اصلی‌ترین علت مرگ در جهان بیماری قلبی شناخته شده است که معمولاً در افراد پیر و مسن مشاهده می‌شود. بر اساس گزارشات گاهی حملات قلبی، سکته و دیگر بیماری‌های مربوط به قلب ممکن است در افراد با سنین پایین هم مشاهده شود. طبق گزارشات انجمن قلب آمریکا ۵ عامل اصلی که باعث ایجاد بروز بیماری‌های قلبی در سنین زیر ۵۰ سال می‌شود عبارتند از:»

سیگار کشیدن ?

? سیگار یکی از مهمترین علل پرخطر بیماری قلبی عروقی کرونر در میان جوانان است که به راحتی می‌توان از ایجاد آن پیشگیری کرد. با توجه به تحقیقات انجام گرفته افراد جوان سیگاری نسبت به هم سن و سال‌های خود که مصرف سیگار ندارند، ۸ برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

بیماری قلبی

بیماری قلبی

عوارض بارداری

زنان بارداری که به فشار خون، دیابت بارداری، افزایش وزن و زایمان زود هنگام در زمان بارداری مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی زود هنگام قرار می‌گیرند.

هایپرکلسترولمی خانوادگی?‍?‍

یکی دیگر از فاکتورهای اصلی بیماری قلبی کلسترول بالا می‌باشد. اما هایپرکلسترولمی خانوادگی یک مشکل ژنتیکی است که نوع خاصی از کلسترول بالا را شامل می‌شود.

هایپر کلسترونی خانوادگی در واقع به میزان بیش از حد بالایکلسترول بد (بیش از ۱۹۰ میلی‌گرم) در خون گفته می‌شود. افرادی که این مشکل را دارند در سنین جوانی دارای کلسترول بالای خون هستند.

?‍?‍ به طور معمول از هر ۲۵۰ نفر که دارای این مشکل ژنتیکی هستند یک نفر آنها دچار مشکل مربوط به تصلب شریان است. به طور کلی می‌توان گفت تقریباً نصف از مردانی که دچار این بیماری ژنتیکی هستند و درمان نشده‌اند تا قبل از سن ۵۰ سالگی و همچنین زنانی که درمان نشده‌اند تا قبل از ۶۰ سالگی دچار حمله قلبی خواهند شد.

نژاد

نژاد و دیگر فاکتورهای پرخطر هم باعث ایجاد بیماری قلبی می‌شوند. یکی از فاکتورهای اصلی پرخطر در بیماری‌های قلبی فشار خون بالاست که در میان سیاه پوستان شیوع آن نسبت به سایر نژادهای دنیا بالاتر است. با تغییر در سبک زندگی مثل: ورزش کردن منظم و تغذیه سالم به خصوص کاهش مصرف سدیم می‌توان فشار خون بالا را کنترل نمود.

افسردگی?

?افسردگی باعث ترشح هورمون‌های استرس و همچنین افزایش مواد شیمیایی التهابی در بدن می‌شود که باعث تنگ شدن عروق خونی می‌گردد.

غزاله پروین در این مورد بیان می‌کند:

افسردگی تاثیر زیادی بر زندگی می‌گذارد، فرد به خوبی غذا نمی‌خورد، حرکات ورزشی انجام نمی‌دهد، دارای خواب کافی نیست و در نهایت منزوی می‌شود، پس اگر فرد سلامت روان خوبی نداشته باشد از خودش هم به خوبی نمی‌تواند مراقبت کند.ّ