پرخوری مشکلی است که در هرسنی وجود دارد و باید با آن مقابله کرد ولی نه گفتن به هوس و احساس نیاز به خوردن، کمی کار دشواری است. با این حال ارزشش را دارد این کار را بکنید و از خیلی از مشکلات و بیماری ها جلوگیری کنید.

اگر اضافه وزن دارید و در رژیم غذایی برای لاغر شدن هستید ممکن است یک روز که حوصله ندارید یا از لحاظ روحی افت کرده اید پرخوری کنید و رژیمتان را زیر پا بگذارید در اینصورت نباید روحیه خود را از دست داده و ناامید شوید چون میتوانید این پرخوری را با چند حرکت جبران کنید. موضوع این مطلب یاد دادن همین حرکات برای جبران پرخوری است. فراموش نکنید این موضوع به این معنا نیست که هر وقت دلتان بخواهد پرخوری کنید و بعد جبران کنید همانطور که بالا اشاره شد این جبران برای مواقعی است که ممکن است گاهی اتفاق بیفتد.

جبران پرخوری

جبران پرخوری با این 5 کار؛ اگه پرخوری کردی نگران نباش جبرانش کن!???‍️

جبران یک وعده پرخوری با این 5 کار

انجام 15 دقیقه دراز نشست

30 دقیقه رقص

14 دقیقه دوچرخه سواری کردن

حدود 20 دقیقه حلقه زدن

10 دقیقه دویدن

انجام این کار ها بعد از پرخوری اشتباه است

وزن کردن خود

وزن شما در ساعت های مختلف در طول روز و شب متفاوت است. اگر شب گذشته غذای زیادی خورده اید و غذا هم اندکی شور بوده است، صبح روز بعد با اضافه وزن مواجه شوید. به جای اینکه به اضافه وزن فکر کنید، سعی کنید یک روز سالم را آغاز کنید.

صبحانه نخوردن

نخوردن صبحانه برای جبران پرخوری روزهای قبل سبب می شود تا شما ناهار و یا شام بیشتری نسبت به وضعیت عادی میل کنید. تحقیقات نشان می دهد افرادی که صبحانه می خورند، نسبت به آنهایی که از آن اجتناب می کنند، به مراتب سالم تر و دارای وزن کمتری هستند. صبحانه سنگین نخورید؛ بهتر است تا اندکی میوه، یک نان تست و یا غلات مخصوص صبحانه را برای وعده خود انتخاب کنید.

بعد از پرخوری ورزش های سنگین انجام ندهید

نیازی نیست برای از بین بردن وزن اضافه شده ناشی از پرخوری، به یکباره تمرینات ورزشی خود را سنگین کنید و بیش از حد به بدن خود فشار بیاورید تا تمام کالری وارد شده را بسوزانید. اگر به طور متوسط 20 دقیقه ورزش می کنید، همان 20 دقیقه را به ورزش اختصاص داده و سعی کنید با اندکی پیاده روی سریع، احساس سنگینی را از خود دور کنید. بدین ترتیب به به هضم غذایتان هم کمک کرده اید.

بی خوابی را کنار بگذارید

محققان آمریکایی نشان داده اند افرادی که بیشتر به دنبال غذاهای فست فود و شیرینی هستند، خواب کمتری نسبت به سایر افراد دارند و در واقع افرادی که 8 ساعت در طی روز استراحت می کنند،‌ رژیم سالم تری دارند. علت این موضوع را می توان به کمبود انرژی مغز در اثر استراحت دانست. در این شرایط مغز سعی می کند این کمبود را با خوردن بیشتر جبران کند.

وعده های غذایی را حذف نکنید

غلط ترین کاری که می توانید بعد از یک روز پرخوری انجام دهید، این است که به خودتان قول بدهید که دیگر غذایی را نخورید. قول دادن برای نخوردن غذاهای سرخ کرده و شیرنی جات چند روز و یا چند هفته ای بیشتر دوام نخواهد آورد و بهترین راه برای کنترل رژیم غذایی تان، خوردن آنها به حد متعادل است. بهتر است که به سرعت تصمیم نگیرید و به رژیم عادی خود بازگردید. سعی کنید معده خود را با میوه و سبزیجات تازه پر کنید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

برای پاسخ به این سوال که بعد از پرخوری در رژیم چه کنیم باید یک عامل مهم دیگر را هم در نظر بگیرید: مقایسه کردن ممنوع! هر چند اغلب ما، گاهی وسوسه می‌شویم به زندگی دیگران نگاه کنیم و اینگونه تصور کنیم که مرغ همسایه غاز است، همواره باید بدانیم که هر شخصی در مسیر زندگی خود گام برمی‌دارد. واقعیت این است که ما به هیچ وجه از دغدغه‌ها و آنچه در ذهن آنها می‌گذرد، خبر نداریم. شاید زندگی آنها آنگونه که ما تصور می‌کنیم شگفت‌آور و فوق‌العاده نباشد. بنابراین تنها باید بر خودمان و رسیدن به اهداف‌مان تمرکز کنیم و فقط از موفقیت‌های الهام‌بخش دیگران برای افزایش انگیزه خود بهره ببرید.

برچسب نمیتوانم به خودتان نزنید

بدون شک هر انسانی در زندگی اشتباه می‌کند. مهم این است که به جای سرزنش خود با این جملات که: «ای کاش اینطور می‌شد، باید اینگونه می‌شد و…» از اشتباهات گذشته خود درس بگیریم. باور داشته باشید که شما انسان بدبخت و بی‌ارزشی نیستید، فقط شاید مسیر و قدم‌هایتان چندان که تصور می‌شد، اثربخش نبوده است. در هر حال ناکامی‌ها و نقایص و خطاها هم بخشی از روند یادگیری و رشد ما در زندگی هستند. نگاهی به زندگی افراد موفق بیندازید، بی اغراق، بیشتر آنها قبل از رسیدن به جایگاهی که امروز در آن هستند، شکست‌های بی‌شماری را تجربه کرده‌اند و موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌اند.