با پیوت سقف، خط گردن را رسم می‌کنیم.

هنگامی که خط گردن ترسیم شود، به راحتی می‌توانیم نقطه ورود به معامله (BUY) را تعیین کرده و حد سود و ضرر را که در قسمت بالا توضیح دادیم، مشخص کنیم. پس تحلیل و رسم نمودار قیمتی بیت کوین به شکل زیر خواهد بود.

تعیین نقاط حد سود و حد ضرر در الگوی کف دوقلو بازار بیت کوین تتر

الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو,نحوه معامله با الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو

برای آشنایی بیشتر با ساختار این الگو در بازارهای مختلف مثل بیت کوین، فارکس (Forex) و بورس ایران بهتر است حتما تمرین داشته باشید و سعی کنید الگوها را روی نمودار قیمتی پیدا و رسم کنید.

به این شکل چشم شما عادت می‌کند و هنگام معاملات خود با تجربه‌ی بیشتری وارد می‌شوید. مطالب این مقاله برگرفته از دوره‌ی آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی است.