موسیقی بخش مهمی از وجود انسان بوده و خواهد بود، توانایی موسیقی در کنترل احساسات انسانی رو نمی شه نادیده گرفت. موسیقی میتونه مارو شاد ، غمگین و حتی سپاس گزار بکنه.موسیقی همچنین باعث ایجاد انگیزه و بلعکس سبب تضعیف روحیه در افراد میشه و این بستگی به سلیقه و نوع گوش دادن هر فرد داره.

بسیاری از انقلاب های فرهنگی به شدت توسط موسیقی پشتیبانی میشن،حتی سربازان هم آوازهای جنگی مخصوصی دارن که با اون ها رژه میرن.به همین دلیل میشه گفت موسیقی جزء مهمی از حیات وجود انسان به شمار میره و به هیچ وجه نمی تونیم تاثیر اون رو در زندگی نادیده بگیریم.

براساس تحقیقات انجام شده تاثیر موسیقی در زنگی انسان به تاثیر ورزش در زندگی تشبیه شده است. همانطور که ورزش بدن انسان رو سفت و محکم نگه می داره و ماهیچه ها با فعالیت های ورزشی مداوم حفظ و ساخته میشن و به مرور زمان به تناسب اندام و جوان ماندن بدن حتی در سنین بالا کمک میکنن موسیقی هم دارای این قابلیت ها می باشد و بدن انسان رو جوان و فعال نگه می داره ، همچنین موسیقی کمک کننده بسیار خوبی برای کاهش اضطراب ، فشار خون ، دردهای عاطفی و از دست دادن حافظه در زمان پیری و کهنسالی محسوب میشه.

موسیقی میتونه تاثیرات گسترده ای بر روی مغز داشته باشه و سبب جوان نگه داشتن و فعال نگه داشتن مغز بشه.

تحقیقات نشون داده که گوش دادن به موسیقی باعث ترشح هورمون دوپامین میشه و از این راه علایم استرس و اضطراب رو کاهش میده و به ما کمک میکنه تمرکز خودمون رو حفظ بکنیم.

تاثیر موسیقی میتونه به مدت طولانی تری در حافظه ی ما باقی بمونه مثلا ما میتونیم شعر یه اهنگ رو به مدت طولانی در حافظمون حفظ کنیم ولی حتی به یاد نیاریم که آخر هفته چه کاری انجام دادیم.

11 تاثیر موسیقی در زندگی

با فعال شدن مناطق بیشتری از مغز ممکنه اثرات موسیقی رو احساس بکنیم. اگه به موسیقی تند گوش بدیم ممکنه احساس هوشیاری و انرژی بیشتری داشته باشیم و اگه به موسیقی آرامش بخش گوش بدیم ممکنه احساس آرامش بیشتری داشته باشیم.

هدف ما از ارائه این مقاله آشنا کردن شما دوستان عزیز با 11 تاثیر موسیقی در زندگی هستش پس در ادامه با ما همراه باشید.

1.افزایش قدرت خلاقیت و بهبود عملکرد مغز

از آنجایی که یک آهنگ خلاقیت بسیار زیادی با خود همراه دارد، پس می‌تواند ذهن شنونده را نیز خلاقانه‌تر سازد. وقتی ذهن شما خلاقانه‌تر عمل کند این امکان را به دست خواهید آورد که به افکار خود سر و سامان داده و یا آن‌ها را بهبود بخشید. موسیقی می‌تواند آگاهی‌های شما را نیز افزایش دهد.

مطابق با نتایج پژوهش‌هایی که در رابطه با آثار موسیقی در زندگی و ذهن افراد انجام شده، آهنگ می‌تواند به بهبود شنیدن شنونده کمک کند و یا میزان ادراک او را افزایش دهد.

چرا که به طور معمول شنوندگان یک آهنگ، نهایت سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرند تا آنچه را که می‌شنوند ادراک کرده و آن را به خوبی به خاطر بسپارند تا بتوانند به دیگران هم منتقل کنند. به همین دلیل با شنیدن یک موسیقی، توان ادراک مغز و ضمیر ناخودآگاه شما هم بیشتر خواهد شد.

2.بیان خلاقانه احساسات و عواطف درونی

شاید بتوان یکی از مهمترین تاثیرات موسیقی در زندگی انسان را همین عامل بیان احساسات و عواطف و درونیات به شمار آورد. افرادی که به نواختن آهنگ اقدام می‌کنند، می‌توانند آهنگ‌هایی را ساخته و آن‌ها را ارائه دهند که نشان دهنده افکار و احساسات درونی‌شان است.

بدون اینکه نیازی به بیان احساس با کلمات داشته باشند. از سوی دیگر افراد شنونده نیز با استفاده از قدرت خلاقیت خود قادر به ادراک احساس و مفهوم مد نظر نوازنده خواهند بود.

3.بهبود عملکرد حافظه

شنیدن موسیقی به شما کمک می‌کند تا توانایی‌های حافظه خود را نیز رشد، توسعه و بهبود دهید. همان‌طور که می‌دانید ادراک موسیقی به طور کامل با نیمکره چپ مغز شما در ارتباط است. حافظه و محل اصلی حفظیات نیز درست در همین نقطه است.

پس اگر بخواهید با استفاده از آهنگ به رشد نیمکره مغز خود کمک رسانده و آن را تقویت کنید، خود به خود عملکرد حافظه را نیز تقویت خواهید کرد و از این طریق به افزایش یادگیری‌ها و حفظیات کمک خواهید رساند.

به همین دلیل برخی بر این باورند که آهنگ‌ها و موسیقی‌ها راهکاری بسیار مناسب و قدرتمند برای یادگیری چیزهای جدید هستند، آن هم با سرعتی بسیار بالا.

4.بهبود سلامت و آرامش روان

در شرایط امروز جوامع که انسان‌ها با دغدغه‌های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، بهبود سلامت و آرامش روان نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. بسیاری از افراد به دنبال استفاده از روش‌هایی هستند تا با به کارگیری آن‌ها بتوانند سلامت بدن و آرامش روان خود را حفظ کرده و آن را تقویت کنند.

این افراد می‌توانند از تاثیرات موسیقی در زندگی انسان بهره‌مند شده و از این راهکار برای سلامت روحی، روانی و جسمی خود استفاده کنند. موسیقی می‌تواند مغز شنونده را تحریک کرده و به تسکین دردهای او کمک رساند. کاهش استرس و تقویت حافظه از دیگر مواردی است که به سلامت جسم و آرامش روح شما کمک می‌کند.

در واقع گوش دادن به یک آهنگ مناسب نقش یک ماساژور قدرتمند را برعهده گرفته و باعث می‌شود تا روح و روان شما آرام‌تر شود. اما برای اینکه بتوانید از موسیقی به عنوان یک راهکار موثر برای دور شدن از اضطراب و نگرانی استفاده کنید باید حواستان به نوع موسیقی که انتخاب می‌کنید نیز باشد.

این احتمال وجود دارد که با انتخاب یک آهنگ نامناسب و گوش سپردن به آن به جای تاثیرات مثبت و مفید، آثار و تاثیرات منفی موسیقی را مشاهده کنید. اگر بعد از فعالیت‌های فیزیکی و یا ورزشی به یک موسیقی آرام بخش گوش سپارید، فشار خون شما کاهش بسیار زیادی پیدا خواهد کرد و ضربان قلبتان نیز آرام خواهد شد. شنیدن آهنگ و یا نواختن آن تاثیر قابل توجهی در بهبود خلق و خو و اخلاق شما خواهد داشت و بهبود زوال عقل نیز منجر خواهد شد. اگر میخواهید با بهترین آهنگساز سینما آشنا شوید کلیک کنید.

5.تحمل بیشتر سختی‌ها

در صورتی که شما بتوانید در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره و یا کار کردن به یک موسیقی آرام نیز گوش سپارید با سرعت بالا احساس خستگی نخواهید کرد. از سوی دیگر این توان را به دست خواهید آورد که به راحت‌ترین شکل ممکن سختی‌های کار و دشواری‌های آن را تحمل کنید.

11 تاثیر موسیقی در زندگی

11 تاثیر موسیقی در زندگی

6.کاهش دردهای جسمانی

تاکنون پژوهش‌های بسیار زیادی در حوزه تاثیرات موسیقی بر جسم افراد انجام شده است. بر اساس این تحقیق‌ها پژوهشگران به نتایج جالب توجهی دست پیدا کرده‌اند. برای نمونه به این نکته پی برده‌اند که گوش سپردن به یک موسیقی می‌تواند نقش و سهم موثری در کاهش بسیاری از دردهای جسمانی از قبیل درد مفاصل داشته باشد و بدنی آرام را به شما هدیه دهد.

با گوش سپردن به یک آهنگ ملایم و آرام، در بدن شنونده هورمونی به نام آندروفین آزاد خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید ترشح و تولید این ماده کمک می‌کند تا فرد درد کمتری را احساس کند و همین به او حس آرامش خواهد داد.

حتی در برخی از پژوهش‌ها به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که موسیقی به کنترل احساسات و هیجانات درونی افراد کمک رسانده و از این طریق آن‌ها را در برابر دردهای جسمانی مقاوم‌تر خواهد ساخت. علاوه بر کاهش دادن دردهای جسمانی و فیزیکی، گوش سپردن به موسیقی در پیشگیری از ایجاد بیماری‌ها نیز نقش موثر دارد.

اگر شما به یک موسیقی مناسب گوش سپارید نقش قابل توجهی هم در تقویت سیستم بدنی خود ایفا خواهید نمود. چرا که کمک می‌کنید تا سطح و میزان هورمون کورتیزول در بدنتان با کاهش شدیدی مواجه شود. این موضوع نیز موجب می‌شود تا سیستم ایمنی بدنتان بالاتر برود. همان‌طور که می‌دانید ترشح زیاد کورتیزول در بدن و تولید بیش از اندازه آن به کاهش سیستم ایمنی بدن منجر خواهد شد.

7.احساس شادی و رضایت

در بدن انسان هورمون‌های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام نقش و وظایف خاصی را در بدن بر عهده گرفته‌اند. یکی از این هورمون‌های بسیار مهم و موثر، هورمون دوپامین است.

ترشح این هورمون باعث می‌شود تا احساس شادی و رضایت در فرد به وجود آید. در مواقعی که شما به یک آهنگ دلنشین گوش می‌سپارید کمک می‌کنید تا این هورمون در بدنتان ترشح و تولید شود. با ترشح این هورمون از کارهای خود لذت بیشتری خواهید برد و از این طریق زندگی و لحظات شادتری را پشت سر خواهید گذاشت.

از سوی دیگر گوش سپردن به آهنگ می‌تواند اعصاب بسیار زیادی را در مغز شما فعال نماید که این عامل نیز به افزایش قدرت نبوغ و خلاقیت شما منجر خواهد شد. اگر میخواهید بدانید ان اف تی موزیک چیست کلیک کنید.

8.بهبود و حل مشکلات خواب

یکی از مهمترین تاثیرات موسیقی در زندگی انسان برطرف ساختن مشکلات مربوط به خواب است. همان‌طور که می‌دانید خواب موضوع بسیار با اهمیتی برای افراد بوده و به عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند. خواب می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره را نیز فراهم کند.

پس توجه به آن و حل و فصل مشکلات مربوط به خواب موضوع بسیار مهمی است. با وجود اهمیت بسیار بالای خواب بسیاری از افراد با مشکل در این زمینه مواجه شده‌اند.

برخی از افراد نمی‌توانند خواب آرام و راحتی را تجربه کنند و یا حتی به راحتی به خواب بروند. یکی از راهکارهایی که به این افراد توصیه می‌شود گوش سپردن به یک آهنگ دلنشین پیش از خواب است.

9.کاهش وزن و لاغری

شاید تاثیر موسیقی در کاهش وزن و لاغری برایتان کمی عجیب و غریب به نظر برسد. اما در هر صورت باید بدانید که گوش کردن به یک موسیقی آرامش بخش به شما کمک خواهد کرد تا غذای خود را با آرامش بیشتری میل کنید.

در این صورت مدت زمان بیشتری را به صرف غذا اختصاص داده خواهید داد. در چنین شرایطی مغز شما نیز عملکرد مناسب‌تری را به نمایش خواهد گذاشت و پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۲۰ دقیقه احساس سیر شدن را به شما ارائه خواهد داد. پس خود به خود غذای کمتری مصرف خواهید کرد. این عامل نیز به کاهش وزن و لاغری منجر خواهد شد.

10.بالا بردن استقامت بدن در هنگام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی

بسیاری از ما در پارک‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف خود افرادی را مشاهده کرده‌ایم که در حین ورزش و یا انجام فعالیت‌های فیزیکی به یک موسیقی نیز گوش می‌سپارند. سعی و هدف اصلی این افراد این است که با گوش سپردن به موسیقی مورد علاقه خود فعالیت‌های بدنیشان را به بهترین شکل ممکن انجام داده و یا ورزش با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

در حقیقت یکی از مهمترین تاثیرات موسیقی در زندگی انسان در چنین شرایطی خود را نشان می‌دهد. اگر در حین ورزش کردن به یک موسیقی آرام و مناسب نیز گوش کنید استقامت بدنی خود را افزایش زیادی خواهید داد و فشارهای ناشی از ورزش کردن را به راحت‌ترین نحو ممکن تحمل خواهید کرد. در این صورت انگیزه و انرژی و هیجان بیشتری هم برای ورزش کردن خواهید داشت.

11.آرامش در هنگام رانندگی

بسیاری از رانندگان بلافاصله بعد از قرار گرفتن در اتومبیل خود به یک آهنگ نیز گوش می‌سپارند. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که تاثیرات موسیقی در حین رانندگی هم بعد و جنبه منفی دارد و هم جنبه مثبت آن فراوان است. این عامل به طور کامل به انتخاب نوع آهنگ شما بستگی دارد.

نتایج پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که گوش سپردن به یک آهنگ ملایم و آرامبخش در حین رانندگی کمک می‌کند تا شما عملکرد مناسب‌تر و خلق و خوی مطلوب‌تری از خود به نمایش بگذارید. رانندگانی که به آهنگ‌های ملایم گوش می‌سپارند، علاوه بر برخورد‌های مناسب‌تر و شایسته‌تر، کمتر با آسیب‌ها و اتفاقاتی از قبیل تصادف مواجه خواهند شد.

در حالی که اگر رانندگان به آهنگ‌های خشن و تند گوش بسپارند، هیجانات بیشتری را تجربه خواهند کرد. این افراد در بیشتر موارد با سرعت‌های بسیار بالا و غیر مجاز رانندگی کرده و احتمال بروز اتفاقاتی مانند تصادف برای آن‌ها بسیار بیشتر است.

بنابراین اگر در شهرهای پرترافیک زندگی می‌کنید و یا ساعات زیادی را در مسیرهای طولانی پشت سر می‌گذارید بهتر است برای برطرف کردن خستگی خود و رفع کسالت و بی حوصلگی به یک موسیقی آرام بخش و ملایم گوش سپارید تا کمک کند مغز شما از تنش و ناآرامی‌ها دور شود.