دلمه برگ مو بروجردی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه در شهر بروجرد استان لرستان است که در این غذا می‌توان از  روغن حیوانی استفاده کرد که باعث می‌شود طعم خاصی به دلمه بدهد.

مواد لازم برای دلمه برگ مو اصیل بروجردی

برگ مونازک 30 عدد
تره، پیازچه، شوید، مرزه، ترخون، نعناع، گشنیز و جعفری ریز خرد شده 4 پیمانه
باقلا خشک یک پیمانه یا تازه 2 پیمانه
ماست ترش یک کیلو
برنج ایرانی سه پیمانه
روغن 4 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه
یک عدد پیاز ریز خرد شده

طرز تهیه دلمه برگ مو اصیل بروجردی

در ظرفی مناسب پیاز را تفت دهید تا سبک شود، حالا سبزی را به پیاز اضافه کنید و همراه با پیاز تفت دهید. زردچوبه، نمک و فلفل را به پیاز و سبزی اضافه نموده تفت می‌دهید و کنار بگذارید.
برنج را در نمک و آب جوش می‌جوشانید و هنگامی که یک الی دو جوش زد و حالت نیمه پز پیدا کرد آن را آبکش نمایید، اگر باقالای شما به صورت تازه بود می‌توانید به صورت خام استفاده کنید اما اگر خشک بود آن را نیم پز کنید.
در این مرحله برنج، باقالا، سبزی و پیازی را که تفت داده‌ایم با ماست مخلوط کرده و نمک آن را اندازه می‌کنید. درون برگ‌ها به صورت بقچه‌ای و تک تک بپیچید حالا کف قابلمه را چرب نموده و برگ مو می‌چینید.
سپس دلمه‌ها را به صورت تک تک درون قابلمه از کنار دیوار چیده تا به وسط آن برسد، برای اینکه دلمه‌ها باز نشود یک ظرف سینی یا بشقاب در قابلمه قرار دهید که دلمه‌ها جابجا نشود.
دو لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه می‌کنید و در قابلمه را دم کن گذاشته بر روی شعله ملایم قرار دهید تا پخته و دم بکشد.
می‌توان گفت افرادی که دوست دارند که در سفره‌ای که دلمه در آن سرو می‌شود گوشت وجود داشته باشد می‌تواند گوشت را به صورت آبگوشت بدون حبوبات بپزند و هنگام سرو دلمه گوشت‌های پخته شده را روی ظرف دلمه قرار دهند.

طرز تهیه دلمه برگ مو اصیل بروجردی به ساده ترین روش

طرز تهیه دلمه برگ مو اصیل بروجردی به ساده ترین روش

نکات تکمیلی در مورد دلمه برگ مو

دلمه برگ مو از جمله غذاهای محلی لرستان می‌باشد که زمان آماده سازی مواد اولیه و آن حدود یک ساعت و زمان پخت آن چیزی حدود ۳۰ دقیقه می‌باشد.
همچنین در وعده سحر و افطار در ماه مبارک رمضان نیز می‌توان میل کنید. توجه کنید که مقدار مواد اولیه و دستور تهیه این دلمه برای ۶ نفر مناسب می‌باشد.