درمان آفتاب سوختگی با روش های عالی در خانه را در سایت استاربورس منتشر کردیم. احتمالا شنیدید که میگن پیشگیری بهتر از درمان است.این حرف در مورد آفتاب سوختگی هم صدق میکنه و این پیشگیری بسیار ساده است.

کافیه که استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید حتی به یک عادت روزانه تبدیلش کنید.به یاد داشته باشید که ضد آفتاب با اس پی اف (spf) بالا از پوست شما بهتر و بیشتر محافظت میکنه و همچنین لباس یا هر پوشش دیگری نمیتواند از نفوذ اشعه فرابنفش به پوست جلوگیری کند.

آفتاب سوختگی صورت علاوه بر احساس ناراحتی میتواند از لحاظ ظاهری هم شما را اذیت کند و احتمالا دنبال راه چاره فوری هستید تا زودتر از شرش خلاص شوید.

در ادامه باانواع آفتاب سوختگی آشنا شده و موثر ترین و فوری ترین روش های درمان برای آفتاب سوختگی را میخوانید.

انواع مختلف آفتاب سوختگی

تغییر بافت

قرار گرفتن در معرض اشعه UV  (ماورا بنفش) باعث تغییر بافت بدن می‌شود. گاهی اوقات پوست نازک می‌شود و در نتیجه مشکلاتی مانند کبودی، ایجاد خطوط روی پوست و پاره شدن پوست به وجود می‌آید؛ گاهی بالعکس پوست ضخیم می‌شود. از تبعات ضخیم شدن پوست ایجاد چروک‌های درشتی مانند چروک‌های پشت گردن است که پس از کشیدن پوست از بین نمی‌رود.

لکه‌های پوستی ناشی از آسیب خورشیدی

لکه‌های پوستی ناشی از تابش نور خورشید یا  آفتاب‌سوختگی (کراتوز خورشیدی) نوع دیگری از ضایعات پوستی است که در اثر قرار گرفتن پوست در معرض اشعه UV ایجاد می‌شود. اندازه و رنگ این لکه‌ها متغیر است، اما عموماً قرمز رنگ هستند. این لکه‌ها گاهی زگیل مانند یا فلسی هستند و معمولاً روی گونه‌ها، بینی، لب بالا، گوش‌ها، شقیقه، پیشانی، دست‌ها و گردن دیده می‌شود.

تغییرات رنگدانه‌ای

قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه UV تغییرات رنگدانه‌ای را به دنبال دارد. تغییرات ناشی از تابش خورشید معمولاً به صورت کک و مک در افراد با پوست روشن مشاهده می‌شود. کک و مک‌های بزرگ غالباً لکه‌های پیری یا کبدی نامیده می‌شود و معمولاً روی پشت دست، شانه، قفسه سینه، بازو و بالای پشت بدن به چشم می‌خورد.

علائم آفتاب سوختگی

اکثر ما فقط می‌توانیم آفتاب سوختگی شدید پوست را تشخیص دهیم و متوجه نشانه‌های جزئی یا ظریف آفتاب‌سوختگی پوست نمی‌شویم. باید بدانید که برنزه شدن پوست، ایجاد چین و چروک و کک و مک تیره شونده نشانه‌هایی از دریافت بیش از حد آفتاب است. در واقع برنزه شدن پوست نتیجه آسیب دیدن بیرونی‌ترین لایه پوست است. چین و چروک‌های پوستی یکی از تبعات ناگزیر بالا رفتن سن است، اما نور خورشید این فرایند را شتاب بیشتری می‌دهد و شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

در ادامه به بعضی از نشانه‌ها و علائم آفتاب سوختگی اشاره می‌کنیم که زیر نور خورشید یا بلافاصله پس از بودن در فضای آزاد آفتابی خود را نشان می‌دهد. این علائم چند دقیقه یا حتی چند ساعت پس از خارج شدن از معرض آفتاب باقی می‌ماند. بعضی از نشانه‌ها و علائم روزها و هفته‌ها بعد مشخص می‌شود و ماه‌های متمادی استمرار دارد.

  • قرمز شدن پوست
  • سوزش، گزگز کردن و خارش پوست
  • یکنواخت نبودن تون پوستی
  • لکه‌های تیره روی پوست
  • ضایعات پوستی، ناهنجاری‌هایی مانند زخم‌ها و خال‌های ناهموار

اگر آفتاب سوز شدید، چه کنید؟

آفتاب‌سوختگی صورت، گردن یا هر نقطه از پوست بدن معمولا به‌شدت قرمز است و با کوچک‌ترین لمس، فرد درد و سوزشی شدید حس می‌کند. برای تسکین این درد، می‌توانید:

  • از اسپری‌های خنک‌کننده پوست صورت استفاده کنید.
  • روی موضع مورد نظر، کمپرس آب سرد بگذارید.
  • از ژل آلوئه‌ورا برای خنک‌کنندگی و تسکین درد استفاده کنید. این ژل را مستقیما روی موضع موردنظر بمالید.
  • گرچه ضدآفتاب‌ها قابلیت درمان آفتاب‌سوختگی را ندارند، ولی استفاده از آن‌ها برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی بیشتر پوست پیشنهاد می‌شود.
  • ناحیه‌ای که دچار آفتاب‌سوختگی شده، پس از مدتی شروع به پوست‌اندازی می‌کند، بهترین کاری که می‌شود برای این بافت مرده انجام داد، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است که نقش محافظتی برای پوست دارند.
  • پوست آفتاب‌سوخته نیاز به مدارا دارد تا ترمیم شود، بنابراین تا ترمیم کامل، پاک‌سازی و لایه‌برداری را به کل فراموش کنید. اگر ناحیه آفتاب‌سوختگی روی ناحیه‌ای از بدن رخ داد که معمولا آن را اپیلاسیون می‌کنید، اپیلاسیون را تا بهبودی کامل به تعویق بیندازید.
  • ناحیه‌ای که در حال پوست‌اندازی است، هرگز نباید در معرض پرتوهای خورشید قرار بگیرند زیرا ممکن است زمینه برای بروز سرطان پوست فراهم شود.

زمانی که باید برای آفتاب‌سوختگی به پزشک مراجعه کرد:

اگر پس از آفتاب‌سوختگی شدید، احساس ناراحتی کردید و یا اینکه آفتاب‌سوختگی موجبات نگرانی‌تان را فراهم کرد، نیاز است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

توصیه ما این است که اگر در ناحیه وسیعی از پوستتان دچار آفتاب‌سوختگی شدید یا علائم زیر را مشاهده کردید، سریعا نزد پزشک بروید.

  • در بزرگسالان تب بالای 38 درجه و در کودکان تب بالای 37.5 درجه
  • لرز کردن
  • حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ (علائم گرمازدگی)
  • تاول زدن یا ورم کردن پوست

یکی از معمول‌ترین داروها برای درمان آفتاب‌سوختگی خفیف، کرم هیدروکورتیزون است که می‌توان آن‌ را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد. برای آفتاب‌سوختگی‌های شدید از کرم‌های مخصوص سوختگی و پانسمان استفاده می‌شود. گاهی نیز فرد برای درمان باید به بیمارستان مراجعه کند.

روش پیشگیری کردن از آفتاب‌سوختگی:

برای اینکه اثرات آفتاب سوختگی را از بین ببرید یا حتی دچار آفتاب سوختگی ملایم و شدید نشوید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

زیر نور خورشید قرار نگیرید

نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر در شدیدترین حالت خود قرار دارد. بنابراین، بهتر است تا جایی‌که برایتان مقدور است در این ساعت‌ها زیر نور خورشید قرار نگیرید. به یاد داشته باشید آفتاب‌سوختگی سر  و صورت حتی در روزهای ابری نیز ممکن است، پس استفاده از ضدآفتاب باید به عادت روتین روزانه‌تان تبدیل شود.

دنبال سایه باشید

مناطقی که در سایه قرار گرفته‌اند، پرتو فرابنفش کمتری دریافت می‌کنند. بنابراین، در این مناطق، احتمال آفتاب‌سوختگی به نسبت کاهش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در جاهایی از خانه‌تان مانند ایوان با کمک چتر، درخت یا چادر سایه مناسبی فراهم کنید. دقت کنید حتی در صورت نشستن در سایه، استفاده از کرم ضدآفتاب الزامی است.

شاخص فرابنفش را بررسی کنید

برای پیشگیری از خطر آفتاب‌سوختگی پوست سر، صورت، دست و دیگر نقاط بدن شاخص فرابنفش را برای منطقه خود در روز موردنظر چک کنید. این شاخص، عددی از صفر تا +11 است. صفر نشانگر خطر کم، 10 نشانگر خطر بسیار بالا و +11 نشانگر بیشترین خطر آفتاب‌سوختگی است.