آب یکی از عناصر مهم و اصلی برای انجام فعالیت های بدن ماست، در فصل گرم سال به دلیل عرق کردن زیاد بدن حجم نسبتا زیادی از آب خودش را به شکل عرق کردن از دست می دهد. این مسئله باعث می شود که بدن دچار عارضه کم آبی شود.

فهرست دسترسی سریع

گاهی به دلیل فعالیت های شدید بدنی هم بدن دچار کم آبی می شود. کم آبی عوارض خیلی جدی برای سلامتی بدن دارد و در بدن هر فردی علائمش متفاوت است. کم آبی زمانی اتفاق می افتد که دفع آب بدن از جذب آن بیشتر باشد و بدن برای انجام کارهای روزمره اش آب کافی در اختیارش نباشد.

کم آبی برای هرسنی اتفاق می افتد اما کودکان و افراد مسن بیشتر در خطر کم آبی هستند. اسهال و استفراغ ، تب ، گرمای هوا، افزایش حجم ادراری.. از جمله عوامل کم آبی بدن می باشد. برای جلوگیری از خطرات کم آبی روزانه ۸ لیوان آب بخورید، از میوه ها و سبزیجات آبدار بیشتر استفاده کنید.

۷ علامت کم آبی بدن:

۱- گرفتگی عضلات:

گرفتگی عضلات معمولا با فعالیت های جسمی بالا خودش را نشان می دهد اما یک دلیل گرفتگی عضلات می تواند کمبود آب بدن باشد، چون کم آبی باعث نرسیدن اکسیژن به نقاط مخصوص بدن می شود و عملکرد صحیحشان را از دست می دهند‌.

۲-تیرگی رنگ ادرار:

رنگ ادرار به طور طبیعی زرد رنگ می باشد، هرچه ادرار تیره تر شود غلظت آن بیشتر می شود، کم آبی یکی از علت های تیره شدن رنگ ادرار می باشد.

۳- پوسته شدن و خشکی لبها:

سرمای هوا باعث پوسته پوسته شدن و ترک لبها می شود، اما گاهی اوقات به دلیل کمبود آب بدن، خشکی روی پوست لب بوجود می آید و باعث پوسته پوسته شدن سطح لب می شود که یکی از علت های کم آبی بدن می باشد.

۴- اختلالات تنفسی و سرفه:

کم ابی باعث می شود برخی گلبول های سفید اسید آمینه هیستیدین را به هیستامین تبدیل کنند و باعث بروز علائم آلرژی شوند، این فرآیند باعث بروز سرفه های خشک می شود.

۵-یبوست و خشکی مدفوع:

یبوست به دلیل کند حرکت کردن روده ها اتفاق می افتد، این اتفاق باعث سفت شدن مدفوع می شود، نخوردن آب باعث تشدید این خشکی و خوب کار نکردن معده می شود، بنابراین روزانه آب ولرم مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید‌.

۶-کاهش انرژی و خستگی:

نخوردن آب کافی و کم آب شدن بدن باعث خوب کار نکردن اندام ها می شود و هم چنین انرژی بدنتان کم می شود.

۷- سردرد و سرگیجه:

کمبود آب باعث بروز سردرد می شود مخصوصا شقیقه های سر به شدت درد می گیرد.
بوی بد دهان و هم چنین هوس کردن شیرینی جات هم از این علامت ها می باشد.