در این پست از سایت استار بورس شایعه گرانی و افزایش قیمت خودرو فرسوده – علت گرانی خودرو فرسوده در دیوار را قرار دادیم . بر اساس آخرین اخبار دلیل و علت گرانی و افزایش قیمت خودروهای فرسوده در سایت دیوار فقط شایعه بوده است و واقعیت ندارد . در چند روز اخیر قیمت خودروهای فرسوده و قدیمی از کار افتاده به شدت بالا رفت و قیمت برخی خودروهای فرسوده مثل پیکان و پراید داغون تا 500 میلیون تومان هم رسید ؟ اما ماجرای و قضیه گران شده و افزایش قیمت خودروهای فرسوده چیست ؟ ایا افزایش قیمت خودروهای فرسوده واقعی است و حقیقت دارد ؟ سایت استار بورس …
ماجرای قیمت های نجومی خودروهای اسقاطی در دیوار چیست؟
واردات خودرو و ماجرای خودروهای اسقاطی دو کلاف بهم تنیده شده که برای خیلی از دارندگان خودرهای اسقاطی مهم و حیاتی است. به دیوار که سر می زنید نمایش خودرهای اسقاطی از پراید گرفته تا پیکان و رنو است که با قیمت های نجومی و ۴۰ برابری در آگهی فروش دیده می شود. بی شک موضوع واردات خودرو این روزها به اصلیترین عامل نوسان قیمتی در بازار خودرو تبدیل شده است به بازار گرمی خودروهای اسقاطی انجامیده است.
چند ساعت اخیر انتشار رگباری آگهیهای فروش خودروی پیکان، فضای دیوار و شیپور را به تسخیر خود درآورده است.
چند ساعت اخیر انتشار رگباری آگهیهای فروش خودروی پیکان، فضای دیوار و شیپور را به تسخیر خود درآورده است. موضوع قابلتامل، قیمتهای نجومی این آگهیهاست. براساس رصد فرهیختگان، پیکان با ۲۰ تا ۲۵ سال کارکرد بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. موضوع جالبتوجه دیگر، تکرار عجیبوغریب و کلافهکننده این آگهیهاست.
این اقدام ظاهرا از سوی سفتهبازان و با هدف قیمتسازی صورت میگیرد، موضوعی که در روزهای اخیر مورد انتقاد رئیسجمهور و وزیر اقتصاد قرار گرفت. در این خصوص رئیسجمهور خواستار ساماندهی سکوهای انتشار آگهی و جلوگیری از قیمتسازی این سکوها شد و وزیر اقتصاد نیز پیشنهاد در نظر گرفتن جرایم پلکانی و در نهایت لغو مجوز سکوهای متخلف را مطرح کرد.
برخی شنیدهها حاکی از آن است که افزایش قیمت پیکان و سفتهبازی پیرامون آن ناشی از خبری است که درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده منتشر شده است. برخی از فعالان بازار خودرو میگویند سفتهبازان شایعه کردهاند که ترخیص خودروهای وارداتی مشروط به اسقاط خودروهای فرسوده است و با این دستفرمان درحال بازارگرمی و سفتهبازی از آب گلآلود هستند.
البته این خبر چندان جدید نیست و 28 تیرماه 1402 رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، برای شمارهگذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند. برخی منتقدان این الزام قانونی میگویند خودرویی اسقاط نمیشود و صرفا با کاغذبازی، افرادی صاحب میلیاردها تومان رانت میشوند و مهمتر از آن، با این الزام قانونی عملا قیمت خودروهای وارداتی افزایش شدیدی هم خواهد داشت.
علت گرانشدن خودروهای اسقاطی چیست؟
پس از ارسال آییننامه واردات خودروهای کارکرده به مجلس توسط وزارت صمت، دیشب جلال رشیدیکوچی، نماینده مجلس، در لایو اینستاگرامی خود هفت بند از هشت بند آییننامه ارسالی به مجلس را به شکل غیررسمی تشریح کرد.
واردات خودرو این روزها به اصلیترین عامل نوسان قیمتی در بازار خودرو تبدیل شده است. پس از ارسال آییننامه واردات خودروهای کارکرده به مجلس توسط وزارت صمت، دیشب جلال رشیدیکوچی، نماینده مجلس، در لایو اینستاگرامی خود هفت بند از هشت بند آییننامه ارسالی به مجلس را به شکل غیررسمی تشریح کرد.
واردات خودروهای کارکرده داغترین موضوع این روزهای وزارت صمت و نمایندگان مجلس است. عباس علیآبادی، وزیر صمت، هشتم مرداد۱۴۰۲ اعلام کرد که آییننامه واردات خودروهای کارکرده ظرف ۱۰روز به مجلس ارسال میشود، اما این آییننامه با پنج روز تأخیر روز ۲۳مرداد به مجلس ارسال شد.
حال پس از گذشت چند روز از ارسال این آییننامه به مجلس، جلال رشیدیکوچی، نماینده مجلس، به تشریح هفت بند از آن به شکل غیررسمی پرداخت.
مفاد منتشرشده از آییننامه
واردات انواع خودروهای سواری، اتوبوس، مینیبوس، کشنده و موتورسیکلت با عمر کمتر از پنج سال اولین بند آییننامه است که میتواند در صورت اجرایی شدن تحول عظیمی را در حمل و نقل کشور ایجاد کند. در حال حاضر به دلیل تعداد بیشتر مصرفکنندگان خودروهای سواری نسبت به رانندگان خودروهای سنگین و نیمهسنگین تجاری به نظر میرسد که اهمیت نوسازی و واردات این خودروها از خودروهای کارکرده بیشتر است.
این در حالی است که اهمیت خودروهای تجاری به طور کلی و بهویژه در شرایط فعلی کشور به مراتب بیشتر از خودروهای سواری است. از دلایل این اهمیت میتوان به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور بهویژه در قسمت کشندهها اشاره کرد. امروز اکثر کشندههای در حال تردد در کشور فرسوده هستند و تعداد بسیار زیادی از این کشندههای فرسوده تا به امروز بیش از پنج مرتبه بازسازی و اوورهال شدهاند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
نکته حائز اهمیت در رابطه با این خودروهای فرسوده سرعت بسیار کمِ تردد و استهلاک زیاد آنهاست. شاید این پرسش ایجادشود که استهلاک یک دستگاه کشنده ماک۱۹۷۴ با یک عدد ولوو ۲۰۱۰ چقدر تفاوت دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به تفاوت پیمایش خودروهای سواری و سنگین توجه کرد، خودروهای سنگین معمولاً هر هفته نیاز به سرویس ادواری دارند. در نتیجه این خودروها اگر فرسوده باشند باید زمان بسیار زیادی را در تعمیرگاهها سپری کنند.
این استهلاک کشندهها و کامیونها و ممنوعیت واردات از سوی دیگر منجر به کاهش تعداد این خودروها در کشور شده است. در واقع با برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا در بازار قیمت خودروهای فرسوده هم به شکل سرسامآور و غیرمعقولی افزایش یافته است.
یکی از اصلیترین نیازهای مردم کلانشهرهای کشور نظیر تهران و مشهد وجود اتوبوسهای درونشهری و برونشهری برای تردد در درون و بین شهرهاست. در دو سال اخیر و پس از اتمام کرونا میزان استفاده از اتوبوسهای بینشهری به دلیل بازگشایی دانشگاهها بسیار افزایش یافته است، اما در سوی دیگر ناوگان حمل و نقل بین جادهای متناسب با میزان تقاضا رشد نیافته و در نتیجه تهیه بلیت به امری دشوار تبدیل شده است.
ناظران واردات خودروهای کارکرده
تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده وارداتی توسط وزارتخانههای صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه یکی دیگر از بندهای مورد اشاره رشیدیکوچی بود.
این بند بیشتر جنبه نظارتی دارد زیرا تا به این لحظه سقف ارزی و تعدادی برای واردات خودروهای کارکرده در نظر گرفته نشده است، اما انتظار میرود که در آینده با توجه به شرایط کشور و تغییر وضعیت بازار این نهادها قوانین یا محدودیتهای جدیدی را متناسب با شرایط آن زمان وضع و تعیین کنند.
تأمین ارز برای واردات خودروهای کارکرده
تأمین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری، منشأ ارز خارجی و باقی راههای موردتأیید بانک مرکزی بند سوم آییننامه مرتبط است.
پس از گمانهزنیهای کارشناسان متعدد مبنی بر کمبود ارز برای واردات خودروهای کارکرده وزیر صمت به شکل رسمی اعلام کرد که برای واردات خودروهای کارکرده مشکل ارزی وجود دارد و باید از تمام راهها و بهویژه روش صادرات استفاده کرد.
به نظر میرسد اینبار دولت پذیرفته است که مردم از ارزهای شخصی خود که در خانهها و حسابهای خود در دیگر کشورها و بهویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند استفاده کنند تا این پولها در قالب کالا و خودرو وارد کشور شوند.
استانداردهای لازم برای واردکنندگان خودرو
بند چهارم آییننامه واردات خودروهای کارکرده به ضوابط فنی کارکردهها شامل تأییدیه چین، استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس، ایمارک اروپا، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ اشاره دارد.
یکی از موانع پیشروی واردکنندگان خودرو در ادوار گذشته عدم تطابق استانداردهای ایران با منطقه تولید خودرو یا خرید خودرو بود که این بار سازمان استاندارد برای تسهیل فرایند واردات خودرو، استانداردهای اکثر کشورهایی که احتمال تولید یا واردات خودرو از آنها برای ایران وجود دارد را پذیرفته است.
این امر برای واردات خودروهای کاکرده الزامی است زیرا خودروهای کارکرده از کشورهای گوناگون خریداری میشوند و ممکن است که کشور سازنده خودرو را با توجه به شرایط آن منطقه کالیبره و تجهیز کند.
از دیگر شروط آییننامه میتوان به اجازه واردات به شرکتهای دارای تأییدیه خدمات پس از فروش با کسب ضمانت اشاره کرد.
افراد حقوقی که میخواهند خودروی کارکرده وارد کشور کنند، باید از بین شرکتهای واردکننده خودرویی باشند که دارای تائیدیه خدمات پس از فروش محصولات نامهای تجاری مورد تائید وزارت صمت باشند و خدمات پس از فروش با ضمانت ارائه کنند. در واقع وزارت صمت با این کار خواهان برقراری شبکه خدمات پس از فروش این خودروها در کشور است.
هر کد ملی یک دستگاه خودرو
اجازه واردات یک دستگاه خودروی کارکرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت سفارش ششمین بند آییننامه است. مطابق با این بند هر شخص حقیقی میتواند با ثبت کد ملی خود یک دستگاه خودروی کارکرده را برای خود وارد کشور کند، اما برای انجام این کار سند خودرو باید به نام خودش باشد و خود او برای واردات اقدام کند.
در صورت اجرایی شدن این قانون اکثر خانوادههای قشر متوسط میتوانند یک خودروی کارکرده، اما مطابق با استانداردهای جهانی را برای مصرف شخصی خود وارد کشور کنند.
هر خودروی وارداتی، یک گواهی اسقاط
اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی آخرین بندی است که رشیدی به آن اشاره کرد. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.
در گذشته این امکان وجود داشت که به ازای واردات هر دستگاه خودرو یک گواهی اسقاط را خریداری کرد، اما با حذف قانون خرید و الزامی شدن دریافت گواهی اسقاط توسط شخص واردکننده میتوان امید داشت که مصرف سوخت و آلودگی هوای کلانشهرهای بزرگی نظیر تهران اندکی کاهش یابد.
**********
در روزهای اخیر احتمالا شنیدهاید که ماشینهای قدیمی مثل پیکان و پراید جهش قیمتی عجیبی را تجربه کردهاند.
داستان قیمت ۳۰۰ میلیونی پیکان چیست؟
این قیمتها آیا واقعی است و دلیلی واقعی دارد یا بازار شایعه پیکان را گران کردهاست؟
برخی ها دلیل افزایش قیمت ناگهانی پیکان و پراید های قدیمی را مرتبط با خبر واردات خودرو به شرط اسقاط خودروی فرسوده می دانند. قانونی که ورود هر خودرو خارجی به کشور را منوط به اسقاط یک خودرو فرسوده کرده.
در واقع همونطور که مشخص بود با قانون واردات خودرو به شرط اسقاط خودروهای فرسوده افزایش قیمت پیدا کرد قیمتشون رو با مدل های جدید مقایسه کنید جالب توجه هست. همین موضوع میتونه به التهاب بازار دامن بزنه برای جمع آوری خودروهای فرسوده راه های بهتری مثل دادن تسهیلات جهت تعویض خودرو هم هست.
لطف اله سیاه کلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت خودروهای فرسوده طی هفته های گذشته، گفت: از انجاکه آیین نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در دولت تصویب نشده بنابراین واردات این خودروها کلید نخورده است اما این وضعیت نشان دهنده فعالیت سوداگران است.
وی اضافه کرد: وزارت صمت باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد و با استفاده از سامانه های خود از سوداگری در این بازار جلوگیری کند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس:
قیمت خودروهای فرسوده نباید بیش از ۱۰ درصد نو باشد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر قیمت خودروهای اسقاطی بیش از ۱۰ درصد نو باشد نشان میدهد که دست دلالان در کار است، افزود: گرانی خودروهای فرسوده و اسقاطی ربطی به واردات خودروهای کارکرده ندارد زیرا این موضوع هنوز کلید نخورده از سوی دیگر به واردات خودروهای نو نیز مرتبط نیست زیرا تعداد چندانی وارد نشده و این تاثیری ندارد در هرصورت وزارت صمت باید ورود کند و با دلالان برخورد کند.
همچنین مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توئیتی نوشت:
قابل توجه سوداگران خودروهای فرسوده: اگر قیمت خودروهای فرسوده، به خاطر اسقاط در مقابل خودروهای وارداتی افزایش غیرمعقول داشته باشد، بایستی: اولا با اجرای قانون هوای پاک مبنی بر عدم تردد خودروهای با عمر بالا، ثانیا تجدید نظر در قانون ساماندهی خودرو موجب منطقی تر شدن قیمتها گردد.
مراقب باشید در خصوص قیمت خودروهای فرسوده سرتان کلاه نرود
بعد از انتشار این آگهی های نجومی در خصوص خودروهای قدیمی (پیکان ۴۰۰ میلیون تومان، پراید ۷۷ صندوق دار ۶۰۰ میلیون تومان) اتحادیه نمایشگاه داران با انتشار اطلاعیه ای این قیمت ها را کاذب و بی اساس خواند و از مردم خواست مراقب باشند تا سرشان کلاه نرود.
البته در کنار بحث واردات و اسقاط خودرو یک شایعه پرت دیگر هم این روزها در فضای مجازی پخش شده و آن هم به کار رفتن جیوه قرمز در درب خودروهای پیکان شایعه ای که قبل تر در خصوص چرخ خیاطی های قدیمی هم شنیده شده بود و از اساس کذب بود.
منبع :
عرشه آنلاین
shayanews.com
اولین نفر باشید دیدگاهی ثبت میکند