کباب لاپلویی یکی از غذاهای سنتی ایرانی می‌باشد که بسیار مقوی است و طرفداران زیادی دارد. با توجه به سلیقه و ذائقه خود، شما می‌تواند لایه‌های مختلفی که در کباب لاپلویی وجود دارد حذف و یا اضافه کنید و یا مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه کباب لاپلویی مجلسی برای دو نفر

  • برنج :  ۲پیمانه
  • گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم
  • پیاز : ۲ عدد متوسط
  • تخم مرغ : ۱ عدد
  • فلفل دلمه ای رنگی : ۱ عدد
  • کره :  ۵۰ گرم
  • ماست ۲ : قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده : ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری : ۱ دسته کوچک
  • گوجه فرنگی : ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق مربا خوری
  • سماق : به مقدار کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زرد چوبه : به مقدار دلخواه
  • پودر سیر : به مقدار کافی
  • بادمجان : ۲ عدد ( در صورت تمایل )

مرحله اول؛ آماده کردن مقدمات پخت کباب لاپلویی مجلسی

برای آماده کردن کباب لاپلویی؛ در مرحله اول لازم است که برنج‌ها را بشویید و در کاسه‌ای بریزید در روی آن آب پر کنید به طوری که دو انگشت آب از سطح برنج بیشتر باشد.

پس از آن مقداری نمک به آب آن بیفزاید به طوری که طعم آب آن بشوری در بیاید. این کار از خرد شدن دانه‌های برنج جلوگیری می کند.

نکته: مدت زمانی که برای خیس کردن برنج اختصاص داده می‌شود با توجه به تازگی برنج متفاوت است به طوری که هرچه برنج شما تازه‌تر باشد می‌بایست زمان کمتری خیسانده شود.
در مرحله دوم  جعفری را ساطوری خرد کرده و کنار بگذارید. حالا پیاز را با یک رنده ریز رنده می‌کنید و به وسیله یک دستکش پلاستیکی آن راقدر فشار می‌دهید تا آب آن گرفته شود.
سپس گوشت چرخ کرده، پیاز رنده‌. ای که آب آن گرفته شده، جعفری ساطوری، پودر زیره، سماق، نمک، فلفل و زردچوبه را در کاسه‌ای ریخته و به مدت زمان ۵ دقیقه ورز می‌دهید تا دارای بافت منسجم گردد. روی آن سلفون کشیده و داخل یخچال قرار دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند.

طرز تهیه کباب لاپلویی مجلسی با طعم خارق العاده!

طرز تهیه کباب لاپلویی مجلسی با طعم خارق العاده!

مرحله دوم؛ آماده کردن کباب لاپلویی

پس از گذشت زمان استراحت مواد کباب لازم است یک تابه به اندازه قطر قابلمه خود انتخاب کنید آن را روی حرارت قرار دهید و روغن و کره به آن بیفزاید. به طوری که سطح تابه کمی چرب شود و هنگامی که داغ شود موادی که آماده کرده را به صورت کاملا یک دست در کف تابه پهن نمایید. هر سمت کباب به مدت ۵ دقیقه لازم است که سرخ شود.
نکته‌ای که در اینجا وجود دارد نیاز نیست که کباب به صورت کاملاً مغز پخت شود و لازم است که مقداری سرخ گردد تا درون برنج بافت آن از یکدیگر نپاشد.

مرحله سوم؛ سرخ کردن و آماده کردن بقیه مواد کباب لاپلویی

این مرحله که کاملا سلیقه‌ای است لازم است پس از آنکه کباب را سرخ نمودید حالا سایر مواد آن را تفت و سرخ کنید.
در این مرحله بادمجان‌ها را پوست کنده و داخل آب جوش و نمک مدتی می‌جوشانید تا تلخی آن گرفته شود و روغن کمتری را جذب نماید. حالا از آب خارج نمایید و در توری قرار دهید
پس از اینکه آب بادمجان‌ها کاملاً خارج شد آنها را به صورت اریب برش داده و سرخ می‌نمایید.
در مرحله بعدی گوجه فرنگی‌ها را با قطر مناسب به طوری که نه له شود و نه خیلی کلفت باشد خرد نمایید و در کف تابه بچینید تا گوجه فرنگی ها سرخ شوند. پس از سرخ شدن آن ها را از تابه خارج نمایید و مجدداً کف تابه را چرب کنید. حالا پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد کرده آنها را هم در تابه سرخ نمایید به صورتی که پیاز به شکل شیشه‌ای در بیاید و فلفل دلمه‌ای به خوبی نرم گردد.
پس از آن لازم است رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه نموده آنها را با مواد به خوبی مخلوط دهید تا طعم خامی گوجه گرفته شود.
در آخر لازم است زعفرانی را که دم کرده‌اید را به همراه نصف فنجان آب، پودر سیر و ادویه‌جاتی که طبق سلیقه خودتان می‌باشد به مواد داخل تابه اضافه نموده و مدت کمی به آن زمان دهید تا با شعله کم به غلظت مورد نظر برسد.

مرحله چهارم؛ آماده کردن پلو

در این مرحله قابلمه را تقریباً تا نصف، بسته به میزان برنج شما دارد از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش درآید. پس از اینکه آب قابلمه به نقطه جوش رسید آب اضافی که برای خیساندن برنج بود را جدا کنید و برنج‌ها را به آب جوشیده بیفزایید.
حدود 8 تا 10 دقیقه زمان لازم دارید تا پخت اولیه برنج انجام شود اما باید دقت کنید که برای بهتر شدن شکل برنج کباب لاپلویی مجلسی لازم است که برنج‌ها کمی زنده‌تر برداشته شوند.

مرحله پنجم؛ چیدمان لایه‌های کباب لاپلویی مجلسی

در این مرحله یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و کف و دیواره‌های آن را چرب نمایید.
شما می‌توانید برنج خود را به صورت سفید یا ساده استفاده نمایید یا با اضافه کردن تخم مرغ، ماست و زعفران دم کرده برنج زعفرانی برای لایه اول استفاده کنید. در ابتدا نصف مقدار برنجی که آبکش کرده را درون قابلمه ریخته آن را فشار می‌دهیم تا فضای خالی بین برنج به حداقل برسد و اما دقت کنید که برنج له و تکه تکه نگردد.
حالا در مرحله دوم کباب را روی برنج قرار داده ( یکسان بودن سایز قابلمه با ماهیتابه در این مرحله دارای اهمیت است).
در مرحله سوم گوجه فرنگی، بادمجان‌ها و سس را به صورت لایه لایه و مرتب روی کباب بچینید.
در مرحله چهارم برنجی که باقی مانده بود را بر روی مابقی مواد ریخته آنها را فشرده می‌کنید. در صورت دوست داشتن می‌توانید چند تکه کره برای خوش طعم شدن برنج بر روی آن قرار دهید.
درب قابلمه را گذاشته و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج بپزد و کباب لاپولی مجلسی شما آماده گردد.

مرحله ششم؛ سرو

بعد از گذشت ۴۵ دقیقه یا یک ساعت برنج شما پخته می‌شود. حالا شما دیس مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید و قابلمه را روی دیس برمی‌گردانید. آن را با سلیقه خود با زرشک، جعفری و یا سایر مواد تزیین کرده، برش دهید و از خوردن این کباب خوشمزه در کنار خانواده خود لذت ببرید.