ته چین گرمساری از جمله معروف ترین خوراکی های استان سمنان است و در غذاهای نذری محرم و ایام فاطمیه در شهر گرمسار به مقدار زیادی وجود دارد.
اگر شما غیر از این ایام به گرمسار رفتید حتماً پلوی مجلسی و ته چین گرمساری را میل فرمایید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
در این مطلب ما می‌خواهیم طرز تهیه ته چین گرمساری با گوشت را برای نذرهای محرم، ایام فاطمیه و یا مهمانی‌ها به شما آموزش دهیم تا آن را تهیه کنید و در کنار خانواده خود از خوردن آن لذت ببرید.

روش پخت ته چین گرمساری

مواد لازم

برای درست کردن این غذای خوشمزه به ده لیوان فرانسوی دسته دار برنج، یک کیلوگرم ماهیچه یا سر دست گوشت تازه گوسفندی، دو عدد پیاز بزرگ نگینی خرد شده، نصف قاشق چایی خوری زردچوبه، دو لیوان فرانسوی دسته دار کشمش و یک قاشق چایی خوری دارچین برای تفت کشمش، روغن و نمک و زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم و همچنین برای ادویه مخصوص ته چین گرمساری به پودر زیره، فلفل، گرده لیمو، گرده غوره، پودر گوجه خشک و دارچین هر کدام یک قاشق مربا خوری نیاز دارید.

طرز تهیه

هنگامی که این غذا برای نذری در ایام فاطمیه طبخ می‌شود می‌بایست گوشت به عنوان لایه میانی ته چین پخته شود. لازم است که در مابین این کار برنج را آبکش نموده و هنگامی که تمامی مواد آماده گردیدند لایه میانی را درست کنید.
ظرف مناسبی را انتخاب کنید کف آن یک لایه برنج بریزید و یک لایه میانی گوشت روی آن قرار دهید و سپس با یک لایه دیگر از برنجی که آبکش نموده‌اید سطح لایه میانی را بپوشانید. در ادامه این ته‌چین را بپزید و آن را با مواد دلخواه تزیین نمایید.

مزه‌دار کردن گوشت ته چین

برای اینکه گوشت ته‌چین خوشمزه خود را مزه‌دار کنید لازم است گوشت را به شکل ورقه‌های نازک برش دهید و با ادویه‌هایی مثل فلفل قرمز و سیاه، پودر پاپریکا، پودر پیاز و دو عدد پیاز نگینی آن را بخوابانید تا مزه دار شود. گوشت را با دست درون این مواد بچرخانید تا این مواد به خورد گوشت رود.
مدت زمان مناسب برای مزه‌دار کردن گوشت یک شب تا صبح لازم است.

خیس کردن برنج و کشمش

در ظرف جداگانه برنج و کشمش خود را خیس کنید زمان خیس کردن برنج شما به نوع آن بستگی دارد. اما برای کشمش یک ساعت خیس خوردن کافیست.

خیس کردن برنج

قابلمه مناسب را انتخاب کنید هنگامی که آب آن به جوش آمد برنج را درون آن بریزید. زمانی که برنج دو ترک برداشت کفایت می‌کند و در این مرحله برنج را آبکش نمایید.

ریختن گوشت ته چین لای برنج

مقداری روغن کف قابلمه بریزید هنگامی که روغن آن به طور کامل داغ شد نان برای ته دیگ در کف قابلمه قرار دهید.
حالا  نصف برنج را که آبکش نموده‌اید بر روی نان بریزید. سپس گوشتی را که مزه‌دار کرده‌اید به صورت خام با بقیه مواد که مزه‌دار شده‌اند روی برنج بیفزاید.
در این مرحله می‌توانید زعفران دم کرده و سابیده بر روی گوشت ریخته، در صورتی که ذائقه شما می‌پسندد از ادویه پلویی هم می‌توانید استفاده کنید
مقداری نمک هم بر روی آن بپاشید.
حالا مابقی برنج را بر روی لایه گوشت ریخته و درب قابلمه را بگذارید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا کاملاً بخار کند، پس از بخار کردن شعله گاز را ملایم‌تر نمایید.
برای اینکه ته چین گرمساری شما بهتر بخار کند و دم بکشد می‌توانید یک نصف لیوان آب جوش بر روی برنج خود بریزید.

دم کشیدن برنج

برای دم کشیدن برنج به سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارید.
در این هنگام کشمش‌ها را با مقداری کره یا روغن حیوانی تفت دهید و به آن نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک قاشق دارچین اضافه کنید.
در ساعت انتهایی پخت ته چین شما می‌توانید کشمش‌های سرخ شده خود را بر روی برنج ریخته و در صورتی که می پسندید می‌توانید یک پیاز متوسط را برداشته به صورت کارآملی سرخ کنید به کشمش‌ها بیفزایید و سپس به برنج خود اضافه کنید.

نکات طرز تهیه ته چین گوشت

– شهرهای که در نزدیکی گرمسار وجود دارد مانند شاهرود ته چین گوشت را با یک سری تغییرات جزئی درست می‌کنن.د به صورتی که دور قابلمه را با
بادمجانی که به گرد غوره آغشته شده و اسفناج پر می‌کنند. ته دیگ آن را کدو حلوای، سیب زمینی یا لبو قرار می‌دهند.
– در هنگام محرم به عنوان غذای نذری گوسفند را به صورت درسته در یک پارچه توری قرار می‌دهند و در دیگ می‌گذارند.
– گوشتی که در تهیه ته چین گرمساری استفاده می‌شود به صورت خام می‌باشد و هنگامی که در لایه پلو قرار می‌گیرد به صورت کاملاً مغز پخت و بخارپز می‌گردد.
– افرادی هستند که ته چین مرغ گرمساری  با همین روشدرست می‌کنند.  اما توصیه ما این است که قبل از قرار دادن گوشت مرغ در لای پلو آن را در روغن یا کره تفت دهید و اگر در آشپزخانه خود گوجه خشک دارید می‌توانید برای خوش طعم شدن آن چند عدد بر روی برنج قرار دهید تا دم بکشد.
– افرادی هستند که در تهیه ته‌چین گوشت به جای گوشت تیکه از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنند.
در این مواقع لازم است که گوشت چرخ کرده را با پیاز نگینی ادویه‌جات معطر و فلفل دلمه طعم‌دار نمود و سپس پخت کنید. بدین صورت که مانند روش قبل آن را مابین برنج قرار داده و دم می‌کنند.
– برای تزیین ته چین گوشت گرمساری می‌توان از لپه پخته شده هم استفاده نمود.