در این پست از سایت زمان عرضه خودرو در بورس کالا 1402 + قیمت,تاریخ فروش خودرو در بورس کالا را قرار دادیم . بر اساس اخبار و خبرهای به دست آمده از وزارت صمت احتمال عرضه و فروش دوباره خودرو در بورس کالا قوت گرفته است . به احتمال زیاد در اردیبهشت سال 1402 عرضه و فروش جدید تعدادی از خودروهای ایران خودرو و سایپا در بورس کالا برای فروش گذاشته شود . برای اطلاع از قیمت و شرایط و تاریخ و زمان خرید خودرو در بورس کالا سال 1402 به ادامه مزلب مراجعه کنید . سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با تاریخ و زمان احتمالی عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در سال 1402 …

یکی از مسائلی که در زمینه خرید خودرو، اغلب میان خریداران مطرح است، انتخاب میان خرید خودرو از بورس و یا خرید آن از بازار است. آگاهی از تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار، انتخاب را راحت تر می کند چرا که قیمت خودرو در بازار بورس، بسته به مدل آن حدود ۱۰ تا ۲۳ درصد زیر قیمت ارائه شده توسط بازار ارائه می شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار به جزییات بیشتری بپردازیم.

چه خودروهایی در بورس کالا عرضه می شوند؟

? برای آنکه بتوان مقایسه ی بهتری میان خودروی بازار و خودروهای بورسی داشت ابتدا باید دانست چه خودروهایی در بورس عرضه می شوند. خودروهایی که در بورس عرضه می شوند، همراه با نام و تعداد دستگاه موجود، در زیر قید شده اند:

عرضه ۴ هزار دستگاه شاهین/ ۴ هزار دستگاه ۲۰۷ دستی/۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک/ ۲ هزار دستگاه تارا دستی که در مجموع ۸ هزار خودرو را شامل می شود و این تعداد دستگاه خودرو تاکنون در بورس کالا فروخته شده اند.

قیمت برخی از این خودروها دچار نوساناتی در طی چند ماه شده است که گاه منجر به افزایش قیمت آنها می گردد. با این حال باز هم قیمت تمام شده این خودروها از قیمت بازار آزاد کمتر خواهد بود به عنوان مثال خودروی تارا در بورس کالا، ۲۵۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که با پایان یافتن معاملات با ۱۰۰ میلیون بالاتر از قیمت پایه به فروش رفت و با این حال باز هم ۴۵ میلیون تومان نسبت به عرضه قبلی ارزان تر بود. این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

خرید خودرو از بازار بورس کالا از جهاتی به سود مردم و کارخانه تولید خودرو می باشد چرا که حضور واسطه ها کاهش پیدا می کنند و بدین طریق قیمت نهایی نیز از بازار آزاد کمتر می شود که این باعث رضایت مشتری و خریداران خواهد شد.

همچنین رقابتی که در بورس وجود دارد باعث می شود کارخانجات سود بیشتری از معاملات خود ببرند.

جزییات خرید خودرو در بازار بورس کالا

یکی از نکاتی که در خرید خودرو از بازار بورس باید مدنظر داشته باشید این است که هر کدام از انواع خودروها در روز بخصوصی از هفته قابلیت خرید دارند که برای اطلاع از آن، باید آخرین اخبار مرتبط با خودروی مدنظر خود را به طور مرتب دنبال کنید.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

از اولین شروط ثبت سفارش این است که با هر کد ملی می توان تنها روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه ثبت سفارش کرد. ضمنا این ثبت سفارش فقط روی یک خودرو قابل اجرا است و کسانی که قصد خرید دارند باید بالای ۱۸ سال داشته باشند.

از دیگر موارد مهم در زمینه خرید خودرو در بازار بورس این است که اگر فرد موفق به خرید خودرو در دوره های پیشین شده باشد، نمی تواند سفارش جدیدی را ثبت نماید.

همچنین ادامه خرید، منوط بر تسویه همزمان مبلغ معامله در بورس خواهد بود که این زمان بر اساس پایان مهلت مجاز تسویه در بورس تعیین می شود. پس از آن برای واریز وجه باید به صورت زیر عمل کرد:

به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir مراجعه شود. پس از ایجاد پروفایل شخصی و تکمیل آن، پیامکی که در آن جزییات تکمیل وجه هزینه های متعلقات قانونی اطلاع داده می شود به موبایل شما ارسال شده و پس از انتخاب یکی از نمایندگی های مجاز، بیمه مورد نظر خود را نیز انتخاب و وجه هزینه های جانبی را واریز کنید.

هزینه های جانبی از هزینه بیمه، شماره گذاری و هزینه ثابت تشکیل می شود که مبلغ آن ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۲ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ دستی و ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک خواهد بود که خریدار موظف است آن را پرداخت کند و بر طبق مبلغ معامله تعیین می شود.

مقایسه سود خرید خودروهای عرضه شده در بورس

? با افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد، قیمت آنها در بازار بورس نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت به طوری که ممکن است ۳۰ تا ۱۰۰ درصد به قیمت آنها افزوده شود. برای مثال برای خودروی ۲۰۷ این افزایش قیمت در حدود ۱۰۰ درصد رخ داده است که از خودروهای پرطرفدار نیز محسوب می شود.

این افزایش قیمت خودروها در بورس به افزایش قیمت آنها در بازار آزاد بی ربط نیست و قیمت ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد، ۶۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

بررسی‌های فردای اقتصاد نشان می‌دهد که قیمت بازار خودروهایی که قرار است این هفته به بورس بیایند حوالی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از قیمت پایه آن‌ها در بورس بیشتر است که این ارقام نشان دهنده اختلاف ۱۱۸ درصدی قیمت پایه این خودرو و قیمت بازار آن است.