خربزه به دلیل داشتن فیبر بالا و اثرات خنک کنندگی باعث می‌شود که حرکات دستگاه گوارش تنظیم شود و روده‌ها به صورت منظم کار کنند. همچنین نقش بسیار موثری در دفع سنگ کلیه نیز داراست.
خربزه به دلیل آبرسانی و ادرارآوری که دارد بسیار شناخته شده است به همین دلیل باعث دفع سنگ کلیه و مثانه می‌گردد.
ویتامین‌هایی که در خربزه یافت می‌شوند شامل A ،D ، C، K و E می‌باشد. در این میوه همچنین سلولز، فیبر، پتاسیم، فسفر و کلسیم وجود دارد.
این میوه تابستانی به دلیل تحریک گلبول‌های سفید خون باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و عفونت های داخلی بدن را از بین می‌برد. آنتی اکسیدان‌هایی که در خربزه وجود دارد باعث شده که این میوه به یک خوراکی که مانع از پیری زودرس و سرطان می‌شود مبدل گردد.
پتاسیمی که در خربزه یافت می شود باعث تعادل ضربان قلب و افزایش اکسیژن ذخیره شده در مغز می‌گردد که همین موضوع باعث افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و از بین بردن اختلالات خواب می‌باشد
خربزه به دلیل خواص ضد التهابی باعث کاهش استرس اکسیداتیو در استخوان‌ها و مفاصل می‌شود و از بروز التهاب در آنها جلوگیری می‌نماید.
این میوه خوشمزه به دلیل آبرسانی پوست باعث از بین رفتن چین و چروک می‌شود و به دلیل حفظ خاصیت ارتجاعی پوست باعث شفافیت، لطافت و جوانی در آن می‌گردد. یکی دیگر از فواید خربزه شکل‌گیری کلاژن است که باعث بازسازی پوست، تحریک رشد مو و همچنین مانع از ریزش مو می‌شود.

۵ خاصیت مهم خربزه

آب خربزه در درمان سوختگی و خراش‌های سطحی، همچنین از بین بردن اگزما و کک و مک مفید می‌باشد اما این میوه به دلیل قند بالای آن برای افراد چاق و دیابتی مناسب نیست. همچنین به دلیل اینکه خاصیت خلط آوری و ایجاد درد در قفسه سینه دارد این میوه را در دوران سرماخوردگی نباید مصرف نمود.

تنظیم فشار خون

چون خربزه دارای مقادیر پایینی از سدیم و همچنین حجم بالایی از پتاسیم می‌باشد و مقادیر زیادی فیبر را در خود جای داده است سبب می‌شود که باعث کنترل فشار خون شود به همین دلیل است که به افرادی که دارای فشار خون می‌باشند یا همچنین در آنها سابقه قلبی وجود دارد توصیه می‌گردد که در تابستان حتماً روزانه از این میوه مصرف کنند.

کمک به کاهش وزن

خربزه به دلیل آب فروانی که در بافت خود جای داده است باعث می‌شود که مصرف آن
کالری کمی به بدن برساند، به همین دلیل است که افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند در رژیم غذایی خورد از خربزه به عنوان یک میان وعده کم کالری و مغذی استفاده کنند.
مصرف خربزه یک ساعت قبل از وعده‌های غذا سبب می‌شود که حجم معده پر شود و از پرخوری جلوگیری کند.

افزایش قدرت سیستم ایمنی با خربزه

با توجه به اینکه خربزه دارای مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین B6، اسید پانتوتینیک و پتاسیم است مصرف مداوم و منظم آن سبب بهبود سیستم ایمنی و خونرسانی در بدن می‌گردد.
اگر در فصل تابستان می‌خواهید دچار ضعف ایمنی که از گرما ناشی می‌شود نگردید توصیه می‌کنیم که حتماً خربزه را در میان وعده عصرگاهی استفاده نماید.

خربزه و کمک به تنظیم کلسترول خون

خربزه چون دارای کالری پایین و فیبر بالایی است مصرف روزانه آن سبب می‌شود که سطح LDL خون کاهش پیدا کند و از بالا رفتن کلسترون خون جلوگیری نماید.

کمک به تنظیم قند خون با خوردن خربزه

افرادی که مبتلا به دیابت هستند از ملون ها به دلیل قند بالا استفاده نمی‌کنند اما بهتر است که بدانید استفاده مداوم و متعادل از خربزه نه باعث بالا رفتن قند خون نمی گردد. بلکه به تنظیم آن نیز کمک می‌کند. بنابراین یک برش متوسط از خربزه در میان وعده می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد.