اگر افرادی را در خانواده یا محل کار و در کل در زندگیتان دارید که زود عصبی شده و از کوره در میروند و به کوچکترین مشکلی با عصبانیت شدید واکنش نشان میدهند لطفا این مطلب را از دست ندهید و رفتار درست با اینگونه افراد را یاد بگیرید. عصبانیت انواع مختلفی دارد که عصبانیت عجولانه و ناگهانی یک مورد از آن است. افرادی که زور عصبانی میشوند معمولا از دوران کودکی و از نحوه تربیت شان مشکل دارند. در برخورد با این گونه افراد از سرزنش کردن آنها بپرهیزید این اشخاص به شدت کمبود محبت دارند و دارای روح لطیف و حساسی هستند و صادق ترین افراد به شمار می آیند.

کسانی که زود عصبانی میشوند بسیار مسئولیت پذیر هستند و ترس و استرس زیادی را با خود حمل میکنند و این ترس و استرس گاها به صورت خشم بروز پیدا میکند این افراد به اندازه ای که باید قدردانی نشده و یا به آنها توجه نشده است بنابراین در برخورد با این مدل از اعضای خانواده یا دوستان با محبت و توجه بیشتری رفتار کنید. البته این صحبت ها تا زمانی به درد میخورد که عصبانی شدن آنها با ضرر و زیانی همراه نباشد و زود عصبانیتشان فروکش کند. در صورتی که خشم انها آزار دهنده و طولانی باشد صد در صد نیاز به پزشک و درمان دارند.

با افرادی که زود عصبی میشوند اینکارو بکنید

با افرادی که زود عصبی میشوند اینکارو بکنید

علت عصبانیت زود و زیاد از حد

دوران کودکی و نحوه تربیت شما

اگر در دوران کودکی به شما آموزش نداده باشند که چگونه باید خشمتان را کنترل و مدیریت کنید و در چه شرایطی می‌توانید آن را بروز دهید و در چه شرایطی لازم است خودتان را بیشتر کنترل کنید، باعث می‌شود در بزرگسالی زود عصبی شوید، نتوانید عصبانیت را کنترل و مدیریت کنید و در هر شرایطی خشم‌تان را به شیوه ناسالم و اشتباه بروز دهید.

ممکن است این گونه تربیت شده باشید که گمان کنید نباید خشمتان را بروز دهید، بلکه باید سعی کنید آن را سرکوب و مهار کنید. این موضوع در درازمدت می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد؛ به دلیل این که شخص به صورت مداوم خشمش را سرکوب و مهار می‌کند و در یک موقعیت دیگر، این خشم انباشته‌شده را به‌شدت بروز می‌دهد.یعنی خشم و عصبانیت او کم‌کم روی هم جمع می‌شوند و در یک موقعیت خاص بعد از مدت طولانی به‌شدت بروز پیدا می‌کنند.

ابراز خشم به این صورت می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد. شاید شما با دیدن خشم و عصبانیت کنترل‌نشده خانواده یا اطرافیانتان، از این هیجان منفی ترسیده و تصمیم گرفتید که مثل آنها نباشید، در حالی که نمی‌دانستید که نمی‌توان خشم و عصبانیت را به طور کامل حذف کرد. به همین دلیل این هیجان منفی را در موقعیت‌های جزئی و کم‌اهمیت بروز می‌دهید، چون در موقعیت‌هایی که باید آن را به شکل سالم ابراز کنید، این کار را انجام نمی‌دهید، چون می‌ترسید و احساس امنیت نمی‌کنید، به خاطر همین موضوع، در موقعیت‌های جزئی، زود عصبی شده و از کوره درمی‌روید.

تجربیات گذشته

اگر در گذشته تجربیات تلخ و منفی مثل تجاوز، دعواهای خانوادگی و… را تجربه کرده باشید اما به هر دلیلی نتوانستید در آن موقعیت‌ها خشمتان را نشان دهید، این موضوع ممکن است باعث شود که خشم پنهان‌شده ناشی از آن اتفاقات در شما انباشته شوند و در موقعیت‌های اشتباه یا کم‌اهمیت، به‌شدت بروز پیدا کنند.

شرایط فعلی

اگر در زندگی فعلی‌تان دچار مشکلات بوده یا بسیار پرمشغله باشید، ممکن است بسیار زود عصبی شوید. همچنین عصبی‌بودن می‌تواند به دلیل جدایی یا مرگ یکی از عزیزان نیز باشد زیرا عصبی‌بودن، بخشی از دوران سوگواری است.