یکی از بیماری هایی که در فصل ?تابستان بروز می کند ، گرمازدگی است. زمانی که مدت طولانی را در معرض گرمای هوا قرار بگیرید، سیستم تنظیم کننده دمای بدن دچار اختلال می شود، در این حالت بدن نمی تواند گرمای زیادی را دفع کند و باعث آسیب به اندام های بدن می شود.

گرما زدگی اگر سریعا رسیدگی و درمان نشود ، می تواند به اندام هایی مثل مغز، قلب و کلیه ها و عضله های شما آسیب جدی وارد کند.تاخیر دادن درمان آت می تواند باعث بروز آثار جدی تر و حتی مرگ شخص شود.

علائم گرما زدگی

علائم گرما زدگی

در روزهای گرم سال ، هرفردی امکان دارد دچار گرمازدگی بشود، اما در این بین نوزادان، کودکان، افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای ساعت کاری بالا، افراد بیمار بیشتر در معرض خطر گرما زدگی هستند.

علائم گرما زدگی در کودکان و بزرگسالان ?

۱- داشتن پوستی خشک و داغ
۲- نداشتن تعریق
۳- قرمز شدن پوست و به تدریج کبودی آن
۴- نفس کشیدن کوتاه و سریع
۵- نبض سریع و ضعیف
۶- افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰
۷-سردرد
۸- گرفتگی عضلات
۹- گشادی مردمک چشم
۱۰- گیجی
۱۱-گرفتگی عضلات پا
۱۲- پرخاشگری
۱۳- توهم
۱۴-سستی و بیحالی

درمان گرما زدگی معمولا با مصرف مواد غذایی که طبع خنکی دارند ، برطرف می شود.برای درمان گرمازدگی و کمبود آب بدن بهتر است از شربت های ضد عطش استفاده کنید.

شربت گلاب ، لیمو ترش ، شربت خاکشیر، تخم شربتی نوشیدنی هایی است که می توان برای رفع گرمازدگی از آن استفاده کرد.نوشیدن همه نوشیدنی ها در فصل گرما خوب نیست، مثل چای و قهوه که حاوی کافئین هستند و گرما زدگی را تشدید می کنند‌.

از بین مواد غذایی هم که باعث رفع گرمازدگی می شود، می توان به آبدوغ خیار، عدسی، عدس پلو ، عناب، سماق و هم چنین آلبالو پلو اشاره کرد.

نوشیدنی های مناسب گرما زدگی

نوشیدنی های مناسب گرما زدگی

چه کنیم دچار گرما زدگی نشویم؟ ?

۱- استفاده از لباس های نخی و سبک به خصوص زمانی که قرار است مدت زمانی طولانی بیرون از خانه باشید.

۲- مصرف روزانه ۸ لیوان آب را در برنامه خود قرار دهید، هم چنین از خوردن آب هندوانه و آب نارگیل هم غافل نشوید.

۳-غذاهای کم حجم، غذاهای سبز و کم چرب را در رژیم غذایی خود در فصل تابستان قرار دهید.

۴- سعی کنید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر از منزل بیرون نیایید، چون در این ساعات تابش نور خورشید و اشعه ماورای بنفش به اوج خود می رسد.

۵- بین ساعت ۲ تا ۴ حتما دور از تابش نور خورشید باشید یا به یک مکان خنک مثل پارک یا فضایی سرپوشیده بروید تا دچار گرما زدگی نشوید.

۹ خوراکی و نوشیدنی مفید برای بهبود فردی که گرما زده شده است:

۱- شربت خاکشیر خنک
۲- شربت تخم شربتی و ریحان
۳-شربت سکنجبین
۴-شربت گلاب
۵-دوغ و ماست
۶-خیار
۷-هندوانه
۸-نعناع
۹-کرفس

هوای گرم و تابش مستقیم نور خورشید در تابستان خطر گرمازدگی را به همراه دارد. بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خانه ماندن در ساعات گرم روز و اجتناب از قرارگرفتن در معرض آفتاب است. مصرف نوشیدنی‌هاو خوراکی‌های خنک‌کننده نیز می‌تواند دمای بدن را پایین آورده و به رفع سریع گرمازدگی کمک کند.