لوبیای سفید یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین حبوبات در سراسر دنیا به خصوص در آمریکا و بریتانیا می باشد. این لوبیای خوشمزه غنی از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است و نقش موثری در تقویت بدن و سلامت سیستم گوارش آن دارد. لوبیای سفید خطر ابتلا به برخی از بیماری ها نظیر یبوست، اسهال، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، فشار خون و کلسترول بالای خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، لوبیای سفید تقویت کننده ی حافظه است و به بهبود کم خونی، درمان چاقی و تقویت دندان ها کمک می کند.

این لوبیای خوشمزه از زمان های گذشته در غذاهای ایرانیان حضور داشته است و امروزه نیز نقش موثری در رژیم غذایی ما ایرانی ها دارد. در ادامه چند مدل از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهایی که می توان با لوبیای سفید تهیه کرد را به شما عزیزان آموزش داده ایم. اگر شما هم با خواص لوبیای سفید آشنا هستید و از طعم دلپذیر آن لذت می برید و دوست دارید به صورت روزانه یا هفتگی از این لوبیای خوش طعم استفاده کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

روش تهیه ی انواع غذا با لوبیای سفید

خورشت لوبیای سفید

مواد لازم برای خورشت لوبیا سفید:

لوبیا سفید 2 پیمانه
گوشت گوسفندی 200 گرم
پیاز 2 عدد
روغن زیتون به میزان لازم
نمک و زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه و دارچین به میزان لازم
رب گوجه فرنگی به مقدار لازم
لیمو عمانی (پودر لیموعمانی) به مقدار لازم برای مزه دار کردن خورشت لوبیا سفید

طرز تهیه خورشت لوبیا سفید:

لوبیای سفید را خیسانده و به مدت 30 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بپزید تا تقریبا نرم شود. پیاز را خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید تا سبک شود. گوشت گوسفندی را ریز خرد کرده و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. به گوشت و پیاز زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. لوبیای سفید تقریبا نرم شده را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. آبی که لوبیا در آن پخته شده است را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و بگذارید بجوشد. و بعد زیر شعله را کتوسط کنید. اجازه بدهید گوشت و لوبیای خورشت کاملا بپزند در نیم ساعت پایان پخت رب گوجه فرنگی و نمک و پودر لیمو عمانی را به خورشت اضافه کنید. اجازه بدهید خورشت غلیظ و جا افتاده شود.

نکته: در صورت استفاده از لیمو عمانی آن را قبل از استفاده چنگال بزنید و در آب جوش قرار بدهید. سپس کمی از پخت که گذشت به خورشت اضافه کنید.

سالاد لوبیا سفید با سیب زمینی و خیارشور

مواد لازم برای سالاد لوبیا سفید:

لوبیا سفید 2 پیمانه
سیب زمینی 2 عدد
خیارشور نصف پیمانه
پیاز 1 عدد
زعفران به میزان لازم
روغن زیتون به میزان لازم
سرکه به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه سالاد لوبیا سفید:

لوبیای سفید را با آب و نمک درون قابلمه پخته و آبکش کنید. سیب زمینی را آبپز کنید و پوست بگیرید و ریز خرد کنید و به لوبیای پخته اضافه کنید. پیاز را خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید تا سبک شود. خیارشور را خرد کرده و به ترکیب لوبیا و سیب زمینی اضافه کنید. زعفران را در کمی آب خیس کرده و به ترکیب لوبیا، سیب زمینی و خیارشور اضافه کنید. به ترکیب مواد سرکه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. سالاد را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس سرو کنید.

نکته: در صورت تمایل می توانید از سس های مورد علاقه تان مانند سس مایونز و … نیز استفاده کنید.

تهیه کتلت لوبیای سفید

مواد لازم برای کتلت لوبیا سفید:

لوبیا سفید 2 پیمانه
گوشت چرخ کرده 200 گرم
پیاز 1 عدد
تخم مرغ 1 عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم
آرد به میزان لازم
روغن زیتون به میزان لازم

طرز تهیه کتلت لوبیا سفید:

لوبیای سفید را خیسانده و به خوبی در آب جوش بپزید تا کاملا نرم شود. پیاز را خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید تا سبک شود. گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر رنگ دهد. لوبیای سفید پخته شده را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. آن را داخل مخلوط کن به خوبی میکس کنید.

زمانی که خنک شدند، تخم مرغ را شکسته و به ترکیب گوشت، لوبیا و پیاز اضافه کنید، و با هم خوب مخلوط کنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به ترکیب گوشت و لوبیا اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. این مخلوط باید سفت باشد که به راحتی بتوانید قالب بزنید. از مواد تهیه شده کتلت در قالب دلخواه شکل بدهید و در آرد بغلتانید و سپس در روغن زیتون سرخ کنید.