بسیار پیش آمده که در مسافرت یا مهمانی یا حتی در خانه که امکان دسترسی فوری و لحظه ای به دندانپزشک کودک را نداریدفرزندتان با دندان درد و ایراز ناراحتی شدید شما را به دردسر بیندازند.

دندان درد کودکان هم به اندازه دندان درد بزرگ تر ها دردناک و طاقت فرسا است و حتی کودک از روی کم طاقتی میتواند واکنش شدیدتر و بیشتری نشان دهد.

چندین روش درمان موقت دندان درد کودک برای شما اورده ایم که به سادگی در خانه میتوانید با انجام دادن یکی از آن ها کودک خود را آرام کنید و حتما در فرصت مناسب به دندانپزشک کودکان برای درمان قطعی درد دندان فرزندتان مراجعه کنید.

علت دندان درد کودکان?

بهتر است اول بدانید چه چیزهایی می‌تواند درد دندان را در کودک ایجاد کند.بسته به شدت، دندان درد می‌تواند نشانه چنین مواردی باشد:

  • گیر کردن غذا بین دندان (که باعث فشار آوردن به دندان‌ها و ایجاد فاصله بین آنها می‌شود؛ و همچنین ریشه‌ها و خط لثه را تحریک می‌کند)
  • ترک خوردن مینای دندان یا شکستن دندان
  • شل شدن یا افتادن پرکردگی دندان‌ها
  • درآمدن دندان‌های اصلی کودک
  • ساییده شدن دندان‌ها
  • پوسیدگی دندان

البته اگر سن کودک‌تان کم باشد، شاید نتواند به صورت شفاهی و دقیقا به شما بگوید که کدام دندان درد می‌کند، دردش چگونه است، یا اینکه به مسکن فوری درد دندان کودک احتیاج دارد!

با این وجود، حتما سرنخ‌های غیرکلامی مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد را به شما بدهد، سرنخ‌هایی مثل: غر زدن، سخت خوابیدن، تغییرات ناگهانی در عادات غذایی (مثل غذا نخوردن) و مالش مداوم دندان‌ها، لثه‎ها یا فک.

روش‌های درمان خانگی دندان درد کودکان

توجه داشته باشید که اگر کودکتان به هریک از مواد خوراکی که در ادامه آمده در این لیست حساسیت دارد، به هیچ عنوان از آن روش برای درمان درد دندان کودکان استفاده نکنید.

از الکل هم (به هر شکل و مقداری) برای تسکین درد به هیچ عنوان استفاده نکنید. الکل نه تنها درد را از بین نمی‌برد، بلکه ممکن است باعث سوختگی الکلی هم در دهان کودک بشود.

 از مسواک و نخ ‌دندان استفاده کنید:

همانطور که قبلا اشاره شد گاهی ‌اوقات گیرکردن تکه غذا بین دندان‌ها موجب دندان ‌درد می‌شود. در چنین مواقعی با کمک یک قلم‌ نوری دهان کودک خود را برری کنید. مسواک زدن و استفاده از نخ ‌دندان موجب پاکسازی بین دندان‌ها شده و درد‌ دندان را تسکین دهد.

شست‌وشو با محلول گرم آب نمک را امتحان کنید:

یک مسکن فوری درد دندان کودک که اتفاقا کاملا بدون خطر است، شست‌وشوس دهان کودک با آب نمک است. نمک باکتری‌ها را از بین می‌برد، و آب گرم هم با کاهش التهاب ورم لثه را کاهش می‌دهد. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید، و آن را مانند دهانشویه در دهان بگردانید.

از خمیر سیر استفاده کنید :

برای درمان خانگی دندان درد کودکان از سیر هم می‌توانید استفاده کنید؛ هرچند که می‌دانیم بوی خوشی ندارد و می‌تواند برای کودک شما کمی هم تند باشد. با این وجود، این ماده همچنان پاسخ قدرتمندی برای سوال “برای دندون درد بچه چی خوبه” است.

سیر خواص ضد باکتریایی معروفی دارد؛ خواصی که به آن اجازه می‌دهد باکتری‌های مضری که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند را هم از بین ببرد. سیر به عنوان یک مسکن هم عمل می‌کند.

برای تهیه این مسکن فوری درد دندان کودک یکی دو حبه سیر را له کنید. وقتی خوب خمیر شدند، با یک گوش پاک‌کن تمیز کمی از آنها را به ناحیه دردناک بمالید. ضمنا اضافه کردن اندکی نمک به این خمیر هم می‌تواند تحریک ناشی از عفونت را کاهش دهد.

از کمپرس سرد استفاده کنید :

این هم یک روش مطمئن و بدون ریسک برای تسکین دندون درد بچه است. تنها باید یک کمپرس سرد را روی گونه فرزندتان و نزدیک به ناحیه ملتهب قرار دهید. اینکار با انقباض عروق خونی و کاهش تورم و التهاب به تسکین دندان درد کودکان کمک می‌کند.

کمپرس را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه دردناک نگه دارید، و هرچند ساعت یکبار این روند را تکرار کنید تا درد آرام شود.

 

از چای کیسه‌ای نعنافلفلی استفاده کنید :

نعنافلفلی شاید خوشمزه‌ترین مسکن برای درد کودک باشد، برخلاف طعم نه‌چندان دلپذیر بعضی راه‌های درمان دندان درد کودکان در طب سنتی! (در بخش‌های بعد پیشنهادات طب سنتی را هم مرور می‌کنیم).

شما می‌توانید از چای کیسه‌ای نعنافلفلی برای از بین بردن درد و آرام کردن لثه حساس استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای نعنافلفلی تازه استفاده‌شده را برای چنددقیقه در فریزر قرار دهید؛ و بعد آن را بین گونه و لثه کودک قرار دهید تا ناراحتی او تسکین پیدا کند.