بیماری های مربوط به کلیه از جمله بیماری‌هایی می‌باشد که می‌تواند زندگی هر فرد رو به طور جدی به خطر بیندازد به همین علت است که کارشناسان سلامت تاکید دارند که تنها با چند توصیه پزشکی ساده می‌توانید مانع از ابتلا به این بیماری در طول زندگی خود شوید.
بر اساس تحقیقات کلیه‌ ها دارای وظیفه دفع مواد زائد از بدن هستند که در صورتی که دیابت، فشار خون بالا یا تصللب شرائین به وجود آید احتمال ابتلا به بیماری کلیوی نیز در بدن بالا می‌رود. پس می‌بایست اقدامات لازم را جهت مراقبت از کلیه‌ها و پاکسازی آنها انجام داد.
در ادامه این مطلب سه توصیه مهم جهت حفاظت سلامت کلیه‌ها عنوان گردیده است:

1- مایعات بیشتری بنوشید

در طول روز مقادیر زیادی مایعات مصرف کنید تا کلیه‌ها بتوانند به درستی کار خود را انجام دهند.
همچنین استفاده زیاد از مایعات مانع از ایجاد سنگ کلیه می‌شود پس توصیه همگانی این است که در طول روز 8 لیوان آب مصرف نمایید تا به سلامکت کگلیه های خود کمک کنید.

2-مراقب مصرف مداوم داروها باشید

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به صورت مرتب برای هرگونه درد و ورم‌های مفصلی از مسکن‌هایی مانند ایپوپروفن و ناپروکسن استفاده می‌کنید لازم است برای بررسی عملکرد کلیه‌های خود به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک هر چه سریعتر کلیه های شما را چک نمایید. مصرف این گونه داروها در طولانی مدت باعث می‌شود که به کلیه‌ها آسیب وارد نماید.

3-مراقب قند و فشار خون باشید

اگر شما به قند خون یا فشار خون مبتلا هستید می‌بایست به صورت مرتب و دوره‌ای عملکرد کلیه‌های شما چک شود.
سعی کنید در رژیم غذایی خود غذای سالم و کم چرب مصرف کنید تا امکان ابتلا به قند خون و فشار خون بالا را کاهش دهد. ورزش کردن به کنترل قند خون و فشار خون  کمک می نماید.